Er komt in het middelbaar onderwijs steeds meer nadruk op het leren redeneren over maatschappelijke vraagstukken. Hier horen bekwaamheden bij als kritisch denken, causaal redeneren en bijvoorbeeld het op waarde inschatten van beschikbare informatie en bronnen. Dit leerproces begeleiden vraagt veel van docenten. Er zijn nog maar weinig onderwijsmaterialen beschikbaar voor deze complexe vaardigheid die leerlingen en docenten kunnen ondersteunen. In deze podcast komen verschillende methodes en aanpakken voorbij, die onderbouwd worden met methodologie, onderwijsvisie en voorbeelden. In de studio zijn Floor Rombout, filosofiedocent op het Hermann Wesselink College in Amstelveen, Thomas Klijnstra, docent maatschappijleer op het Adriaan Roland Holst College in Hilversum en vakdidacticus maatschappijleer aan de Universiteit van Amsterdam en Gerhard Stoel universitair docent gammadidactiek aan de Radboud Docentenacademie in Nijmegen. Voor meer informatie check de volgende links: https://www.expertisecentrum-maatschappijwetenschappen.nl https://www.expertisecentrum-maatschappijwetenschappen.nl/wp-content/uploads/sociaal-wetenschappelijk-redeneren.pdf https://dimensies.nu/reflecteren-op-waardegeladen-kritisch-denken-tijdens-klassikale-dialogen-nr-4-feb-2022/
Gemaakt door: Universiteit van Amsterdam / UvA / Pedagogische en Onderwijswetenschappen Eerste aflevering: 29-03-2022
De podcast Over Onderwijs & Opvoeding heeft in totaal 19 afleveringen
Maker: Universiteit van Amsterdam / UvA / Pedagogische en Onderwijswetenschappen Datum: 02-05-2022
Maker: Universiteit van Amsterdam / UvA / Pedagogische en Onderwijswetenschappen Datum: 05-10-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.