Aflevering Barbara Kok #5 De Mens Achter De Medewerker

· Aflevering van de podcast: Werkwaarde Podcast

Burn-out begint bij de sollicitatie Bijna anderhalf miljoen medewerkers hebben last van burn-outachtige klachten. Bij verzuim zitten ze gemiddeld negen maanden thuis. Dat zijn cijfers om stil van te worden. Toch is de aanpak van burn-out meestal gericht op slechts één aspect van de klachten (ofwel het mentale en emotionele ofwel het fysieke). En als de medewerker alsnog gelouterd terugkeert naar de werkplek plaatsen we hem of haar gewoonlijk in dezelfde ziekmakende omstandigheden. Willen we burn-out werkelijk de wereld uithelpen, dan moeten durven kijken naar de hele persoon en de hele organisatie. Barbara Kok is medeoprichter van de Burn out poli, een bedrijf met vele tientallen medewerkers en verschillende vestigingen in het land. Het succes van haar organisatie is haar aanpak. Burn-out is in haar ogen eerder het eindpunt van een proces van ondermijning dan een aandoening op zich. “Medewerkers kunnen gerust stress verdragen, zolang die acuut en van korte duur is. Het is de chronische stress die hen eerst emotioneel en tenslotte lichamelijk onderuit haalt. Tegen de tijd dat iemand zich ziek meldt is er al heel veel gebeurd. Maar verzuim is het punt waarop het meetbaar wordt en dus het moment waarop we pas in actie schieten.” Millennials 17% Van de beroepsbevolking lijdt onder burn-out, een enorme kostenpost voor de BV Nederland. Maar ons antwoord is ouderwetse verzuimbegeleiding en -preventie. De zaden van de burn-out worden echter al geplant tijdens de sollicitatie, meent Barbara Kok. “Neem de millennials. Die zijn veel ongeduldiger dan de generatie die nu van middelbare leeftijd is. Ze zijn minder bereid helemaal onderaan de ladder te beginnen en willen sneller hogerop. Daar kun je als leidinggevende meewarig over doen, maar dat lost niets op. Je kunt beter de millennials zoveel mogelijk persoonlijke ontwikkeling aanbieden, want dat is wat ze in concreto van je vragen. Zo worden ze meer betrokken, presteren ze beter – gemiddeld 22% - en blijven ze aan je organisatie verbonden. Want vergis je niet: deze generatie gaat over tien jaar de volgende lichting CEO’s leveren.” Leren van verzuim De behandeling van burn-out begint gewoonlijk na een veel te lange wachttijd Barbara Kok noemt een voorbeeld van iemand die eerst veertien maanden thuis zat – en zou niet langer dan twaalf weken hoeven duren. Maar als de medewerker na afloop weer aan het werk gaat onder exact dezelfde omstandigheden is het wachten op een herhaling van de klachten. “Niet alleen de medewerker zelf, ook de organisatie, dus de collega’s en leidinggevende, moeten leren van dit verzuim.” Vermijdingsstrategieën De ideale behandeling van burn-out beperkt zich daarom niet tot het verzuim. De behandelaars van de Burn-out poli houden zich niet aan kunstmatige schotten tussen werk en privé en vroeger en nu. Ze maken de medewerker bewust van de vermijdingsstrategieën die hij hanteert en brengen geest en lichaam opnieuw met elkaar in contact. Dat werk is intensief, maar kost minder tijd dan de traditionele behandelingen. Tegelijk proberen de coaches leidinggevenden en collega’s duidelijk te maken hoe een herhaling voorkomen kan worden. Ook dat beperkt zich niet tot het hier en nu. Het voorkomen van burn-out begint al bij de werving. Zorg ervoor dat de verwachtingen van de organisatie en de kandidaat optimaal op elkaar zijn afgestemd, anders zaai je de onvermijdelijke latere teleurstellingen en verkrampingen. “Want verzuim is een dure zaak voor het bedrijf, maar dat geldt nog veel meer voor het aannemen van een kandidaat van wie je twee jaar later toch afscheid moet nemen,” besluit Barbara Kok. Meteen aan de slag? Wil je niet wachten met het verminderen van verzuim? Plan dan online een afspraak in op werkwaarde.nl/agenda of download het GRATIS ebook over de 7 oorzaken van te hoog verzuim. Nooit meer een aflevering missen? Abonneer je dan op SoundCloud: https://soundcloud.com/werkwaarde of YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCvAhDZmQkbyM89RiET6XBVg

Speelgoedwinkel
Werkwaarde Podcast

Werkwaarde Podcast

Gemaakt door: Reinout Slee Eerste aflevering: 21-09-2022

De podcast Werkwaarde Podcast heeft in totaal 26 afleveringen

Vorige aflevering

Volgende aflevering

Gaston Merckelbagh #6 Eigen arbodienst opzetten

Gaston Merckelbagh #6 Eigen arbodienst opzetten

Maker: Reinout Slee Datum: 09-02-2021

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Barbara Kok #5 De mens achter de medewerker

Werkwaarde Podcast · 05-02-2021

00:00 00:53:39