In deze aflevering interviewen Wytze Niezen en Wim Pelgrim Gerdineke van Silfhout, toetsdeskundige van SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) en Jeroen Bakker, directeur van Paragin, een softwaremaker van onder andere toetssoftware. Gesproken wordt over het formatief evalueren: wat is het? En hoe breng je dat in praktijk? En in hoeverre is formatief evalueren iets nieuws? Of doen we dit stiekem al heel veel in het onderwijs? Gerdineke van Silfhout is leerplanontwikkelaar bij de afdeling voortgezet onderwijs. Als projectleider van een aantal projecten rondom toetsing houdt zij zich bezig met zowel toetsing in dienst van leren en ontwikkeling als de kwaliteit en kwaliteitsborging van afsluitende toetsing, zowel in primair als voortgezet onderwijs. Daarnaast werkt Gerdineke als taalexpert aan projecten rondom taal, vooral in het voortgezet onderwijs. (www.slo.nl) Jeroen Bakker is directeur van Paragin (www.paragin.nl), ontwikkelt internetsoftware gericht op competentie-, kennis- en talentontwikkeling voor grote en kleine organisaties in onderwijs en bedrijfsleven. Slimme oplossingen, die gebruiksvriendelijk, efficiënt en aantrekkelijk vormgegeven zijn en die in binnen- en buitenland kunnen worden ingezet. Bekende programma's zijn www.remindotoets.nl en www.mijnportfolio.nl. Tijdens het gesprek zijn vele studies, boeken en artikelen voorbij gekomen. Een opsomming met links naar deze bronnen: - Toetsrevolutie in het voortgezet onderwijs - http://toetsrevolutie.nl/wp-content/uploads/2016/11/Toetsrevolutie-WEB.pdf - Toetsrevolutie in het hoger onderwijs - http://toetsrevolutie.nl/wp-content/uploads/2018/05/Toetsrevolutie-Naar-een-feedbackcultuur-in-het-hoger-onderwijs-WEB.pdf - Wijze lessen (boek) - https://www.ou.nl/web/wijze-lessen - Gulikers en Baartman - https://www.nro.nl/effectief-formatief-evalueren-kleine-stappen-zetten/ - Toolkit SLO - https://slo.nl/thema/meer/formatief-evalueren/ - Dylan Williams - https://www.dylanwiliam.org/Dylan_Wiliams_website/Welcome.html - Dominique Sluismans - https://sluijsmans.net/ - Hattie, John. (2009). Visible Learning – A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge. - Hattie, John. (2012). Visible Learning For Teachers – Maximizing Impact on Learning. NY: Routledge. - Beter presteren - https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-114435.pdf - NOS-artikel over basisschooladviezen - https://nos.nl/artikel/2322854-een-derde-van-scholieren-na-drie-jaar-op-ander-niveau-dan-schooladvies.html - AD-artikel over MBO-directeur die Engels wil afschaffenhttps://www.ad.nl/utrecht/nieuwe-roc-topman-heeft-grote-plannen-waarom-zou-een-bakker-engels-moeten-leren~a8182691/ Wytze Niezen vind je op LinkedIn (https://www.linkedin.com/in/wytzeniezen/) Wim Pelgrim vind je op zijn eigen site (www.wimpelgrim.nl). Wil je reageren? Ga dan naar Twitter (http://twitter.com/onderwijscast), Instagram (http://instagram.com/onderwijspodcast), Facebook (https://www.facebook.com/groups/2199997356720348/) of LinkedIn (https://www.linkedin.com/groups/8805729/) Deze podcast wordt mogelijk gemaakt door www.pictio.nl
Gemaakt door: Pictio Onderwijspodcast Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast Pictio Onderwijspodcast heeft in totaal 61 afleveringen
Maker: Pictio Onderwijspodcast Datum: 23-01-2020
Maker: Pictio Onderwijspodcast Datum: 20-03-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.