Hoe bouw je aan echt inclusief onderwijs zonder te verdwalen in modellen, afvinklijstjes en methodedwang? In deze aflevering spreekt Koen Capello met Emiel van Doorn: expert op het gebied van inclusief onderwijs, ervaringsdeskundige én mede-oprichter van stichting StiBCO. Hij is de drijvende kracht achter de totstandkoming van het concept Mediërend Leren. Emiel vertelt hoe zijn eigen schooltijd in het speciaal onderwijs hem gevormd heeft, en hoe hij sindsdien strijdt voor een systeem waarin kinderen mogen zijn wie ze zijn. Zijn boodschap is glashelder: kies voor de ontmoeting, niet voor het systeem. In deze aflevering ontdek je: - Waarom we kinderen meer mogen vertrouwen op hun vermogen om elkaar te helpen. - Hoe schoolteams vastlopen in ‘modeldenken’ en wat daar de risico’s van zijn. - Waarom het onderwijs te veel gericht is op wat een kind alleen kan – en te weinig op wat je samen kunt. - Wat je als leraar vandaag kunt schrappen om ruimte te maken voor échte verbinding. - Hoe de ontwikkelingspsychologie ons helpt om opnieuw naar groepsdynamiek te kijken. Emiel pleit voor lef: het lef om los te laten, het lef om het samen te doen, en het lef om het kind écht centraal te zetten – ook als dat betekent dat je afwijkt van het boekje. Meer weten? Bezoek de website van Werkplaats Inclusief. ?https://www.werkplaatsinclusief.nl/? Deze podcast werd gerealiseerd in samenwerking met Matthijs Quaars van Diamond Podcasting, specialist in podcaststrategie en -productie. ?https://www.diamond-podcasting.com?
Gemaakt door: Koen Capello | Werkplaats Inclusief Eerste aflevering: 08-06-2025
De podcast Werkplaats Inclusief heeft in totaal 12 afleveringen
Maker: Koen Capello | Werkplaats Inclusief Datum: 14-08-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.