Christof Wiechert is jarenlang vrijeschool leerkracht geweest. Daarnaast heeft hij vanuit zijn internationale werk in de Pedagogische Sectie in Dornach ervaring bij de ontwikkeling van vrijescholen. Binnenkort verschijnt het boek: 'In het ...
Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs Het lectoraat Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs richt zich op het versterken van de doelen waar het vrijeschoolonderwijs voor staat, zoals het realiseren van een brede en evenwichtige ontwikkeling van denken, voelen en willen bij kinderen/jongeren, zodat zij innerlijk vrije en verantwoordelijk en moreel handelende volwassenen worden. Onderzoek door kenniskring Met onderzoek wil het lectoraat zichtbaar maken wat er gebeurt in de onderwijspraktijk van vrijescholen. De intentie is hierbij gericht op het ontwikkelen van inzicht in wat er nodig is om betekenisvol vrijeschoolonderwijs te geven; voor nu en voor de toekomst. Lector Aziza Mayo voert samen met de leden van de kenniskring onderzoek uit. De kenniskring bestaat uit mensen met verschillende functies binnen het onderwijs. Elk lid van de kenniskring onderzoekt een vraag die is voortgekomen uit de eigen ervaringen in de onderwijspraktijk. Het betreft hier vragen over bestaande en innovatieve praktijken binnen het vrijeschoolonderwijs. Kenniscentrum POP Sinds 2019 maakt het lectoraat Waarde(n) van Vrijeschoolonderwijs onderdeel uit van het kenniscentrum Professionaliseren door Onderwijspedagogisch Praktijkonderzoek (POP) van de faculteit Educatie aan de Hogeschool Leiden. Naast het lectoraat van Aziza Mayo behoren ook het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind, het lectoraat Passend Onderwijs en het nieuwe lectoraat Muziek in Onderwijs tot het kenniscentrum POP.
Christof Wiechert is jarenlang vrijeschool leerkracht geweest. Daarnaast heeft hij vanuit zijn internationale werk in de Pedagogische Sectie in Dornach ervaring bij de ontwikkeling van vrijescholen. Binnenkort verschijnt het boek: 'In het ...
Aziza Mayo is lector aan de Hogeschool Leiden. Aziza beoogt binnen haar lectoraat de onderliggende waarden en opbrengsten van het vrijeschoolonderwijs inzichtelijk te maken. Gedegen onderzoek kan leerkrachten, bestuurders en lerarenopleider ...
Wouter Modderkolk onderzoekt hoe we op een waarde(n)vollere manier kunnen toetsen. Wouter is leraar economie op de Stichtse Vrije School in Zeist. Sinds 2010 werkt hij als decaan, leraar en teamleider op dezelfde bovenbouw als waar hij als ...
In deze aflevering spreken we Saskia Snikkers. De afgelopen jaren deed Saskia onderzoek naar hoogbegaafdheid in het Vrijeschoolonderwijs. Zij bracht daarbij handelingspraktijken in scholen rond het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen in kaa ...
Onderwijs richt zich nooit alleen op het nu, maar behelst ook altijd, impliciet of expliciet, een beeld van de toekomst waartoe opgeleid en onderwezen wordt; een beeld van volwassenheid waar het onderwijs aan hoopt bij te dragen. In deze af ...
Op het Waldorf100 festival spreken Robert Viëtor en Jan Jaap Hubeek: Jan Bransen. Zijn boek 'Gevormd of vervormd' is een bestseller. Zijn boodschap slaat in als een bom: Volgens Jan Bransen vervormt het huidige onderwijs. In deze Podcast ve ...
Op het Waldorf100 festival spreken Merel Boon en Jan Jaap Hubeek: Gert Biesta. Een korte introductie over Gert Biesta om daarna in gesprek te gaan over de kracht van pedagogiek én specifiek de Vrijeschool pedagogiek. Gert Biesta vertelt wat ...
Op het Waldorf100 Festival spreken Merel Boon en Jan Jaap Hubeek: Aziza Mayo. Lector Aziza Mayo vertelt over het doen van onderzoek en het bijdragen aan schoolontwikkeling. En uiteraard de vraag welke droom Aziza heeft voor de komende 100 j ...
Op het Waldorf100 Festival spreken Merel Boon en Jan Jaap Hubeek: Floortje Dessing. Floortje Dessing vertelt over de kracht van het Vrijeschool onderwijs. In dit gesprek vertelt zij hoe dit haar gevormd heeft tot wie zij nu is. ...
Op het Waldorf100 Festival spreken Merel Boon en Jan Jaap Hubeek: Thomas Rau. Na zijn opleiding in de architectuur studeerde Thomas Rau drie jaar euritmie om gebouw en mens nog veel beter op elkaar af te kunnen stemmen. Van eurtimie tot het ...
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.