Dit is de 30ste aflevering van de Slimmer Presteren Podcast, over sport, onderzoek en innovatie. In deze aflevering hebben Gerrit en Jurgen het over: Innovaties in het wielrennen: zijn ze allemaal zo nuttig?INLEIDING: De Tour en het WK zijn net voorbij en nu zitten we alweer midden in de Giro en de ‘voorjaarsklassiekers’. Het is eindelijk weer koers! Opvallend is dat het peloton ieder jaar weer een stukje harder lijkt te gaan. In hoeverre hebben innovaties als windtunnels, voedingsapps, hoogtestages en ketonen hieraan bijgedragen? En wat heeft de amateurfietser eigenlijk aan al die nieuwe ontwikkelingen? Je hoort het in de 30e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast. Toen Primoz Roglic op 19 september 2020 ontredderd op de top van La Planche des Belles Filles neerzeeg vanwege het verlies van de gele trui aan zijn landgenoot Tadej Pogacar, gingen onherroepelijk de herinneringen van veel wielerliefhebbers terug naar 23 juli 1989. Even hulpeloos als Roglic ruim dertig jaar later lag die dag Laurent Fignon, de Fransman met de kenmerkende studentenbril en blonde paardenstaart, uitgeput op het asfalt van de Champs-Élysées. Weg was de gele trui en de Tourwinst: Fignon had 8 seconden te lang over de afsluitende tijdrit van Versailles naar hartje Parijs gedaan. Greg Lemond nam in 1989 de hoogste trede van het Tourpodium in. Waar de Amerikaan op de afsluitende dag zijn ‘buitenaardse’ snelheid van gemiddeld 54 en een halve kilometer per uur vandaan had getoverd, was toen nog grotendeels gissen. Dat is tegenwoordig wel anders. Een goede stroomlijn op de fiets tijdens een tijdrit is een basisvoorwaarde voor een renner die hoog wil eindigen in het klassement. Het revolutionaire triatlonstuur en de Calimero-helm waar Lemond destijds mee op de proppen kwam, bleken dan ook blijvende innovaties in de wielersport. Om kleine procentjes winst te halen, laten ploegen tegenwoordig hun fietsen, helmen en kleding doormeten in de windtunnel waar ook de renners zelf opgevouwen op hun tijdritfiets de koude luchtstromen moeten doorstaan. En aerodynamica is nog maar één aspect waar een wielerteam veel aandacht, tijd en geld aan besteed. Uitgekiende trainingsschema’s, gebalanceerde voedingsstrategieën al dan niet met ketonen op het menu, trainingskampen in de bergen: het heeft er alle schijn van dat wetenschappelijke kennis op alle fronten toegepast wordt in het moderne wielrennen. Maar is dit ook zo en wat is het bewijs dat deze innovaties de fietsprestatie echt helpen? In de 30e aflevering van de Slimmer Presteren Podcast nemen Gerrit en Jurgen de vernieuwingen in de wielersport van de laatste jaren onder de loep en tijdens het ‘Zoomen met Vroemen’ horen zij coach Guido Vroemen uit over de laatste foefjes op het gebied van de aerodynamica. SHOWNOTES: Het artikel van Jurgen waar het allemaal mee begon: Placebo als Wondermiddel in het huidige wielrennen (verschenen op CyclingOpinions.nl): https://jurgenvanteeffelen.nl/placebo-wondermiddel-in-het-huidige-wielrennen/ (https://jurgenvanteeffelen.nl/placebo-wondermiddel-in-het-huidige-wielrennen/ ) Wat maakt Pogacar zo goed (volgens zijn coach)?: https://www.velonews.com/events/tour-de-france/pogacars-coach-on-tour-de-france-preparations-he-was-so-fit-in-may-i-told-him-to-have-a-week-off/ (https://www.velonews.com/events/tour-de-france/pogacars-coach-on-tour-de-france-preparations-he-was-so-fit-in-may-i-told-him-to-have-a-week-off/) Tweet van Jonathan Vaughters over Uran zonder fietscomputer: https://twitter.com/Vaughters/status/1305170958249066496 (https://twitter.com/Vaughters/status/1305170958249066496 ) Netflix documentaire ‘El Dia Menos Pensado’ over Movistar: https://indekopgroep.nl/netflix-documentaire-movistar/ (https://indekopgroep.nl/netflix-documentaire-movistar/) De wattages van Tom Dumoulin in zijn Sunweb tijd: https://jurgenvanteeffelen.nl/tom-dumoulin-de-man-van-59-watt-per-kilo-bergop/ (https://jurgenvanteeffelen.nl/tom-dumoulin-de-man-van-59-watt-per-kilo-bergop/)...
Gemaakt door: Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast Slimmer Presteren Podcast heeft in totaal 130 afleveringen
Maker: Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen Datum: 02-10-2020
Maker: Gerrit Heijkoop en Jurgen van Teeffelen Datum: 16-10-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.