Aflevering 362: Shanice Tholel Van Renault Nederland

· Aflevering van de podcast: Podcast PowerVrouwen in de Automotive

Welkom bij een nieuwe aflevering van Powervrouwen in de Automotive. Vandaag schuift Shanice Tholel aan, Commercial Training Manager bij Renault Group Netherlands. Shanice werkt inmiddels ruim vijf en een half jaar bij Renault en deed daarvoor ervaring op bij Nissan. In totaal is ze zo’n zes en een half jaar actief in de automotive, al ligt haar basis in Human Resources. Tijdens haar HR-studie startte ze met een bijbaan in de beveiliging. Daar groeide ze door naar een functie op het hoofdkantoor, waar ze zich richtte op training en ontwikkeling en betrokken was bij assessmentdagen. Na een aantal jaar wilde ze zich meer toeleggen op het organiseren van trainingen en mensen motiveren. Toen kwam de vacature bij Nissan op haar pad – haar eerste stap in de branche. Na nog geen jaar stapte ze over naar Renault, op aanraden van een bekende uit de HR-wereld. De timing was bijzonder, want kort na haar start brak corona uit. In een nieuwe baan en een nieuw team moest ze vrijwel alles online opbouwen: kennismaken met collega’s, trainingen organiseren en structuur aanbrengen. Fysiek trainen was geen optie, dus ontwikkelde zij samen met haar collega’s in hoog tempo het leerplatform R-Learning, dat nog steeds de basis vormt van de trainingsstructuur. Als Commercial Training Manager vertaalt Shanice met haar team de in Frankrijk ontwikkelde trainingscontent naar de Nederlandse markt. Daarbij werkt ze samen met product marketing en trainers die de inhoud lokaal aanpassen. Zelf staat ze niet voor de groep, maar organiseert ze alles eromheen. Met de jaren bouwde ze een vast team op: de Renault Academy. Voor elke modelintroductie ontwikkelt de Academy een programma met online en fysieke onderdelen. In 2024 kwamen vier modellen uit: de Scenic, Dacia Duster, Renault Master en Renault 5. Verkoopadviseurs, managers en serviceadviseurs starten met e-learnings en webinars, sluiten af met een toets en brengen hun kennis daarna in praktijk tijdens fysieke trainingsdagen. Daarnaast organiseert Renault in Frankrijk train the trainers-sessies. Collega’s uit diverse landen leren daar via workshops hoe ze trainingen kunnen geven en krijgen vaak als eersten de kans om met de nieuwe modellen te rijden. Uiteindelijk draait alles om het enthousiasmeren van het netwerk – want gemotiveerde medewerkers zorgen voor betere verkoop. In een mannelijke branche merkte Shanice dat ze zich in het begin extra moest bewijzen. Door resultaten te boeken verdiende ze respect, al ervaart ze dat vrouwen soms nog steeds worden onderschat. Toch ziet ze de instroom van meer vrouwen als een positieve ontwikkeling die zorgt voor balans en vernieuwing. Als manager stuurt ze regelmatig grote groepen aan, soms wel zeventig mensen. Ze noemt zichzelf geen klassieke leider, maar werkt vanuit gelijkwaardigheid en betrokkenheid. Iedereen weet wat er moet gebeuren, maar plezier en samenwerking staan centraal. Ze doet net zo goed mee met voorbereidingen of sjouwen, omdat ze gelooft dat een team sterker wordt door samen de schouders eronder te zetten. “Niets is vanzelfsprekend,” benadrukt ze, “waardering uitspreken maakt het verschil.

Stem website va het jaar
Podcast PowerVrouwen in de Automotive

Podcast PowerVrouwen in de Automotive

Gemaakt door: Stefanie van Dijk Eerste aflevering: 14-09-2025

De podcast Podcast PowerVrouwen in de Automotive heeft in totaal 1 afleveringen

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Podcast 362: Shanice Tholel van Renault Nederland

Podcast PowerVrouwen in de Automotive · 11-09-2025

00:00 43:29