De frisdrank van Roze Bunker heeft een missie: laten zien dat circulariteit, biodiversiteit en korte ketens centraal kunnen staan bij de productie van smakelijke dranken en verassend voedsel. Ze produceren frisdranken van reststromen, zoals snoeisel of krom fruit. Ze werken samen met fruittelers en voedselbossen uit de omgeving, maar delen ook hun eigen faciliteiten met andere ondernemers. In deze aflevering van Op de Zaak krijgen Anne-Marie Fokkens en Stijn Goossens door de biodiverse proeftuin en de 'fabriek zonder baas'. De Fruitslagers uit Culemborg groeien als kool met de siropen van Roze Bunker, alcoholvrije wijnen van Cul Sec en de spirits van Field Guide en spirits. Maar is er ook geld te verdienen met een duurzame missie? En hoe richt je een werkend productiesysteem in waarin biodiversiteit, korte ketens en circulariteit de leidraad hebben. Bij Roze Bunker is het de natuur die het ritme bepaalt, dus flexibiliteit is essentieel. In deze aflevering vertellen zakelijk leider Jeroen Groot en productiechef Tom van Stijn hoe het Roze Bunker lukt om ook met een duurzaam businessmodel jaarlijks zeker met 50% te groeien. Verder hoor je: - Waarom een duurzame strategie vaak de logische keuze is ?? - Hoe de Fruitslagers unieke smaken kunnen maken met ingrediënten uit de directe omgeving ?? - Waarom elk nieuwe product weer een nieuw probleem in het productieproces oplost ?? - Hoe de misse van Roze Bunker de hele manier van werken beïnvloedt ?? - Wat het bedrijf leert van de ondernemers waarmee ze hun 'fabriek zonder baas' delen ?? ?? Over de BNR-podcast ‘Op de zaak’ In Op de zaak stappen presentatoren Anne-Marie Fokkens en Stijn Goossens elke maand binnen bij een buitengewone mkb'er. Geen studiogesprekken, maar échte gesprekken op locatie — tussen showroom en werkvloer, directietafel en lunchruimte. Wat is het verdienmodel, hoe groeit het bedrijf, en wat kun jij leren van hun ondernemerslessen? Elke aflevering levert nieuwe inzichten op over innovatie, strategie, marketing, financiering en het bouwen van een sterk merk. Van modehypes tot maakindustrie, van buurtbakker tot biotech: Op de zaak geeft je een unieke blik achter de schermen van het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. ??? Over de presentatoren Anne-Marie Fokkens is presentator bij BNR en bekend van haar scherpe, menselijke interviews. In deze serie duikt zij in het ondernemersverhaal: waar begon het, welke keuzes bepaalden het succes — en hoe verdien je het geld? Stijn Goossens is redacteur tech en innovatie bij BNR en kijkt naar strategie en vernieuwing. Hoe schaal je een idee, hoe ziet de markt eruit en waarmee kan je blijven vernieuwen? ?? Het MKB praat mee Benieuwd hoe ondernemers uit het MKB denken over het nieuws van de dag? In de rubriek ‘Het MKB praat mee’ praat presentator Thomas van Zijl met MKB’ers uit heel Nederland over opvallende nieuwsthema's. Deze rubriek is onderdeel van het radioprogramma Zakendoen op BNR, maar luister het ook als podcast. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 03-05-2025
De podcast Op de zaak heeft in totaal 4 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 04-07-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.