Liever lezen? Het transcript van deze aflevering vind je op presenter.nl/podcast-seo Shownotes In deze aflevering van ‘We moeten iets met content’ vertelt SEO-consultant Jadwiga Peters over het belang van zoekintenties. Ook vertelt ze hoe je deze intenties kunt achterhalen en gebruiken voor je content. SEO. Je weet dat het belangrijk is. En je wilt hoog scoren. Maar de tijd dat je goed gevonden wordt door zoveel mogelijk zoekwoorden in je tekst te verwerken, is voorbij. Volgens Jadwiga is het belangrijk dat je niet alleen je content optimaliseert voor Google, maar ook voor bezoekers. Bezoeker blij, Google blij. Zoekintenties achterhalen Maar als je je content goed wilt optimaliseren, is het belangrijk om te achterhalen wat iemand écht wil weten. De vraag achter de vraag. Ofwel: de zoekintentie. Jadwiga achterhaalt de zoekintentie achter een bepaald zoekwoord onder andere door zelf te googlen. Uit de zoekresultaten haal je veel informatie. Vooral zoekresultaten van webshops of Google shopping? Dan weet je dat de zoekintentie transactioneel is. Iemand wil iets kopen. Krijg je met name uitleg-pagina’s, Wikipedia of blogs in je resultaten? Dan zit er hoogstwaarschijnlijk een informatiebehoefte achter dat zoekwoord. De andere manieren om zoekintenties te achterhalen, vind je in Jadwiga’s blog “Op zoek naar zoekintenties: 4 tips om deze te vinden”. Heb je de zoekintentie achterhaald? Dan weet je precies wat de insteek van je content moet worden. Continu proces Maar na het optimaliseren van een aantal pagina’s ben je er nog niet. SEO is geen tijdelijk project. Alleen gaan veel bedrijven er in Jadwiga’s ervaring wel op die manier mee om. SEO moet onderdeel zijn van wat je doet. Een continu proces waarin je je content blijft verbeteren. Doe je dat niet, dan zak je weg in de zoekresultaten. Dit vraagt vaak een hele andere mindset. Jadwiga wordt als SEO-consultant het liefst zo vroeg mogelijk in het proces betrokken. Zo kan ze vanaf het begin rekening houden met de zoekintenties van klanten bij de introductie van nieuwe producten, het creëren van nieuwe pagina’s of het opstellen van veelgestelde vragen. SEO kost tijd Snel resultaat bij SEO is lastig. Jadwiga vertelt dat het tijd kost om goede content te maken en om Google deze content te laten indexeren. Daar gaat wel even overheen voordat het resultaat zichtbaar is. Toch heeft ze een aantal praktische tips waardoor je direct aan de slag kunt. En als je je SEO-strategie blijft verbeteren, is SEO niet alleen een marketingtool. Maar bespaart het ook kosten of telefoontjes naar de klantenservice. Bekijk voor praktische voorbeelden Jadwiga’s webinar ‘Hengelen naar haakjes’ terug. Wil je daarna als organisatie ook op een duurzame manier aan de slag met SEO? Volg dan een SEO-training op maat. Nog een keer alle links op een rijtje bit.ly/zoekintenties-vinden-ap bit.ly/seo-webinar-sp bit.ly/sp-seo-training Contact Mail: podcast@presenter.nl Website: www.presenter.nl Jadwiga Peters op Linkedin Ruben Beijl op Linkedin
Gemaakt door: Presenter Eerste aflevering: 05-06-2022
De podcast We moeten iets met content heeft in totaal 8 afleveringen
Maker: Presenter Datum: 05-10-2020
Maker: Presenter Datum: 18-12-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.