In deze aflevering wordt een aantal economische strategieën voorgesteld die themaparken gebruiken om hun economische doelstellingen te bereiken. Het conceptuele ontwerp van elk themapark is van het grootste belang, aangezien de aanvankelijke investeringen in het onroerend goed hoog en riskant zijn, en conceptuele fouten in een later stadium moeilijk te corrigeren zijn. Conceptuele strategieën hebben dus betrekking op de investeringsbeslissingen die tijdens de ontwerpfase van een park worden genomen en op de voortdurende investeringsbeslissingen van de exploitanten tijdens de levensduur van het park. Klantgerichte strategieën wijzen op hun beurt op de mate waarin het economische succes van een themapark afhangt van het gemiddelde dagelijkse aantal bezoekers, de lengte van het seizoen en de gemiddelde uitgaven per hoofd van de bevolking. Zij zijn erop gericht het bezoekers- en bestedingsvolume te vergroten, onder meer door uitbreiding van het verzorgingsgebied, benutting van het bezoekerspotentieel en stimulering van secundaire bestedingen. Klantgerichte strategieën hebben dus betrekking op de productmixontwikkeling, het beheer en de marketing van het themapark. Milieu-, sociale en governancestrategieën (ESG-strategieën) ten slotte hebben betrekking op de huidige grote maatschappelijke uitdagingen vanuit het perspectief van de pretparkindustrie.
Gemaakt door: Pieter Cornelis & Wim Strijbosch Eerste aflevering: 26-08-2022
De podcast PretParkProfs heeft in totaal 31 afleveringen
Maker: Pieter Cornelis & Wim Strijbosch Datum: 14-04-2023
Maker: Pieter Cornelis & Wim Strijbosch Datum: 28-04-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.