In de koude winter van 1914 gaat kunstenaar Leo Gestel naar Mallorca. Als daar eind januari de zon doorbreekt, begint voor Gestel een periode van ongeveer drie maanden waarin hij enorm op dreef raakt, met vaak wel twee schilderijen per dag. ...
In Bergen, Noord-Holland, vinden we Museum Kranenburg. Zoals in elk museum worden ook daar tentoonstellingen gehouden. Tijdens deze tentoonstellingen kun je luisteren naar de podcast van het museum. Daarin hoor je verhalen, interviews en achtergronden. Zo verdiep je je alvast in de materie van het museum. Ideaal om te beluisteren voordat je de wondere wereld in Bergen binnenstapt, om meer informatie te krijgen tijdens je tour, of om na het museumbezoek nog een beetje na te genieten. Luister naar de verhalen van onder meer Folkert de Jong, Charlotte Caspers, Maria Barnas, Norbert Peeters en vele andere experts. Elke aflevering opnieuw, doe je weer nieuwe inzichten op. Leerzaam, en bovendien vooral leuk om naar te luisteren.
In de koude winter van 1914 gaat kunstenaar Leo Gestel naar Mallorca. Als daar eind januari de zon doorbreekt, begint voor Gestel een periode van ongeveer drie maanden waarin hij enorm op dreef raakt, met vaak wel twee schilderijen per dag. ...
Honderd jaar geleden, na de Eerste Wereldoorlog en de Spaanse Griep, kwamen de Roaring Twenties. Nu ook wij weer in de jaren twintig zijn beland, wordt er in Museum Kranenburgh terug- en vooruitgekeken. In deze aflevering spreekt Caspar Sta ...
Honderd jaar geleden, na de Eerste Wereldoorlog en de Spaanse Griep, kwamen de Roaring Twenties. Nu ook wij weer in de jaren twintig zijn beland, wordt er in Museum Kranenburgh terug- en vooruitgekeken. In deze aflevering spreekt Caspar Sta ...
Honderd jaar geleden, na de Eerste Wereldoorlog en de Spaanse Griep, kwamen de Roaring Twenties. Nu ook wij weer in de jaren twintig zijn beland, wordt er in Museum Kranenburgh terug- en vooruitgekeken. In deze aflevering spreekt Caspar Sta ...
Afl. 1/6 – In 1911 schilderde Karl Schmidt-Rottluff bijna abstracte landschappen met paarse luchten, rode velden en oranje weggetjes. Dat werd niet meteen gewaardeerd door de pers, de galeries en musea, en daarom ging Die Brücke zelf op zoe ...
Afl. 2/6 – Die Brücke streefde niet alleen naar een nieuw soort kunst, maar ook een nieuw soort mens en maatschappij. In een schilderij van Max Pechstein uit 1910 komt dat allemaal samen: naakt in de natuur deden zij afstand van de conserva ...
Afl. 3/6 – In een stilleven van Ernst Ludwig Kirchner uit 1910 is de stijl herkenbaar waarin alle kunstenaars van Die Brücke gingen werken. Ze kregen ook navolging buiten de landsgrenzen: in de jaren twintig leidde het tot de opkomst van de ...
Afl. 4/6 – De kunstenaars van Die Brücke lieten academische conventies graag achter zich, maar in ieder geval één ervan bleven ze volgen: de naakten waren toch meestal vrouwelijke naakten. Vooral Otto Mueller kwam telkens weer terug op het ...
Afl. 5/6 – Erich Heckel blonk uit in houtgravuren. Het bewerken van hout kan niet eindeloos blijven doorgaan: wat eraf is, is eraf; een lijn die eenmaal is gezet, moet blijven staan. Het dwong de kunstenaars om vlug en spontaan te werken. C ...
Afl. 6/6 – In de twintigste eeuw zijn de kunstenaars van Die Brücke zowel gevierd als verafschuwd. Het belangrijkste keerpunt was het kunst- en cultuurbeleid van nazi-Duitsland: Emil Nolde was een aanhanger, maar ook zijn werk werd in besla ...
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.