Nieuws is een consumptiegoed dat tegenwoordig alomtegenwoordig is en waarvoor wordt betaald met aandacht. De nieuwe vormen van commodificatie van nieuws hebben gevolgen: voor makers en voor gebruikers, maar ook voor de maatschappij. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over nieuws als handel. Dat doen we samen met Piet Bakker, emeritus lector Massamedia en Digitalisering. We spreken onder andere over de historische ontwikkeling van nieuws als handelsgoed, over de goedkoopheid van content en over het probleem van overschrijven dat nieuwsoutlet zo gretig lijken te doen. Het item gaat in op het werk van persbureaus. In het interview komt wetenschapsjournalist Maarten Keulemans aan het woord, die korte aansprekende filmpjes maakt die de Volkskrant direct op Facebook plaatst.
Gemaakt door: Onder Mediadoctoren Eerste aflevering: 01-12-2019
De podcast Onder Mediadoctoren heeft in totaal 164 afleveringen
Maker: Onder Mediadoctoren Datum: 26-02-2018
Maker: Onder Mediadoctoren Datum: 26-03-2018
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.