Jouri Schoemaker heeft eerst bouwkunde gestudeerd, toen meegewerkt aan een slimme armband en daarna heeft hij de master Strategic Product Design afgerond op onze faculteit. Bij bouwkunde leerde hij natuurlijk de creatieve kant en ruimtelijk denken, toch miste hij daar het bezig zijn met de gebruiker en het baseren van je ontwerpbeslissingen op onderzoek: het is het gebouw van een architect en niet voor de bewoner. Nu is hij één van de oprichters van de eerste online verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Iedereen wil van plastic verpakkingen af, maar als je dat wil is dat vaak een gedoe en dat proberen ze met hun dienst (webwinkel, weckpotten en distributie) makkelijk te maken. De supermarkt is nu in de lucht, en met een lange wachtlijst, proberen ze nu de stap van early adopters naar early majority. Hierbij denken ze continu na over de schaalbaarheid en het aantrekkelijk maken voor een grote groep consumenten. Zijn tip is het boek en methode van The Lean Startup van Eric Ries. Hierin leer je met zo min mogelijk middelen in kleine stapjes ideeën valideren. Jouri is tijdens zijn master zijn bedrijf begonnen via deze methode in het keuzevak Build Your Startup en daarna in zijn afstuderen. De dienst is nog lang niet klaar, en er komt mogelijk nog een fysiek ontwerp bij, namelijk een eigen verpakking in plaats van de weckpotten…
Gemaakt door: ianus keller Eerste aflevering: 03-07-2022
De podcast Understanding Design heeft in totaal 41 afleveringen
Maker: ianus keller Datum: 23-09-2020
Maker: ianus keller Datum: 09-10-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.