In onze eerste aflevering duiken we in de rol van AI in het onderwijs, en vooral in het wiskundeonderwijs. Wat kan het wél, waar schiet het tekort, en hoe verandert dat de rol van de docent? Bronnen: [1] Microsoft Research (2025). “Mathematics Education in the Age of Large Language Models” [2] AI voor Docenten – Over ons [3] Open Letter: “Stop the Uncritical Adoption of AI Technologies in Academia” (2025) [4] World Economic Forum (2024). “Artificial intelligence won’t replace teachers — but it can support them” [5] Leraar.ai (2024). “Gaat AI de docent vervangen? De toekomst van onderwijs zonder leraar” [6] Universiteit Leiden – Future Watch: “AI, de docent die ons onderwijs kan redden” [7] Pulse-Z (2025). “Wie wordt vervangen door AI? De EU weet het misschien al” [8] Open Universiteit (2025). “AI-programma maakt kinderen niet beter in wiskunde, maar wel zelfstandiger” [9] Joint Research Centre (2025). “AI and the Future of Work and Education” (JRC Working Paper, RePEc) [10] PNAS (2025). “Large-scale field study on AI tutors and student learning outcomes” [11] Wiley – Social Science & Medicine (2025). “Artificial intelligence and the future of education: risks and inequalities” [12] Joint Research Centre (2021). “The Future of Work and Education in a Digital Age” (JRC Working Paper) Boekentips: [1] Tara Westover (2018). Educated: A Memoir [2] J.D. Vance (2016). Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis Opnamestudio: TU Delft New Media Centre Hosted on Libsyn Muziek: "I Got a Stick Arr Bryan Teoh" Kevin MacLeod (incompetech.com) Licensed under Creative Commons: By Attribution 4.0 License http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Gemaakt door: Marieke Kootte en Vandana Dwarka Eerste aflevering: 22-09-2025
De podcast Waar gaat het mis? heeft in totaal 2 afleveringen
Maker: Marieke Kootte en Vandana Dwarka Datum: 22-09-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.