Wees in alles jezelf, sta voor wat je doet en samen d'r an! Vandaag ben ik in gesprek met Sjoerd Weikamp, één van de eigenaren van Eventbranche.nl en Evenementenorganiseren.nl Samen met zijn collega Mark werd hij in één uur ondernemer. Later sloot Robin aan en Sjoerd verteld hoe ze elkaar aanvullen. Sjoerd is het gezicht van het bedrijf. Sjoerd: "Ik ben het gezicht en ik zorg dat wij overal op de barricaden staan als het moet, dat wij zorgen voor goede content. Ik spreek intern bij bedrijven en op alle plekken waar maar event professionals samenkomen. Dus ja, ik ben zeker het gezicht, ja". Zijn ultieme ondernemerstip maken ze meer dan waar, ook in deze tijd. Prachtig, fantastisch en samen Deze woorden komen het hele gesprek terug. Sjoerd noemt zichzelf manisch positief en dat gonst in alle woorden en verhalen door. Als hij praat over zijn kinderen, zijn voetbalclub De Graafschap, over zijn bedrijf en collega's, maar ook over de eventbranche als geheel. Sjoerd heeft de loyaliteit van een Superboer, is wel kritisch, maar wil de wereld laten zien dat de eventbranche zo professioneel is dat zij om weet te gaan met de maatregelen die er opgelegd worden. Ambitieuze profeet Sjoerd ontkent dat hij ambitieus is, alsof dat negatief zou zijn. Maar gedurende het gesprek horen we hoe positief ambitieus hij is en hij geeft zelfs toe dat hij wellicht toch een beetje een profeet is. Fantastisch. Prachtig. Samen d'r an! Sjoerd, onlangs onderscheiden, geeft mede leiding aan een rariteitenkabinet zegt hij: "De één is vijfenzestig, de ander is half Turks, Grieks, Nederlands, alles door elkaar. In de zin van: we hebben zo’n mooie mix, daar geniet ik iedere dag van. Dat is toch ook, want ik denk als je nu reset indrukt en je weet precies op welke plek wat nodig is, dan zou je op een aantal plekken denken: daar had toch misschien een ander soort persoon beter kunnen zitten, maar door dat gevoel van het samen vangt die één dat van die ander wel weer op. Dus de sales mensen hebben ook echt: die past bij hem, die past bij haar en zo verdelen we het ook echt. Dat gaat organisch. Dat is goud, ja". Sjoerd is wars van titels, geld verdienen en blablabla, maar gaat voor inhoud en feiten. Interessant was dan ook wat hij vertelde over de kracht van live. En wie kan dat het beter vertellen dan de man van LIVE: Sjoerd Weikamp. Zijn ultieme ondernemerstip maakt hij zelf dan ook meer dan waar: "Wees in alles jezelf, sta voor wat je doet en samen d'r an!" Meer over Sjoerd Weikamp en zijn bedrijf kun je vinden op: https://www.linkedin.com/in/sjoerdweikamp/ https://www.linkedin.com/company/eventbranche-nl/ https://www.eventbranche.nl/ VERDER PRATEN? Wil je eens verder praten met een ervaringsdeskundige? Lees dan een onze informatie op de DGA Mentorpagina en maak daarna een afspraak via de contactpagina of bel mij op 06-53321934. Tot snel. Aanbieding voor jou Om jou als ondernemer ook te kunnen helpen hebben we diverse programma's samengesteld waaruit je kunt kiezen. Deze kun je vinden op onze aanbiedingspagina. Direct een afspraak maken? Wil je een afspraak maken om hier eens vrijblijvend over verder te praten? Plan dan vandaag nog een telefonisch kennismakingsgesprek met ons in via ons handige tool op onze website. Klik dan hier Bellen voor een afspraak maken mag natuurlijk ook altijd. Bel dan naar 06-53321934. Dan zoeken we samen een geschikt moment in jouw en mijn agenda. Ik kijk uit naar onze afspraak. Volledige tekst podcast: Sjoerd Weikamp. Het is vandaag elf september en we zijn hier in Doetinchem, in het mooie pittoreske Doetinchem, ik reed bijna door Oost Duitsland heen zag ik net en we zitten hier op de kamer van de directeur van De Graafschap. In het mooie blauwe stadion in Doetinchem, super, een super mooie locatie, dank je wel. Ik spreek hier met Sjoerd Weikamp, directeur eigenaar van Proef Media, maar misschien beter bekend van EventBranche.nl en evenementenorganiseren.nl en vervolgens zag ik nog één uiting van een café, dat is waarschijnlijk omdat je niet zoveel drinkt. Sjoerd Van je hobby je werk maken zeggen ze dan. Cor Ik ken Sjoerd sinds begin van dit jaar, want als spreker ben ik op zijn platform ingeschreven, ik denk misschien ook al iets langer en we hebben een paar keer telefonisch contact gehad, ook over: wat moeten wij als oosterlingen om een beetje lawaai te maken in Nederland, het is altijd: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Daar ben jij er ook één van en ik voel me vereerd dat ik hier mag komen en met jou te spreken. Ik ben zeer benieuwd hoe jij dingen als directeur eigenaar, hoe jij het doet, wat je denkwijzen zijn en zo gezegd zo gedaan. Jouw leeftijd, die kon ik niet vinden. Sjoerd Dat is niet omdat ik me ervoor schaam. Ik ben eenenveertig. Ik kom uit 1979 en de jaren zeventig waren prachtig. Cor Hetzelfde bouwjaar als mijn huidige vriendin. Woont in Doetinchem zag ik, heb je een relatie, kinderen? Sjoerd Ja, ik ben al vanaf de middelbare school met een goddelijke vrouw die zowel zichzelf als mij loslaat, we komen altijd weer bij elkaar, niet dat we letterlijk uit elkaar gaan, maar we doen gewoon allebei ons eigen ding. We hebben twee prachtige kinderen, Mirthe en Aafke, ook Superboeren, dat zal ik straks maar vertellen, maar dit is gewoon mijn tweede huis en dat is zielig en mooi tegelijk en de kinderen, dan kom je er wel echt achter dat dat wel het mooiste ter wereld is. Cor Hoe oud zijn ze? Sjoerd Zes en acht. Cor Leuk, leuk. Sjoerd De één doet aan hockeyen, de ander doet aan ballet en drummen, ziet eruit als een poppetje en dat zit dan achter zo’n groot drumstel, het is fantastisch. En je ziet echt precies, ik weet niet hoe we dat gedaan hebben, de één aan de buitenkant is letterlijk mijn vriendin en aan de binnenkant is dat Sjoerd, beetje grote mond en proberen alles voor elkaar te krijgen en die ander is super lief en die lijkt op de buitenkant als twee druppels water op mij. Dat is goud om te zien. Cor Mooi, mooi. Mensen, dit is helaas een podcast, geen beeld, maar anders had je nu een hele mooie brede smile gezien. Hobby’s? Dat zal wel voetbal zijn denk ik, Sjoerd? Sjoerd Ik ben ooit begonnen als voetballer en dacht ooit een keer hier in het stadion terecht te komen, maar daar was ik niet goed genoeg voor en toen ben ik op mijn twaalfde overgegaan naar tennis en met tennis ging ik opeens heel hard, daar werd ik opeens al binnen een jaar clubkampioen en toen dacht ik: hier heb ik talent voor, hier wil ik wel wat voor doen en toen kwam ik op mijn vijftiende, zestiende de kroeg tegen en toen heb ik allebei, met heel veel plezier gedaan en tennis zelfs redelijk op niveau, maar dat heeft nooit mijn leven bepaald en dat vind ik eigenlijk wel prettig. En De Graafschap dat is - Cor De volgende vraag is dan: heb je een favoriete voetbalclub, dat hoeft hier inderdaad dan niet. Hoe leeft dat? Hoe leeft De Graafschap in Doetinchem misschien, maar ook in ondernemers, zit daar extra - Sjoerd Ja, de loyaliteit is het woord, dat komt natuurlijk ook voort, we zitten hier middenin de Achterhoek en de Achterhoek is prachtig, je kunt hier prachtig fietsen, er zijn meer regio’s in Nederland die prachtig zijn, daar ben ik me heel bewust van, wat je hier nog hebt is echt dat verbonden. Het woord samen komt in heel veel dingen terug en vaak is dat een loze term, maar hier is dat echt zo en dat zie je in heel veel dingen terug. Hier is een kantine gebouwd met de blote handen van de supporters. Er is een shirt-sponsoractie geweest waarbij supporters en sponsoren allemaal geld hebben ingezameld zodat er tweeduizend namen van supporters op dat shirt stonden. Dus dat gevoel van dat samen zit ook in alles in het dagelijks leven, in alles wie ik ben ook, dat komt hier zo terug, uiteindelijk is dat ook Superboeren gaan heten en ik zit natuurlijk in de wereld van marketing en communicatie, er is hier nooit een marketeer geweest die dat bedacht heeft. Dat is ontstaan vanuit de mensen en dan heb je iets in handen, dan kun je heel slecht voetballen en zit de tent toch vol. En als je dat kan, moet je eens voorstellen, eigenlijk is dat voor iedere marketeer een super interessante cas. Als het product niet goed is en toch zit de tent vol. Dan doe je iets heel goed. En dat is gewoon zijn van de mensen en dat is in de Achterhoek nog zo mooi. Ik romantiseer het af en toe, we hebben hier ook wel wat problemen, maar het is nog wel echt - ik ken alle buren uit de straat en ik vind dat prachtig. Ik ben overal en nergens geweest, maar ik kom altijd weer terug. Cor Maar die cultuur is dus gewoon echt iets heel belangrijks. Sjoerd Ja, er is een beleidsplan, waar een soort van kattebelletje bij liggen, op één van die kattebelletjes staat: als je echt van voetbal houdt, echt van mooi voetbal dan ben je hier waarschijnlijk niet op je plek. Maar hou je van de cultuur rondom voetbal, dat je samen, dat is dit het mooiste wat er is. We hebben een heel hoog sympathie-gehalte, bij heel veel clubs heb je van die spandoeken, dan hangt er: nobody likes us, we don’t care. Hier op een bord staat: everybody likes us and we care. Als je hier komt krijg je een broodje gehaktbal en een kopje koffie en ja, dat is zo mooi. Dat is zo echt, dat is echt van de mensen en als je dat lukt, als betaald voetbal organisatie, ja, inderdaad, er is geen beeld, maar dan groei je door het systeemplafond heen. Dat is zo iets om trots op te zijn. Cor Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen: elk samenzijn is gewoon thuis komen. Sjoerd Ja, dat is echt thuis komen. Cor Ik maak toch even een bruggetje naar je bedrijf, is dat in het bedrijf ook zo? Sjoerd Ja, ik heb - Cor Want er moet ook een beetje gewerkt worden, nog een beetje gepresteerd worden? Sjoerd Ja, zeker, ja, maar ik geloof heel erg dat presteren en werken komt uit het gevoel dat je dat samen doet. Ik ben heel kritisch op mezelf dus ik weet: ik ben eigenlijk slecht in de management-kant van DGA, als in: ja, er liggen wel ergens functieprofielen, maar we hebben veel meer ingezet op: als je als team er zit, dan zet iedereen een stap extra en dat is ook echt gebleken en ook daar ben ik heel trots op: dat je echt letterlijk lief en leed deelt, dat komt ook, de podcast gaat over DGA’s, dit is natuurlijk een heel klein bedrijf. Wij zijn in totaal met, wij zeggen altijd achtenhalf en daar kan geen - tuurlijk zit daar hiërarchie in, in de zin van: dit is ons plan, dit gaan we doen, maar daar zit altijd een komma achter. Kijk er eens goed naar. Laten we samen eens even kijken wat klopt er wel en wat klopt er niet, heb je nog iets gehoord uit de markt, ja, dat is hoe mijn hele leven in elkaar zit. Dus ik ben verre van autoritair. Cor Ik vind het leuk om even, nog even de aanloop naar hoe je Proef Media hebt overgenomen of hoe dat is ontstaan, wat ik ervan gelezen heb, maar dan kun je mij corrigeren als het niet zo is. Nog even een paar kleine dingetjes. Wat is jouw favoriete muziek? Sjoerd Dat is ook iets moois, ik ben eigenlijk geen echte muziekliefhebber en die kom je maar weinig tegen, dat is eigenlijk heel bijzonder. Alleen ik vind bijzondere stemmen heel mooi. En dan krijg je een heel raar pallet aan allerlei muziek die ik af en toe wel eens opzet en dan krijg je waarschijnlijk artiesten die mensen niet kennen, maar er is een Nederlandse artiest Gerson Main, die heeft een liedje: De Koning van de Camping. Daar sta ik met mijn dochters bijna iedere dag mee op, maar bijvoorbeeld ook met Guten Morgen, dat Duitse liedje. Bijzondere stemmen trekken mij enorm. Dus als Stef Bos nu op televisie, elf september zitten we, bij de Beste Zangers, als die iets gaat zingen, ja, dan luister ik. Dat vind ik prachtig. En te hoog gejengel en ik kan uithalen tot twintig octaven daar heb ik niks mee. Dus bijzondere stemmen, dan sta ik vooraan. Cor Boeken, we hadden het er net even over, wie luistert er podcasts, boeken, lees je wel eens boeken, management boeken? Sjoerd We hadden het er van tevoren inderdaad even over, ik vind het ook eigenlijk helemaal niet iets waar ik me voor schaam. Ik lees wel online veel en ik zit ook wel op al die sites, maar boeken, helaas voor de mensen die boeken schrijven, nee, ik doe het bijna niet meer. Er is één boek, nu je erover begint en dat is ook weer gerelateerd aan de club, dat is een boek over Simon Kistemaker. En Simon Kistemaker is hier trainer geweest, heeft ons eigenlijk dat Superboeren imago gegeven en dan kom je toch ook wel een beetje in de mix van de liefde voor het clubje en ook wel een beetje marketing en communicatie, want als je zo’n man ontleedt dat is de hoogste vorm van intelligentie gebaseerd op: open, eerlijk, gewoon zeggen waar het op staat en ook weer samen. Die man die kon dingen bij elkaar brengen, fantastisch. En hij heeft dat boek gemaakt en toen heeft hij mij gevraagd hier, mag ik het boek op de Vijverberg, in het stadion van De Graafschap lanceren met een persconferentie? Toen heb ik gezegd: dat is goed, dan moet je het vertrouwen bij mij neerleggen. Hij zegt: dat doe ik. Het is een lekkere rauwe vent, ik zeg: maar dan gaan we er echt een evenement van maken. Want als je je boek gaat presenteren en jij doet drie woordjes - dan ga je mensen bellen en dan zie je ook dat dat samen, dat komt overal terug, tot vervelends toe. Dan bel ik dus Hans Kraay jr. en die zegt: tuurlijk. En dan bel je de hoofdredacteur van VI en die zegt: tuurlijk kom ik even. De Graafschap, mooi man. En als je dat voor elkaar hebt, ja dan heb je eigenlijk, dat is een beetje slecht om te zeggen, dan heb je niet zoveel boeken nodig. Dan neem ik het zoals het komt. En daar moet je op anticiperen en dat is ook intelligentie, dat is durf, dat is lef en eigenlijk doe ik de boeken tekort, maar natuurlijk zit daar inspiratie en daar zit ook, dan gaan dingen veranderen, maar tot nu toe vind ik het heel prettig om het te doen zoals ik het nu doe. Cor Mooi, samen. Heb je idolen, of heb je idolen gehad in je leven? Sjoerd Goede vraag. Nee. En ik heb, in het verlengde daarvan en misschien komt dat nog ergens terug, maar idolen zit bij mij ook een beetje in de hoek van ambities en ik heb eigenlijk een keer in een interview hier in de regiokrant gezegd dat ik ambities, en daar sta ik nog wel achter, ik vind ambities eigenlijk een beetje eng. Want dat betekent dat je ergens naar een doel toe wil werken, terwijl en daar zitten we nu middenin, er gebeurt zoveel om je heen en ambitie staat een klein beetje symbool voor oogkleppen op voor mij. En zo ben ik niet. Ik ben ook eigenlijk te sociaal om DGA te zijn, maar daar komen we nog wel op terug, dus idolen of waar je echt naar op kijkt, ja, als ik een grapje maak dan zeg ik: dat zal wel weer een spits van De Graafschap - tuurlijk, dat heb ik wel. Maar echt idolen, ik heb heel veel waardering en respect voor hoe mijn ouders mij opgevoed hebben. Ik kom uit een echt onderwijs-gezin en dat heb ik als heel prettig - dus als je dan toch ergens iets wil noemen, ik heb veel dingen en ik heb tot irritatie aan toe, ik begin een beetje op mijn vader te lijken, ja die mensen, er zit niets negatief in mijn leven. We hebben vervelende dingen meegemaakt, ik ben bijvoorbeeld mijn schoonvader verloren, dat was echt een fantastische man. Dat was ook een self made man die begon in de vuilnis en die heeft daar een imperium van gemaakt, vooral gebaseerd op sociale intelligentie. Dus mijn ouders en zoals het overlijden van mijn schoonvader dat was wel echt heel heftig. Dat zie je soms nog steeds terug, het is al heel wat jaren geleden, bij mijn vriendin, dat vind ik heel lastig, maar daar zitten meer mijn momenten waar ik me aan ophang dat ik ergens een idool zie. Cor Nee, maar er is niet in jullie branche een ondernemer waarvan je zegt: ja, jij bent er eentje in de branche - we gaan het nu even zeggen, Sjoerd kreeg gisteren een lintje en dat is eigenlijk wel een koninklijke. Je hebt hem op en ik heb het wel geprobeerd, maar ik kan het niet goed uitleggen waar het voor was. Het is één van de vier die ooit is uitgereikt, dus door de branche uitgereikt over live zag ik. Sjoerd Ja, het zit helemaal in ons vak, dus event marketing, live communicatie, daar waar live momenten - jij bent dan spreker, maar misschien niet iedereen die luistert, het gaat eigenlijk letterlijk van teambuilding-uitjes tot congressen tot productintroducties, alles wat binnen marketing en communicatie live gebeurt en wij noemen dat graag evenementen, maar het gaat wel verder dan dat, daar zit een branche. Dan ga je van de Ray naar cateraars, naar bureaus die dat organiseren, naar echte marketingafdelingen binnen grote bedrijven en als je dan van de brancheorganisatie een lintje krijgt waarbij de omschrijving is: het begon ergens met een ambassadeur voor het vak, maar ook van grote toegevoegde waarde voor de professionalisering en er werden vooral wat momenten aangehaald dat ik namens de branche mocht spreken en dan sta ik ook echt op de barricaden, ik heb wel vaker op de zeepkist gestaan, dat vind ik mooi. Ik vind ook namelijk als je echt dingen wilt veranderen, dan moet je niet op Twitter gaan en een berichtje sturen. Dat kan wel, als je dat doet, moet je meteen aan de bak gaan, anders ben je niks waard. Daar hou ik helemaal niet van. Cor Maar dat is wel ambitie natuurlijk. Dus daar spreekt wel ambitie uit. Sjoerd Ja, al zie ik dat dus niet als ambitie. Dus voor mij iets veranderen, uiteindelijk wordt het een discussie waar nooit een winnaar uit komt hoor, maar ik zie dat dus niet als een ambitie, ik ervaar iets waarvan ik denk: dat moet echt anders en dan heb je aan mij een hele beste. Als ik ervan overtuigd ben dat dat goed is, maar dat hoeft niet eens, voor mij is dat niet een ambitie. Zo voelt dat tenminste niet. Cor Ben je dan een profeet? Sjoerd Je zou het bijna gaan zeggen, maar daar wil ik totaal niet aan, maar ik heb bij De Graafschap echt op een zeepkist gestaan toen ik het gevoel had en met mij heel veel mensen, dat de club beleidsmatig de verkeerde kant op ging. Heb ik gewoon de mensen bij elkaar gehaald en toen zijn we de kantine ingegaan en die was stampvol. En ik stap op dat krukje en ik heb uit het hart gesproken. Ik had wat dingen op papier gezet en ik kreeg potverdikkie de hele bende mee. Ik kreeg echt iedereen mee en dat is niet de profeet en - hetzelfde doe ik ook in de evenementenbranche. Dan sta ik gewoon ergens in Rusland, de Best Event Awards en dan gaat het over evenementen en dan denk ik: jongens, we zijn wat stappen verder. En dan pak ik gewoon de microfoon van de presentator af, dat moet je in Rusland niet te vaak doen, toen heb ik gewoon gezegd: jongens, dit is de toekomst van marketing en communicatie. Daar is geen discussie meer over mogelijk. Hier moeten we nu in investeren en dan zie je dat overal in de internationale media terug, dus een profeet, nee, je gaat vanzelf merken: ambitie, profeet, zo denk ik niet, zo ben ik niet, maar ik sta er wel als het moet. En daar zit ergens misschien best wel ambitie. Cor Nee, maar laat ik het zo zeggen, ik zie het niet als negatief. Ik ben ook profeet, ik moet ook soms dingen zeggen die ik niet leuk vind, maar ik denk wel dat ik vaak dingen zeg die of het volk niet wil horen of namens het volk spreek, waar een ander niet durft te spreken en dat zie ik bij jou wel, daar hebben we het de laatste keer telefonisch over gehad van ja, uit het oosten, bij ons is het: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg en toch, soms schoorvoetend, en toch hebben we wel dan de - denken we soms dat het nodig is om het wel te zeggen. Sjoerd Ik ben niet officieel getest, maar ik ben wel manisch positief, dus negativiteit en dan moet ik het goed zeggen: kritiek, dat vind ik verre van negativiteit. Ik merk wel aan mezelf, ik vermijd, dan moet ik het goed zeggen, want ik ben wel kritisch en ik spreek me ook uit als het moet, maar ik ben eigenlijk, dat is ook de reden dat ik in de evenementenbranche zit, behalve dan nu binnen de coronacrisis, maar het is natuurlijk, dat is een branche, dat gaat in alles over positiviteit. Een nieuwe visie, een nieuw product, we gaan verder, teambuilding, dat is niet voor niks dat ik op die plek terecht ben gekomen. Dat is hoe ik ben, dat is wie ik ben, ik ben enthousiast, ik wil mensen de rug laten rechten en daar merk ik wel dat ik, thuis ben ik heel kritisch op het journaal en als ik dan op het werk kom denk ik: laat ik dat nu eens ombuigen en kijken wat we er wel positief mee kunnen. Cor Nog even, jij zei net, ik heb dan nog de vraag: uit wat voor nest kom je? Je ouders waren in het onderwijs, je hebt zelf de Radboud Universiteit gedaan, ik wist niet dat die bestond, in Nijmegen. Bachelor in journalistiek gedaan en daarna ben je bij RTV Gelderland geweest, was je Theo Teletekst, dat zal waarschijnlijk ook een koosnaampje zijn geweest. En gedurende vier jaar bij Omroep Gelderland was je freelance journalist. Was dat toen al naar buiten? Sjoerd Ja, ik heb zeven jaar over mijn Atheneum gedaan, dat is al een hele zit, vier jaar journalistiek en daarna nog eens een keer vier jaar een instroomprogramma op de universiteit, waarbij ik uiteindelijk het niet heb afgerond. Cor Vond je school zo leuk? Sjoerd Nee, absoluut niet. Ik had journalistiek gedaan en toen kon ik bij mijn stage blijven, bij het ANP, ik zat op de economieredactie, gouden verhalen, maar dan duurt de podcast veel te lang, op de economieredactie tijdens de invoering van de euro. Dat was 2002 denk ik. Dat was fantastisch. Dat ging zo goed, merkte ik: dat was wel iets voor mij. Lunchen met de minister, als stagiair, ja fantastisch, totdat ik in contact kwam met de andere journalisten. En dan helemaal, ik weet niet of het economieredactie-gebonden was, maar dan zat je in off the record gesprekken op het ministerie en gezellig praten, totdat ze erachter kwamen dat ik stagiair was, en dan was ik minder. En dat is de aanzet geweest tot een redelijk goede analyse dat ik - journalist is eigenlijk het tegenovergestelde van wie ik ben. En toen kreeg ik dus die baan aangeboden en toen zaten er bij het ANP twee mannetjes die doen de beursberichten, dat zijn net die twee mannetjes van de Muppetshow en daar kon ik heel goed mee. Die waren stront chagrijnig, dus dat botste een beetje, dat is juist een mooie combinatie en die zijn met mij een rondje gaan wandelen en die hebben tegen mij gezegd, dat klinkt een beetje raar, maar die zeiden: jij hebt veel meer in je mars dan hier journalist te gaan spelen. Ga nu eens echt studeren, het is allemaal te makkelijk gegaan en daar hadden ze helemaal gelijk in. Ik ben overal zo doorheen gerold en lag er een keer een spiekbriefje als ik de Duitse naamvallen moest leren, dat soort dingen, ben ik niet trots op, maar zo is het wel gegaan. En zij zeiden: jij moet verder, je moet hier niet blijven hangen, jij bent niet de journalist. En die hadden zo gelijk. Toen ging ik naar de universiteit, kwam ik bij een Duitse professor en op het moment dat ik met afstuderen begon, kreeg ik een baan aangeboden als hoofdredacteur van feestelijk zaken doen heette dat toen nog. En mijn Duitse professor zei: Sjoerd ik heb jarenlang iedere student op dit punt bij mij gehouden, maar tegen jou zeg ik: ga en vermenigvuldig u. Die man is overleden inmiddels, professor communicatiewetenschappen in de framing, dat was mijn afstudeerrichting. En ik heb hem dus nooit afgemaakt en behalve wat familieleden die dat nog jammer vinden heb ik er nooit last van gehad. Cor Maar mooi dat die twee mannen dat zagen. Sjoerd Ja, dat is een goede - Cor En zagen ze het dan aan je ogen, of de paar vragen die je stelde, of de vragen die je juist niet stelde? Sjoerd Ik had natuurlijk al drie, vier maanden met ze samengewerkt en ik heb ook wel gesproken met ze over dat ik vaak journalisten zo vervelend vond, dat ik een beetje in de gaten begon te krijgen dat er wel heel veel zijn die zichzelf net even iets belangrijker vinden dan het nieuws waar ze mee bezig zijn. Vragen stellen, nog een keer stellen, nog een keer stellen, dat is voor mij journalistiek en dan krijg je een beeld ervan. Maar één geluidje en poef paf, en dan een beetje dat hautaine, dat ben ik niet. En daar doe ik heel veel journalisten mee tekort, want er zijn ook heel veel hele goede, maar ik heb net die ervaringen gehad die dat voor mij vertaalde, dus ik ben blij dat ik eruit gestapt ben, ik ben heel blij dat ik de andere kant opgegaan ben en waar ik nu zit is de combinatie van alles, van alles wat ik ben. Cor Daar wil ik even op inzoomen. Want ik ben even benieuwd, hoe is die overname gegaan. Je zat bij Feestelijk Zaken doen en ik begreep, en zag ik op je LinkedIn profiel staan: uiteindelijk hebben we dat doorgestart in Proef Media en toen later is dat weer een soort doorstart geweest in EventBranche.nl en evenementen. Hoe is dat, je komt eerst in dienst, ben je Chief Officer en dan zeggen ze: we stoppen ermee, maar Sjoerd zie jij het zitten, of, hoe ging dat? Sjoerd Wij zaten binnen Reed Business, een grote uitgeverij met veel vakbladen, hier ook in Doetinchem overigens en er zijn twee dingen daar heel belangrijk geweest: één is Hans Steenbergen, dat was de hoofdredacteur van Misset Horeca, die zat naast mijn kantoortje, dus ik werd gewoon in het diepe gegooid en achteraf was ik al de laatste bezuinigingsronde, dus de oud hoofdredacteur ging naar de concurrent, naar High Profile en ik kwam binnen in schaal min tien, volgens mij heb ik zelfs contributie betaald, maar ik had gewoon en dan kom je dus ergens tussen ambitie en doelen, ik had wel als doel om ergens wel in de media, maar liever niet als journalist, ik had wel ergens iets voor me, ik begon wel een gevoel te krijgen van: ik kom hier wel op mijn plek zo dadelijk. Dus ik ben gewoon gegaan, ik ben gaan doen, ik had ook heel veel freelance baantjes, ooit een keer een artikel verkocht aan The Korea Herald, dat soort dingen, dat vind ik mooi, dus daar was ik al een beetje de ondernemer onder de journalisten denk ik. En toen kwam ik daar uiteindelijk, kwam ik daar in een rol waarbij dus eigenlijk feestelijk zaken doen, fz.nl heette dat toen al, eigenlijk al de kraan was dicht gedraaid en tegen alle verwachtingen in gingen we als een stel cowboys, met een klein sales team en ik als redacteur met nog een halve collega, Marja, vol erin. Gewoon binnen dat grote, bijna ambtelijke bedrijf waren wij gewoon een eigen bedrijfje. En was ik gewoon één van de twee eigenaren op content, op kennis, gelijk vol erin, we hielden maar vol en bijdragen en positief en cijfers, totdat ze op een dag zeiden, zat ik bij het hoofdredacteuren-overleg, kwam er opeens een grafiek met een streep, pijltje naar links was groen, pijltje naar rechts was rood en zeiden ze gewoon: alles rood gaan we eruit snijden. Reed Business zo groot, moederschip in Amerika en toen kwamen we dus in een traject, en in dat traject kwamen we eerst van de OR bij uiteindelijk, wij noemden haar de penningmeester, maar dat was de CFO en in dat slotgesprek ben ik Sjoerd geworden. Daar ben ik geworden zoals ik nu ben. Toen zat ik daar met mijn collega Mark die ook partner is in het bedrijf en Mark deed sales en de senior sales, Wouter Veldman, gouden vent, die was al helemaal ziek geworden van het bedrijf waar we in zaten, dus die had het al een beetje aangevoeld denk ik, waar ik nog iets te naïef was. Maar in dat gesprek ging het echt over de oprotpremie en zo en zo gaan we van elkaar af en toen heb ik gezegd: ik heb eigenlijk heel iets anders aan jullie te vragen, want ik kom hier uit Doetinchem en in de Achterhoek praten we allemaal met elkaar dus ik heb voordat ik hier ben gaan werken, heb ik aan iedereen in de journalistiek, in de communicatie gevraagd: is dit een goede keus voor mij? Die hebben allemaal gezegd: ja, dat is echt een uitgeverij zoals het ooit bedacht was, dan doe je het echt samen, secundaire arbeidsvoorwaarden, opleidingen, daar moet je naartoe. Ik heb geen zin, dat heb ik tegen die mevrouw de penningmeester zoals we haar noemden gezegd, ik heb geen zin om straks in de businessclub van De Graafschap bij de sponsoravonden van de tennisclub, bij de voetbalclub, in de kroegen, ik heb geen zin om iedereen te vertellen dat dat niet meer zo is. Dus ik zou u graag willen vragen wat u voor ons gaat doen. En toen zei zij: willen jullie dan doorstarten? En ik had daar op dat moment nog geen seconde over nagedacht en Mark die tikte mij aan onder tafel, ik zeg: ja, dat willen wij en jullie moeten ons daarbij helpen. Want anders kan ik dat verhaal niet overeind houden en dat vind ik erger dan dat ik er nu uit moet, want daar heb ik best begrip voor. Moesten we letterlijk even de gang op en toen kwamen we terug en werd de vraag gesteld: wat wil je dan? Naast dat koffertje zouden we graag het verzendbestand graag willen hebben. Dat is een primeurtje, Cor. Het is een ja, dus nu durf ik dat wel te zeggen, en toen zeiden ze: ja, we dachten wel dat jullie dat willen hebben, het aantal betaalde abonnees in het verzendbestand dat mag je niet meenemen, dat blijft hier voor als we nog een keer verder willen, maar je mag wel het controlled circulation bestand, duizenden adressen. Wij naar de marketingafdeling, gelijk achter elkaar, dat is allemaal in een tijdsbestek van een uur, ik werd in een uur ondernemer. Ja, dat is wel de kop van - dus ik naar de marketingafdeling, daar waren wij dikke mik mee, daar zaten vooral vrouwen dus we konden lezen en schrijven - en er zaten veel mensen die met evenementen bezig waren, dus die hadden heel veel overleg met ons en toen zei de voormalig hoofd marketing die zei: ik heb het al op een stick staan en ik heb heel per ongeluk in het controlled circulation bestand met groen de betaalde abonnementen aangevinkt, mijn fout. Ik kreeg een stick mee, de volgende dag stick bekeken, daar stonden ze allemaal in en toen zijn we puur op goodwill en op gunnen hebben we een bericht de deur uit gedaan: we gaan verder, we gaan doorstarten, we weten nog niet precies hoe, maar steun ons straks als je vindt dat dit moet blijven bestaan. We hadden een vliegende start, dat was fantastisch. Ook weer dat samen. Durven ook te vragen, durven aan te spreken op: wil je ons helpen, want we willen door. Cor Was je toen al getrouwd? Sjoerd Nee, ik ben ook niet getrouwd. Cor Maar had je toen al een vriendin? Sjoerd Ja, jazeker. Cor Want jij zegt: binnen een uur, met Mark kun je natuurlijk wel wat overleggen, dat scheelt, maar dan kom je thuis en dan, dus de volgende dag waarschijnlijk naar de KVK of zo. Sjoerd Daar ging wel een tijdje overheen, want ik ging in een traject met het UWV, en ik weet dat heel veel mensen, want uiteindelijk werd je gewoon ontslagen, je moet eerst in dat traject, maar ook gewoon financieel was dat niet zo verstandig om dat zo te doen en dan kreeg je eigenlijk en er zijn heel veel mensen die zeuren op het UWV, wij hadden een fantastisch contact in Doetinchem, een jongen die ik kende van de spinnenkop, dat is waar de harde kern staat, dat is weer, Cor, dat netwerk, samen doen en die heeft ons zo goed geholpen, dus we hebben eigenlijk een beetje leunend op de uitkering, hebben wij echt ons bedrijf op kunnen starten. Vonden we nog een derde partner die dan een kantoor had, die computers had, meubilair en hebben we gewoon gezegd: oké, zet de handtekening en we vliegen erin. Ik kom de content doen, Mark de sales en onze derde partner had eigenlijk letterlijk het meubilair, dat was een gouden kans om door te starten. En thuis, want jij vroeg thuis, mijn vriendin komt wel echt uit een ondernemers familie, dat was de vuilnisgigant hier uit de buurt en haar broer is ook echt met een eigen bedrijf, die het nu heel goed doen overigens, die zitten in de hygiëne-hoek, fantastisch, gun ik hem ook, dus die heeft daar nooit iets geks van gevonden. Voor mij was het best raar, uit een onderwijs familie met een briljante broer die ooit miljoenen in handen had en doordat wij niet uit een ondernemersgezin kwamen dat eigenlijk uit handen heeft laten glippen, als je daar nog wat over wil horen, ja die moet je eigenlijk interviewen. Cor Ik kom nog graag eens terug naar Doetinchem, ja. Jullie zijn nog steeds met zijn drieën? Sjoerd Die derde partner in het traject leek toch echt wel een ander plan te hebben. In het begin moet je elkaar aftasten, dat kwam zo op ons pad en dat klikte niet, ik zou bijna zeggen ook persoonlijkheden die niet aansloten, daar heeft bijvoorbeeld Mark als zeg maar tweede partner, heeft het daar heel erg moeilijk mee gehad, ook een beetje vervelend uit elkaar gegaan, ik zie dat iets anders. Wij waren gewoon totaal verschillende mensen, toen denk ik niet helemaal helder op papier met zo’n snelle start van: dit is wat we gaan doen. We hadden wel een plan, maar niet voor de langere termijn en zij hadden meer van: snel groot worden en dan weer verkopen, zo zaten wij er niet in. Want wij zitten daar zo op onze plek. Dit is duurzaam, dit is organisch groeien en niet de snelle klap maken, wij gaan dat netwerk opbouwen, we gaan de beste worden. Dat was onze insteek. En dat is uiteindelijk uit elkaar gegaan en toen hadden we al iemand in het bedrijf die qua intelligentie, qua inzet gewoon helemaal aansloot als derde, dus dat pakket is naar Robin gegaan. Cor En nu, als je nu kijkt naar jullie rolverdeling, ben jij dan wel vaak het gezicht van? Terwijl de sales man vaak ingezet wordt? Sjoerd Ja, dus dat is ook niet te onderschatten, sales mensen hebben ook echt hun eigen groep, maar het is natuurlijk, kijk wij noemen onszelf ook geen vakman meer, als je het mooi zegt zijn wij een community, maar wij zijn dus echt een platform waar zowel opdrachtgever als branchekant gewoon echt moet vinden wat ze willen vinden. We moeten antwoorden kunnen geven, kunnen inspireren, dus dat betekent en dat vind ik wel leuk, want ik kwam laatst oud-collega’s tegen van Reed, die zeiden van: wil je niet eens een keer bij ons komen vertellen hoe je dat gedaan hebt? Wat wij vanaf moment één gedaan hebben is het creëren van echt een hele hechte community en dat begon eigenlijk met de mensen in de branche, dus locaties, de bureaus en we zijn heel snel daarna zijn we gaan proberen KLM bijvoorbeeld naar ons toe te trekken en Nike, want daar zitten de budgetten, daar zit het geld. Dus ja, door die insteek te doen is degene die de content, de kennis van de markt, dat wordt dan al heel snel het gezicht en dat ben ik, ja. En je merkt, mij lukt dat nog steeds niet om te zeggen, want dat gaat een beetje tegen het Achterhoekse in, maar dat ben ik inderdaad. Ik ben het gezicht en ik zorg dat wij overal op de barricaden staan als het moet, dat wij zorgen voor goede content, ik spreek intern bij bedrijven en op alle plekken waar maar event professionals samenkomen, dus ja, ik ben zeker het gezicht, ja. Cor Je zou ook kunnen zeggen, zo zie ik je ook, je bent een autoriteit in de markt, dat groeit dan alleen nog maar, maar je bent misschien wel een branie, maar je bent geen grote bek die zegt: ik ben de beste, alhoewel je misschien wel de beste voor de branche zou willen zijn omdat je het wel goed wilt doen. Dat is tenminste zoals ik het zie. Het is elf september 2020, dus niet 9/11 de andere keer, maar corona, die heeft jouw bedrijf, jullie platform, je zou kunnen zeggen: je hebt het nog nooit zo druk gehad en je hebt nog nooit zo weinig verdiend? Sjoerd Ja, dat is het. Dat is precies wat er aan de hand is. Kijk, de hele wereld is ziek en een pandemie is gewoon ziek zijn en onze branche is het meest ziek, want uiteindelijk is het een evenementenvirus, dat samenkomen. Cor Maar toch niet van buiten, Sjoerd? Het is toch binnen gevaarlijk, het is toch buiten niet gevaarlijk? Sjoerd Nee, wij publiceren ook de artikelen over Maurice de Hond en daar doen wij het interview mee en wij roepen ook de brancheorganisatie op van: hier moet je goed naar kijken en stapje voor stapje landt dat nu ook bij stugge organisaties als RIVM, WHO, dat gaat er nu wel inkomen, er zit alleen wel iets, je komt in een traject waar niemand het spoorboekje van heeft, dus ik heb er heel veel begrip voor dat je eerst die afslag neemt, alleen je moet wel zo flexibel zijn en dan kom je dus weer op het verschil tussen negativiteit en kritiek, je moet de goede kritiek en dat is zo iemand als Maurice de Hond, die is goud waard, dat soort mensen zijn goud waard. Luister goed, kijk goed en ga het dan ook echt onderzoeken. Want het kan niet zo zijn, zelfs als wij bij elkaar zitten, dat we het er dan meteen over eens zijn, dat is dan al bewezen. Ik snap dat ze de feiten in handen moeten hebben, ik snap ook dat dat voor onze branche stap voor stap doen is, maar waar ik mij vooral hard voor maak en dat zit dan een beetje in mij, want buiten kan het ook wel, ik maak mij er gewoon hard voor als nu de spelregels even zo zijn, in het traject nogmaals waarvan niemand weet waar we precies naartoe gaan, maar laten we dan als branche, want dat zijn wij, laten wij dan zorgen dat we dat tot in perfectie organiseren. Want wij hebben dus bijvoorbeeld al een netwerkevenement buiten gehad met volgens mij honderdtwintig mensen, perfect. Echt perfect. Op een gegeven moment gingen twee mensen net iets te dicht bij elkaar staan met netwerken, even een signaaltje, niet omdat we denken dat het meteen overspringt, maar gewoon voor het fotootje, of de video. En als wij dat kunnen, en mevrouw Nike ziet het, ook al zitten ze thuis te werken, dan is dat weer een stapje richting dat corporate, dat die bedrijven dat weer durven. Want daar zit het vooral. Dus ik richt ook bijvoorbeeld, mijn strijd zit veel minder, wat ik bij heel veel mensen merk, richting overheid of richting regelgeving, nee, ik pak het liever zoals het nu is, in die strijd denk ik dat je stappen het snelst kan maken en laat dan zien, zo professioneel als onze branche is, want die is echt goed hoor, echt goed. Zitten projecten in, echt prachtig en dan zie je ook dat dat weer samenkomen is nu tien keer zoveel waard. Dus als dit al een verkapte oproep is, die merken moeten juist nu iets gaan doen. En juist dat het door ons georganiseerd wordt, in de evenbranche is dat veel veiliger dan alle verhalen en alle feiten en onderzoeken kloppen, dan naar de supermarkt, of naar noem eens wat. Dus mijn strijd zit veel meer en mijn energie stop ik veel meer in dat dan bij wijze van spreke al die onderzoeken induiken, ik heb bijvoorbeeld bij Maurice de Hond heel veel gecheckt en gekeken, super plausibel verhaal, super plausibel, dus ja, ik vind het ook, maar mijn strijd is elders. Cor Dus je bent eigenlijk wel in hart en nieren journalist, dus je doet wel aan waarheidsvinding. Sjoerd Ja, dat zou je best kunnen zeggen, ik vind het meer een persoonseigenschap dan vakmanseigenschap zal ik maar zeggen. Cor Maar je mag ook wel toegeven dat je een vakman bent. Maar als je nu bijvoorbeeld een link zou leggen tussen, wat je dan doet, in de branche, hoe doe je dat in je bedrijf? Sjoerd Dat is een goede vraag, wat wij denk ik heel goed gedaan hebben en dat is een beetje een toevalligheid, ik heb een oud-buurmeisje en die woont in Bergamo, waar het eigenlijk in Europa allemaal begon en die belde op een gegeven moment op. Cor Italië is dat. Sjoerd Ja, waar letterlijk de legertrucks met lijken, in één keer kwam het daar op. Het was gelijk helemaal mis daar. En ze belde niet, het was via social media, ze zei: Sjoerd, er moet nu ergens aan de bel getrokken worden, want wat ik hier zie is echt super eng. Er rijden gewoon legertrucks met lijken omdat we ze niet meer kwijt kunnen, let erop voor jouw markt, trek aan een bel dat ze op tijd voor sorteren anders krijgen ze misschien net zo’n virusbom als bij ons. Misschien kun je het voor zijn voordat het echt - en toen zijn we er al heel snel op ingedoken en hebben met een team hebben we ook letterlijk bij elkaar gezeten en hebben we gezegd: dit moeten we niet onderschatten wat hier gaat gebeuren. Nog even los van de feiten, dus hoe zo’n virus zich ontwikkelt, maar als je nu ziet wat daar in Azië gebeurd is en in Italië, toen ben ik wat mensen gaan bellen, dus de grote multinationals, die hadden toen alle evenementen al teruggetrokken. Want die wisten natuurlijk vanuit Azië dat dat helemaal verkeerd was, dus die namen het zekere voor het onzekere. Dus toen heb ik wel aan de bel getrokken binnen het bedrijf. Ik zeg: jongens, we gaan deels thuiswerken, we hebben een kantoor, je bent er even geweest toen we naar het stadion reden, we gaan deels thuiswerken, maar we kunnen juist ook wel hier zijn, dat is wel prettig. We hebben goed afstand, we hebben zelfs glazen wanden ertussen zitten, dus we zijn eigenlijk wel vaak op kantoor geweest, maar dat bewustzijn niet vanuit negatief, maar wel realiteit. En realiteit hebben wij vanaf moment één te pakken genomen en dat heeft ervoor gezorgd dat - wij schieten door het plafond heen met bezoekers op de site. We hadden in mei zestigduizend unieke bezoekers, terwijl we zijn een niche, gemiddeld zijn wij zeventienhalf, twintigduizend bezoekers ongeveer, dus daar ben ik heel trots op. We hebben het niet in het negatieve getrokken, maar we zijn er ook niet naïef mee omgegaan en dat zit bij alle collega’s. Dus dat is gewoon meer het verhaal vertellen en er samen over praten en zeggen: oké, dit is waar we voor staan en dat heeft in mijn beleving, hoe je zoiets positief kan zien, want onze branche is gewoon echt naar de knoppen, maar het heeft wel heel goed uitgepakt in ons bedrijf, ja. Cor Ik durf het nu bijna niet te vragen Sjoerd, wat dit uiteindelijk voor de branche kan betekenen, er zijn natuurlijk heel veel zzp’ers die op dit moment, als ze nog vermogen hadden, wat ze nu opmaken en jij en ik weten denk ik allebei niet hoelang ze dat nog kunnen volhouden. Maar als iemand uiteindelijk niks meer heeft en hij krijgt niks van de overheid, dan ga je denk ik, ga je stelen. Of ga je rebelleren. En dat past niet, natuurlijk zeker niet in jouw vakgebied, maar uiteindelijk om samen weer iets positiefs te bouwen. Ik vind zelf als ondernemer, vind ik het lastige dat de overheid en dat hadden we nooit kunnen bedenken, de overheid kan zeggen: over een half uur moet jouw toko dicht zijn. En dat hadden ze natuurlijk voor de café’s op de eerste persconferentie en ja, een platform die hoeft niet dicht, die gaat wel door en zeker een online platform gaat wel door, maar hoeveel ondernemers heb jij in de afgelopen maanden al, misschien wel jankend aan de telefoon gehad van: Sjoerd, ik weet het niet meer? Sjoerd Ja, veel. Maar waar jij woorden als rebelleren of stelen, zo zie ik het totaal niet, sterker nog, ik vind zoals jij bijvoorbeeld doet, door in deze voor jou ook lastige periode zo’n podcastserie op te zetten, ja het gaat je niet meteen je omzet opleveren, maar dat is een beetje wat ik ook in het begin zei: het is heel makkelijk om te schreeuwen, te roepen, te rebelleren, dat is helemaal makkelijk, te stelen is lastig, maar als je eenmaal de drempel over bent is dat ook een gewoonte en heel makkelijk, figuurlijk allemaal. Maar de kracht van mensen zou moeten zitten in: het is even zo en we moeten het aanpakken en we moeten tegelijkertijd kritisch zijn van: klopt alles wel. En daar heb je volgens mij een democratie voor als het goed is, dus sta ik ook helemaal niet zo negatief tegenover demonstraties, maar ik blijf heel ver weg van complottheorieën, ik blijf heel ver weg van echte negatieve kritiek die ook niet weet of dat de waarheid is, dus ik zit veel meer in: laten we pakken wat je nu kan pakken en doe het dan ook. Dus waar ik geëmotioneerd van word en waar ik vol achter sta zijn mensen die, nadat er dus weer wat geopend werd, op 1 juli mocht je weer met honderd mensen congressen doen, dat er een locatie in Den Haag, de Fokkerterminal belt en zegt: Sjoerd, ik wil dat jij spreekt, we moeten de branche toespreken, wij gaan gewoon een congres neerzetten. Twee keer honderd mensen, ’s ochtends honderd opdrachtgevers en die zaten er en ’s middags honderd man uit de branche en toen mocht ik, na Prinses Laurentien die overigens ook een fantastisch verhaal had, ik zeg ook gewoon ook want mijn speech daar ben ik nog het meest trots op, heb ik daar de branche toegesproken met samen als branche zijnde naar heel veel anderen mensen, want de organisatoren van ontmoetingen veilig en goed, dan maar even volgens deze regels, die zitten in onze branche. Dus retail, horeca, ga samen met ons werken en dan kunnen we snel weer open. En heel veel mensen in de Doetinchemse horeca die gingen ook echt dicht en die waren boos op klanten, van jongens, het is nu even zo. Die mindset daar ben ik meer van dan rebelleren of kritisch, dat zit voor mijn gevoel soms te dicht bij elkaar, terwijl ik kan echt heel kritisch zijn, daar kan ik ook heel eigenwijs zijn, maar ik ben heel trots op mensen die het dan daarna gelijk weer op proberen te pakken en net even iets anders en door rammen, alleen ik snap natuurlijk ook als dat dan weer regelgeving overheen komt en je mag weer dat niet of het terras moet opeens weer naar binnen, weet je dat soort dingen, nee, dan moet die overheid die moet nu ook ondernemer zijn. Die moet ook durven met dat soort dingen, waarbij eigenlijk in de zomer al bewezen is dat het prima kan en dan het randje opzoeken weet je wel, dus ik kijk ook niet gek op van een concert waar mensen gevraagd werden om proefpersoon te zijn. Ik zou dat bijvoorbeeld als redelijk vitaal persoon, ik zou daar ook wel in meegaan. We moeten hier samen uit zien te komen door aan te tonen wat wel en niet kan. Niet allemaal bang blijven dat hier het Graafschap stadion dat je twee meter naast elkaar moet zitten om een voetbalwedstrijd te kijken, ik geloof daar niet in, maar laten we het dan zo snel mogelijk bewijzen. Cor Denk je ook dat het vaccin gaat helpen? Sjoerd Ja, maar ja. Cor Ga je hem nemen? Sjoerd Ja, absoluut. Cor Ja? Ga je hem je personeel geven? Sjoerd Niet geven, maar die hebben van mij de vrijheid om dat ook te doen en ik, ja, ik ben niet van die theorieën dat daar ergens iets in zit, weet je, mijn broer, die heeft ooit hier in Doetinchem de allereerste Nederlandse zoekmachine bedacht, Ilse. ilse.nl En alle software, gemaakt op een MSX computer, daar kon je net een spelletje op doen, echt een briljant brein Cor. Er zijn maar weinig mensen, dat komt niet omdat het mijn broer is, maar dat is een briljant persoon. Dat is echt bizar, daar moet je ook niet mee Trivianten, als hij zes gooit en hij mag beginnen dan is het meteen klaar, maar hij heeft toen al tegen mij gezegd: plak nu even dat cameraatje op je telefoon af, toen de eerste smartphone uitkwam. Die heeft mij uitgelegd hoe alles opgeslagen wordt. Die discussie over privacy die snap ik wel, maar ik ben daar al voorbij, zeg maar. Het is gewoon een feit dat overal en nergens en we hebben het geluk dat het nog niet zover is, maar dat gaat echt wel, daar geloof ik wel in, dat we ooit een keer een cyber-achtige, je hebt het wel eens gezien hoe alles platgelegd werd, dat is geen complottheorie, dat gaat echt wel een keer gebeuren. Maar ik ben een soort van prettig naïef en te positief in het leven dat ik denk: oké, dat is zo, ik geloof niet dat er door een heel klein naaldje een chip in mijn arm kan komen zodat ze straks weten waar ik loop, maar daar tegenover staat ook dat iedereen op dit moment weet, Cor Spronk, dat wij hier zitten. Sterker nog ik denk zelfs dat als ze willen, kunnen ze dit gesprek net zo goed opnemen op mijn telefoon als jij op je podcastset doet en daar heb ik geen zin in, vanuit het idee: je leeft maar één keer, om daar te veel over na te denken, te veel bij stil te staan, dan pak ik liever iets positiefs op wat ik kan omdraaien of wat ik nog mooier kan maken en dan kun je mij altijd bellen. Cor Dat is hetzelfde als dat ik zeg: als je op Google zit krijg je allerlei advertentie-voorstellen, dank denk ik: dat is mooi, ze weten tenminste wat ik mooi en belangrijk vind. Het is prima dat het getoond wordt. Ben ik naar een auto wezen kijken, krijg ik daarna allemaal auto-voorstellen, dat is toch handig? Sjoerd Ja, je kunt daar ook heel boos en negatief over doen, maar het is zoals het is. En we zijn daar allemaal in mee gegaan, alleen daar zit natuurlijk een soort van ethisch kantje aan waarbij het niet, en het gaat een keer gebeuren, maar dan moeten we maar met zijn allen zeggen: tot hier en niet verder en alleen ja, ik weet dat ik daar ook licht naïef in ben, maar ik voel me daar heel prettig bij. Cor En die naïviteit, heb je die dan ook wel, trek je die dan ook door in het ondernemen? Bijvoorbeeld met het aannemen van mensen, heb je dan zoiets van: dat komt wel goed? Sjoerd Ja, daar heb ik ook wel eens een keer een stagiair gehad die ik echt aannam dat ik dacht van: die heeft echt even wat hulp nodig. En die kwam na een maand erachter dat ze en lesbisch was en totaal de verkeerde opleiding deed. En daar ben ik apetrots op en ik had helemaal niks aan haar als ondernemer. En daar zit ook wel iets wat de kern ook van dit gesprek wel is, ik ben ondernemer geworden in een uur tijd. Dat was geen doel, dat was geen ambitie, als je terugkijkt in mijn verleden was ik dat altijd al. Toen ik acht was had ik een fietscrossclub, moesten ze mij allemaal een dubbeltje betalen, dan gingen we samen fietscrossen en dan had ik een zak snoep, dat is wel wat een beetje kenmerkend is voor ondernemers, dat heb ik ook in alles gehad. Ik verkocht hier bij de club, laat ze het maar niet horen, rondom de merchandise van de club zelf, verkocht ik truien voor de fanatieke kern en dan tikte ik er een tientje bovenop, kijk, de echte ondernemer doet het keer twee. Ik hield er bijna niks aan over, maar dat is eigenlijk wel het kenmerk van een ondernemer, dus dat zit er best wel in, dus ik moet daar ook niet zeggen: zo ben ik helemaal niet, ik ben dat stiekem wel, maar het was nooit mijn ambitie, het was nooit - niet eens mijn doel, het is zo gegaan en ik voel me er heel prettig bij, ik kan ook wel beslissingen nemen, maar ik denk als je dan toch kritisch kijkt, kijk een goede ondernemer is ook wat makkelijker door te zeggen: crisis, goed kijken, het gaat lang duren, personeel eruit. Dat was de meest logische weg bijvoorbeeld bij ons bedrijf. Wij hebben gezegd: crisis? Eigenlijk moet het personeel eruit, maar NOW. Gaan we pakken. Dat betekent dat we jullie sowieso één keer drie maanden baangarantie geven, waarschijnlijk wordt dat twee keer drie maanden, we hadden natuurlijk korte lijnen met de lobby, dus we wisten wat er ongeveer ging gebeuren, dus we kunnen jullie in principe de baangarantie geven binnen een branche die zo dadelijk van honderd naar nul komt. We hebben het super goed ingeschat, want het was ook zo en dat gevoel, dat samen d’r an, dat vind ik mooier, geniet ik meer van, word ik enthousiaster van, lig ik overigens dus niet wakker van, dat is zo groots wat er nu gebeurt, ik heb geen nacht slecht geslapen, dat is echt waar, ik zit er niet in om er een ton extra over te houden en dat is denk ik een hele slechte eigenschap van een goede ondernemer, vind ik. Als ik er van een afstandje naar kijk, maar is een hele fijne eigenschap voor iemand die daarin gerold is, die dat altijd al een beetje in zich had, maar die vooral geniet van samen met mensen wat doen. En dan is dat, weet je, ik kan niet vaker dan twee keer op vakantie, ik snap ook helemaal niks van mensen die drie keer in de maand golven. Met alle respect voor die mensen, want die hebben het gewoon beter voor elkaar, want die hoeven zelf niet meer zoveel te doen. Dat is natuurlijk echt zo. Cor Of ze doen werk op de golfbaan, dat hoor je ook wel eens. Maar goed, op het moment dat je, dat is een uitdrukking, op het moment dat je geld als water hebt, is het natuurlijk makkelijk praten. Op het moment dat het water je aan de lippen staat is het natuurlijk lastig en je vertelde toen we bij je kantoor waren, dan, en we hoeven dan geen namen te noemen, maar als er toch in deze tijd een personeelslid dan toch, begrijpelijk aan de ene kant, ik wil meer zekerheid. Ik kan me ook wel voorstellen qua loyaliteit, waarschijnlijk helemaal groot gelijk, maar het zou mij in ieder geval, ik zou daar last van hebben. Sjoerd Dit is voor mij het toppunt van loyaliteit. Want zij is meegegaan in het traject, haar eigenschap was heel erg: zekerheid. Dat vond ze het prettigst, in het traject ga je af en toe samen zitten, want ook wij hebben al die verklaringen liggen. Het is nu september als we het opnemen, het wordt uitgezonden in november, het zou heel goed kunnen dat we met een veel kleiner team verder gaan, in dat traject zijn we, nou nog meer dan transparant geweest. We hebben zelfs even, er kwam een geluid op een gegeven moment, maar hoe kan dat dan, want je hebt toch NOW? En je hebt toch een klein beetje steun? Toen hebben we gewoon, er staat een filmpje van iemand op internet die dat super goed uitgelegd heeft met een zwarte piste en dan zeg maar - Cor Sam van Dalen. Sjoerd Ja, fantastisch. Cor Die komt volgende week, de week erop. Sjoerd Nou, doe hem de groeten. Ik heb zijn filmpje gebruikt om gewoon de collega’s te laten zien: dat is een beetje naïef jongens, als je zo denkt. En dat vond ik wel, dat is wel het enige waar de loyaliteit even uit mijn vingers leek te glippen, dat je op een gegeven moment ging praten over: mijn vakantiedagen. En toen heb ik ook gezegd: tot hier en niet verder. Dan word ik weer de zeepkisten-man. Nu moet ik even heel goed uitleggen nog een keer, en Robin die zit daar precies zo in, dat is heel prettig en dan kun je dus ook uitleggen en dat werkte heel goed dat met die garantie van die baan, waarbij iedere andere ondernemer jullie eigenlijk al gezegd had: we gaan reorganiseren, je krijgt nog een klein beetje geld mee, maar we zijn weg, dat besef moet je houden als je dat niet hebt, kunnen we niet samen verder. En dan was het toch een dag later unaniem, alle collega’s: ja, we zien af van die dertiende maand, bijvoorbeeld. En dat in combinatie, even terugkomend naar die ene collega die dus nu al een andere baan heeft, die heeft huilend, dat is misschien iets te privé, maar dat is wel hoe het gegaan is, gewoon gezegd: ik vind het hier zo fijn, maar ik kan niet tegen de onzekerheid. En in plaats van daar tegenin gaan, want dan had ik denk ik een collega - ben ik mijn, nogmaals, we zijn hier in een dorp, we kennen elkaar allemaal, heb ik er gewoon een paar gebeld en gezegd: ik heb hier iemand die zit op de binnendienst, dat is voor ons nu ook alleen maar contact onderhouden en die wil graag weg, heb je nog wat? En één van die heeft haar gebeld, eerst mij overigens van: ik wil haar wel bellen. Heb ik gezegd: doen. Ik weet niet eens of ze dat letterlijk zo weet, maar dat daar, ja, Cor, dat is niet ondernemers eigen denk ik. Of in ieder geval te sociaal voor een hele succesvolle ondernemer, maar daar geniet ik van en dan lig ik dus niet wakker, dan heb ik dus iemand die in tranen zit op mijn kantoor, wat niet hoort met hoe ik samen wil werken, heb ik aan een baan geholpen en die heeft weer zekerheid. Prachtig. Cor Ik denk dat dat een hele mooie les is voor andere ondernemers, om wel zo te zijn uiteindelijk, want mensenlijk kapitaal is altijd nog iets, het is moeilijk om aan goede mensen te komen, zeker goede loyale mensen, dus ik vind het eigenlijk een hele goede eigenschap van een ondernemer. Sjoerd Waarbij wij ook echt een rariteitenkabinet hebben. De één is vijfenzestig, de ander is half Turks, Grieks, Nederlands, alles door elkaar, in de zin van: we hebben zo’n mooie mix, daar geniet ik iedere dag van. Dat is toch ook, want ik denk als je nu reset indrukt en je weet precies op welke plek wat nodig is, dan zou je op een aantal plekken denken: daar had toch misschien een ander soort persoon beter kunnen zitten, maar door dat gevoel van het samen vangt die één dat van die ander wel weer op. Dus de sales mensen hebben ook echt: die past bij hem, die past bij haar en zo verdelen we het ook echt. Dat gaat organisch. Dat is goud, ja. Cor Ik zag nog dat code rood, kwam dat ook bij jullie vandaan, of was dat een - Sjoerd Nee, dat is van de brancheorganisaties en in mijn speech toen we voor het eerst weer congressen mochten zei ik ook: voor ons geen Malieveld. Voor ons het geluid van de buren dat we weten dat ze ons het meest missen. Het ontmoeten van mensen, de festivals, de congressen, de beurs, dat is wat je het meest mist. Ik heb ook gezegd van: de filosofen die dachten dat liefde of religie de kern van ons bestaan is, nee, het is gewoon mensen ontmoeten. Zelfs mensen die je niet mag, zelfs dat mis je. En dat als insteek, ja, dat heeft er wel voor gezorgd dat we uiteindelijk een soort van - sorry dat ik even je vraag heb omzeild, maar jij zei: profeet. Eigenlijk zijn we dat een beetje geweest. Ja, die boodschap hebben we verkondigd, om in ieder geval te zorgen dat het helder is dat dat wat we hadden, is niet weg. Dat is nog steeds de kracht, en sterker nog, iedereen mist het als de ziekte. Dus dat is - Cor Ik weet nog toen we een beetje gewend waren aan dat videobellen, dat ik ook echt dacht: als niemand uit Amsterdam belt, dan is niet meer de vraag, ik woon in Dronten, gaan we in Amsterdam afspreken of in Dronten, dan is de vraag doen we dat via Zoom of Teams? Maar sinds we eigenlijk weer de deur uit mogen, stel ik die vraag niet, het is inderdaad: wordt het Amsterdam of Dronten, dat samen, dat bij elkaar komen, deze podcast hadden we ook via Zoom kunnen doen. Ik moet er niet aan denken, omdat ik dit - dit is meer voelen, veel meer zien en ervaren zal ik maar zeggen en - Sjoerd Als de podcast gepubliceerd wordt, daar ben ik ook super trots op, dat is ook een hele toevallige samenloop van omstandigheden, al moet ik wel zeggen dat je dus wel de visie en de ballen moet hebben om daarin mee te gaan, maar wij zijn initiatiefnemer van een neuro-wetenschappelijk onderzoek, ook met De Ray en Sanoma, DNB, Party Rent Group, grote spelers in de markt en Neurensics, dat is een bureau die die neuro-onderzoeken doet, ook in MRI-scans in ziekenhuizen, hebben we eigenlijk een onderzoek opgezet naar de kracht van live. Dus, er is nu een meetmiddel in de neurowetenschap dat je iemand op een beurs bijvoorbeeld of een evenement live kan meten. Dus dan hoef je niet een MRI-scan, maar hebben ze de frontale cortex, de voorkant, en dat hebben we dus gedaan op de huishoudbeurs, die nog net wel kon doorgaan en daar hebben we dus dertig mensen een sales pitch laten ondergaan op drie verschillende stands, exact dezelfde pitch allemaal, maar met een cameraatje ernaast. Dus die mensen hebben we daar gemeten en een controle groep hebben we in een MRI-scan gelegd en de videobeleving getoond. En wat het meest bizarre is uit het onderzoek, is dat natuurlijk de beleving en emotie dat zie je meteen, maar de feiten uit die pitch, dus dat wat wij nu doen, de hersenactiviteit live ten opzichte van in die MRI-scan, dat is het ultieme bewijs van dat live communicatie en dus mijn markt tig keer krachtiger is. Die video die doet in het begin wel wat, maar daarna is het, die echte feiten - Cor Is dat dan driedimensionaal of vierdimensionaal of? Sjoerd Ja, dat is het aanzetten van emoties en zintuigen, waardoor de activiteit van jouw hersenen veel scherper gefocust is, dus blijkbaar ook, niet alleen op jou als persoon, maar dus blijkbaar ook op wat jij zegt en dat is ja, wat voor bewijs wil je nog meer hebben voor de herstart van onze branche? Dus ik kom dus, het is nu elf september, zo rond achttien september kom ik met die resultaten en die gaat in het Engels, die gaat in het Indiaas, bestaat dat? Die gaat in het Russisch, die gaan we overal naartoe sturen, en dan kom je dus ook weer terug, dat is mijn strijd. Mijn strijd is niet zozeer: overheid, je doet dat verkeerd of dat verkeerd, mijn strijd is meer: het kan, kijk eens, hier is het bewijs, we moeten nu stappen zetten, doen, door, het kan wel, daar kun je mij ’s nachts voor wakker maken. Cor Mooi. Ik vind het positief, ik zie ambitie en ik voel ambitie. Sjoerd Ja, mooi man, terwijl ik dat niet heb zeg maar! Cor Ook deze keer heb ik nog een hoop vragen, maar dat ga ik niet doen, maar toch wel, dat kun je echt en ik voel al aan welke richting je gaat, ik wil eigenlijk een ultieme DGA tip van jou. Dus een ultieme tip van jou aan andere ondernemers van Nederland, misschien ook wel nu. Het komt in november uit, maar goed, maar als je zou zeggen: ondernemers van Nederland - en wat zeg je dan? Sjoerd Moet het in een one liner, of mag ik hem nog even aankleden? Cor Je mag hem iets aankleden. Sjoerd Toen jij belde zei ik: Cor, dan bel je wel met de verkeerde, want ik heb niet zoveel met zo’n titel. Bijvoorbeeld DGA of CEO, ik had toevallig laatst een online sessie met - dat ging over vrouwen in de eventbranche, daar heb ik dan overigens ook niks mee, in de zin van: al ben je groen, al heb je een staart, daar is natuurlijk in bepaalde sectoren is daar nog steeds een plafond of weet ik veel - Cor Is dat in de evenementbranche, als je vrouw bent, doe je het minder? Sjoerd Absoluut niet, maar daar staat natuurlijk wel tegenover, als dan ervan uit wordt gegaan door de man dat nog steeds de vrouw de kinderen naar school brengt, het eten maakt en de boodschappen doet, dan word het wel lastig, maar, waar ik heel erg van overtuigd ben en daar zit ook ergens mijn tip: voor mij gaat het niet om functietitel, het gaat niet om, het is een beetje het LinkedIn-idee. Je kunt allemaal wel opschrijven wat je bent, maar het gaat er veel meer om wie je bent. En als ik een tip mag geven, dan vind ik, het is een soort stelling en tip tegelijk: goede ondernemers in mijn ogen, zijn de mensen die in alles, een dooddoenertje, zichzelf zijn, in alles staan voor wat ze doen en daar collega’s in mee kunnen nemen. Als je dat kan en dan kom je toch weer helemaal terug naar het begin hier in het Graafschap stadion, dan kun je samen d’r an. Dan kun je vragen aan mensen: we moeten even door rammen en dat doen ze bij mij, zonder dat er nog ooit iemand geweest is die een extra uurtje wilde declareren. En dat is mijn ultieme tip en ik moet er bijna bij zeggen: daar kun je heel rijk van worden, maar je kunt er ook en dat is bijna een basis, dat is bijna een zekerheid, je kunt er ook heel gelukkig van worden. En dat heb ik voor elkaar ook al is onze branche in brand, maar als je dan zelfs in zo’n situatie niet wakker ligt en nog iedere dag met een glimlach naar je collega’s gaat die ook nog eens terug lachen, dat is mijn tip. Dan ben je gelukkig en dan komt het vanzelf, als je wilt, als je echt wilt, ga dan lekker omzet draaien, winst maken, is iedereen gegund, is niet mijn ambitie. Cor Ja, samen d’r an! Sjoerd Ja, Samen d’r an
Gemaakt door: Cor Spronk Eerste aflevering: 01-01-2023
De podcast Podcast voor DGA‘s, dé podcast voor en door ondernemers! heeft in totaal 22 afleveringen
Maker: Cor Spronk Datum: 02-11-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.