Aflevering Wat Moeten We Met Purpose?

· Aflevering van de podcast: We moeten iets met content

Lees het transcript van deze aflevering op www.presenter.nl/podcast-purpose In deze aflevering van “We moeten iets met content” is Tom van der Lubbe te gast om het te hebben over de kernwaarden en purpose van een bedrijf. Tom is mede-eigenaar van het bedrijf Viisi. Een bedrijf dat duidelijk weet waar het voor staat, en dit ook weet uit te dragen. Zo riep Viisi in 2020 werkgevers op om hun medewerkers op de eerste plek te zetten, juist in coronatijd. Deze oproep sluit aan bij de kernwaarde van Viisi: de mensen die in het bedrijf werken staan op 1. Hoe zorg je er voor dat elke medewerker de purpose kent en uitdraagt? Purpose De purpose is het bestaansrecht van een bedrijf. De why: waar staat een bedrijf voor? Deze purpose is voor elk bedrijf anders. Tom: “bij Viisi gaat de purpose veel dieper dan geld verdienen en omzet maken. Wij willen onze sector veranderen, de financiële wereld en de wereld van hypotheekadvies. En we vinden dat werken zó belangrijk is, dat de mens op de eerste plek komt.” Kernwaarden Dat de werknemer op 1 komt, is een duidelijke kernwaarde bij Viisi. Het ontstaan van de kernwaarden van Viisi heeft 2 componenten. Tom: “Het heeft een privécomponent, en een meer collectieve component.” Privé gaat het over je persoonlijke drijfveer. “Iedereen heeft een eigen fundament waarop waarden worden gebaseerd, zodat je weet waar je voor staat, wie je bent en waar je bepaalde lijnen trekt”. Het collectieve component bestaat uit zaken die iedereen aangaat, zoals het klimaatdebat. Het is belangrijk om te reflecteren op grote thema’s zoals economische groei, hoe ga je met elkaar om, wat is de positie van medewerkers in een bedrijf? Deze 2 componenten samen zorgen ervoor dat de kernwaarden van een bedrijf duidelijk worden. Een goede (content)strategie kan niet zonder kernwaarden Elk verhaal, ongeacht de vorm, heeft een basis van kernwaarden. “Waar je ook begint, het gaat eigenlijk altijd over normen en waarden. Ook als het over grotere systemen gaat. Je hebt deze waarden en normen niet altijd door, omdat ze ‘normaal’ worden gevonden. Het is bijvoorbeeld normaal om rekening te houden met anderen. Iedereen weet ook wel wat normaal is en wat niet. Het benoemen ervan is alleen heel lastig.” Vrijheid Omdat Viisi een eigen bedrijf is, is er vrijheid om te benoemen wat men wel of niet normaal vindt. “Een duidelijke positionering leidt ertoe dat mensen weten waar je voor staat.” Maar vrijheid biedt meer kansen: “wij vinden dat we onze vrijheid best mogen inzetten voor het algemeen belang. Mensen kunnen onze uitspraken voelen als morele ondersteuning.” Gezicht van het bedrijf Dat Tom het verhaal al vaker heeft verteld, en daardoor bekender is dan zijn collega, betekent niet dat hij het gezicht is van Viisi. Tom: “De slogan die wij hebben is: purpose is de baas. Het gaat om onze insteek en ons bestaansrecht, de why. De personen die bij ons werken zijn een instrument voor die boodschap.” Het is daarom bij Viisi niet de bedoeling dat er maar 1 iemand is die naar buiten treedt met het verhaal. “Het is belangrijk dat heel veel mensen binnen het bedrijf de boodschap kunnen overdragen.” Shownotes. Boeken Start with Why - Simon Sinek Begin with the end in mind (7 Habits of highly effective people) - Stephen Covey Interview AD www.viisi.nl Contact. Mail: podcast@presenter.nl Website: www.presenter.nl Tom van der Lubbe op Linkedin Ruben Beijl op Linkedin

Speelgoedwinkel
We moeten iets met content

We moeten iets met content

Gemaakt door: Presenter Eerste aflevering: 05-06-2022

De podcast We moeten iets met content heeft in totaal 8 afleveringen

Vorige aflevering

Wat moeten we met contentstrategie?

Wat moeten we met contentstrategie?

Maker: Presenter Datum: 18-12-2020

Volgende aflevering

Wat moeten we met Tone of Voice?

Wat moeten we met Tone of Voice?

Maker: Presenter Datum: 04-03-2021

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Wat moeten we met Purpose?

We moeten iets met content · 22-01-2021

00:00 00:34:11