Aflevering Onder Mediadoctoren 16 - Eetmedia

· Aflevering van de podcast: Onder Mediadoctoren

Er zijn kookboeken, receptenbladen, romans en films waarin eten centraal staat, tvprogramma's met kookwedstrijden en zelfs complete kookzenders. Facebook en Instagram staan vol foto's van eten. Dat is best raar: eten is een zintuiglijke ervaring. Waarom willen mensen dat eten dan toch graag gemedieerd beleven, zonder dat ze kunnen ruiken en proeven? In deze aflevering verwonderen de mediadoctoren zich over de populariteit van 'eetmedia'. Onze mediastudent Folkert Coehoorn maakte een item over de kookprogramma's van Jamie Oliver. Nadat Oliver eerst zijn kijkers vooral dicteerde wat ze moesten eten, zet hij zijn celebrity status nu in om hen een gezonde levensstijl aan te leren. Klasse speelt hierbij een belangrijke rol: het is de manier van leven van de middenklasse die zo wordt gepromoot. Eten is immers een belangrijke manier om je te sociaal en cultuur te onderscheiden. Media bieden heel veel commerciële mogelijkheden voor voedselfabrikanten, bijvoorbeeld door een programma te sponsoren. Zowel in fictie als talkshows zien we bovendien veel product placement. We bespreken hoe dit werkt aan de productiekant en wat publieksreacties daarop zijn. Het interview is deze keer gemaakt door onze mediastudent Daan Jongen. Hij sprak met foodstylist Hanneke Boers. Zij werkt zowel redactioneel (bijvoorbeeld voor Libelle, AllerHande en Delicious), als commercieel (zoals Knorr, Hema en Conimex). Ze legt uit hoe zij te werk gaat voor deze verschillende typen media en ze geeft een aantal trucs weg. De mediadoctoren bespreken dit in het kader van echtheid. Aan het einde van de uitzending formuleren we een antwoord op de vraag. We komen tot een opvallend eenvoudige conclusie. Links bij deze aflevering: Studie hoe televisie ons dagelijks ritme dicteert. Studie naar reality tv als opvoedkundig medium. Pagina van Jamie Oliver over zijn Ministry of Food. Studie naar Jamie Oliver's The Naked Chef. Studie naar Jamie Oliver's Ministry of Food. Website van Hanneke Boers. McDonalds laat zien hoe zij foto's maken. Proefschrift over product placement. Studie 1 en studie 2 naar angsten over eten. Je kunt je ook via iTunes op deze podcasts abonneren. 

Speelgoedwinkel
Onder Mediadoctoren

Onder Mediadoctoren

Gemaakt door: Onder Mediadoctoren Eerste aflevering: 01-12-2019

De podcast Onder Mediadoctoren heeft in totaal 164 afleveringen

Vorige aflevering

Onder Mediadoctoren 15 - De leeservaring van tijdschriften

Onder Mediadoctoren 15 - De leeservaring van tijdschriften

Maker: Onder Mediadoctoren Datum: 05-01-2014

Volgende aflevering

Onder Mediadoctoren 17 - Sport, politiek en media

Onder Mediadoctoren 17 - Sport, politiek en media

Maker: Onder Mediadoctoren Datum: 08-03-2014

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Onder Mediadoctoren 16 - Eetmedia

Onder Mediadoctoren · 26-01-2014

00:00 22:51