Wie duurzaam wil ondernemen, moet meer kunnen dan een goed product maken. In de podcast Wereldspelers hoor je hoe bedrijven als Mud Jeans en The Good Roll maatschappelijke impact combineren met internationale groei – en daarbij flink wat lef tonen. Een tweede leven voor de spijkerbroek Mud Jeans maakt circulaire spijkerbroeken: nieuwe jeans van oude exemplaren. Die worden verwerkt in fabrieken in Spanje en Tunesië. Volgens oprichter Bert van Son is vooral Tunesië een uitdagend, maar betekenisvol land om in te produceren. ‘We begonnen daar vlak na de Arabische Lente, met een producent die ervoor koos om níét te vluchten. Zulke mensen willen wij steunen.’ Maar circulair ondernemen vraagt niet alleen inzet in de keten – ook de consument moet mee. En dat blijkt nog niet zo eenvoudig. 'Het duurt twintig minuten om ons verhaal goed uit te leggen,' zegt Van Son. 'En die tijd heeft bijna niemand.' Hoe vertel je dan tóch het verschil? Een wc-rol als ontwikkelingsproject Bij The Good Roll maken ze wc-papier van bamboe en gerecycled papier. De fabriek staat in Ghana, waar veel bamboe groeit én waar het bedrijf investeert in lokale sanitaire voorzieningen. Medeoprichter Melle Schellekens noemt het een land van contrasten: prachtig bij aankomst, schrijnend daarbuiten. 'Maar we zijn ons hart verloren aan Ghana.' De sleutel tot succes? Soms gewoon brutaal zijn. Zijn compagnon Sander bezoekt er zonder schroom ministers om dingen gedaan te krijgen – een aanpak die binnen het bedrijf inmiddels bekendstaat als ‘een Sandertje’. Presentator: Jelle Maasbach See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 19-05-2022
De podcast Wereldveroveraars | BNR heeft in totaal 185 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 07-08-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.