Drie uur meeschrijven met een hoorcollege? Je kunt het studenten bijna niet meer aandoen, vindt Theo Bastiaens, rector magnificus van de Open Universiteit en hoogleraar Didactiek van nieuwe media. Hoe ziet het hoger onderwijs van de toekomst eruit? Welke kans biedt technologie en digitale didactiek aan studenten en docenten? ‘Met technologie kunnen we het onderwijs interessanter en veelzijdiger maken. En – ook heel belangrijk - de entertainmentwaarde vergroten.’ Zo ontwikkelt de Open Universiteit een behoorlijk aantal serious games, computerspellen waarmee docenten op een originele en toegankelijke manier hun studiestof overbrengen. In virtual classrooms zijn studenten dan als avatars aanwezig in de klas. Ook gaan we meer en meer richting probleemgestuurd onderwijs. Nieuwe kennis wordt dan ingezet voor het oplossen van een vraagstuk. Zelf biedt de Open Universiteit haar studenten een uitgekiende mix van zelfstudie, digitaal en fysiek onderwijs. Bastiaens: ‘Een gouden formule die studenten in staat stelt om hun studie met werken, reizen of andere belangrijke dingen te combineren.’
Gemaakt door: Open Universiteit | Nynke de Jong | VISIONAIR ORDINAIR Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast Over Denken heeft in totaal 19 afleveringen
Maker: Open Universiteit | Nynke de Jong | VISIONAIR ORDINAIR Datum: 21-02-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.