Kennis is macht: wie weet wat er gebeurt, kan daar op inspelen. Waar vroeger zakelijke contacten elkaar brieven doorgaven met nieuws over militaire kwesties, diplomatie en het hof, heeft nu iedereen toegang tot informatie over het reilen en zeilen van de staat en haar handelsbetrekkingen. Zulk nieuws beïnvloedt de publieke opinie en bij economie draait het allemaal om vertrouwen. In deze aflevering verwonderen de Mediadoctoren zich over de effecten van economisch nieuws. Dat doen we met Mark Boukes, Universitair Docent Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. We staan lang stil bij onderzoeksmethoden: hoe bepaal je wat precies onder economisch nieuws valt en hoe meet je de stand van de economie? Boukes legt uit in welke periodes er meer negatieve en wanneer er meer positieve berichtgeving is. Uiteindelijk laat dr. Crone zich zelfs overhalen over het nut van effectonderzoek. De studie van Damstra en Boukes die centraal staat in de uitzending: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0093650217750971
Gemaakt door: Onder Mediadoctoren Eerste aflevering: 01-12-2019
De podcast Onder Mediadoctoren heeft in totaal 164 afleveringen
Maker: Onder Mediadoctoren Datum: 25-02-2021
Maker: Onder Mediadoctoren Datum: 01-04-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.