We hebben hoge verwachtingen van leraren als het gaat om de kwaliteit van hun lessen, maar er is nauwelijks tijd om goede lessen voor te bereiden. Kernvraag van de podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen. In deze derde aflevering staan we stil bij de vraag wat het verminderen van het aantal lesuren voor effect heeft op de curriculumdruk die leraren ervaren. Die druk wordt door veel leraren gevoeld, getuige een peiling onder zo'n 1000 leraren via TeacherTapp. Daarover gaan we in gesprek met Susan McKenney, hoogleraar aan de universiteit Twente rond de relatie tussen curriculumontwikkeling en professionele ontwikkeling van leraren, en Mark Leek, voormalig directeur van SBO school De Wissel, nu directeur van VSO De Spinaker in Hoorn. Mark Leek heeft als directeur van SBO school De Wissel twee jaar geëxperimenteerd met een vierdaagse schoolweek. Deze reeks wordt mogelijk gemaakt door het Centre of Expertise Urban Education van de HvA en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek NRO. Wil je meer weten of met ons in gesprek over de reeks of over de aflevering? Kijk op www.hva.nl/minderurenbeterelessen.
Gemaakt door: Minder uren, betere lessen? Eerste aflevering: 06-10-2022
De podcast Minder uren, betere lessen? heeft in totaal 9 afleveringen
Maker: Minder uren, betere lessen? Datum: 29-11-2022
Maker: Minder uren, betere lessen? Datum: 24-01-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.