Een toekomst waarin we geen saai werk meer doen. Waarin we ons alleen nog bezighouden met dingen die er écht toe doen, en tegelijk nóg productiever zijn. Dat is wat makers van generatieve AI als ChatGPT en MidJourney ons beloven. OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, zegt bijvoorbeeld: “we kunnen ons een wereld voorstellen waarin iedereen toegang heeft tot hulp bij bijna iedere cognitieve taak, een grote vermenigvuldiger van menselijk vernuft en creativiteit”. Hoe geloofwaardig is dit? En welke prijs betaalt de samenleving voor deze boost in productiviteit? Er is geen betere plek om deze vragen te verkennen dan de videogame-industrie. Het ontwikkelen van een game is namelijk de enige plek waarin alles wat generatieve AI kan samenkomt. Deze tools kunnen grafisch ontwerpen, animeren.. dialoog en verhalen schrijven, muziek componeren en zelfs broncode leveren. Daarnaast omarmt de game-industrie technologische ontwikkelingen snel, en is zowel creativiteit, als hoge productiviteit noodzakelijk in deze hypercompetitieve wereld. Over de impact van generatieve AI op het werk ga ik in gesprek met Rami Ismail, één van de bekendste videogame-ontwikkelaars ter wereld en ambassadeur van de videogame-industrie. Een industrie waarvan nog wel eens wordt onderschat hoeveel werk er eigenlijk in wordt verricht. Shownotes:
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 21-10-2023
De podcast Welkom in de AI-fabriek | BNR heeft in totaal 8 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 20-10-2023
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 20-10-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.