Corona heeft onomstotelijk invloed op het onderwijs. Docenten moeten continu schakelen tussen hybride afstandsonderwijs en halve klassen, er zijn regelmatig personele wisselingen of tekorten aan docenten en er is weinig informeel contact door 'coronaroosters' en thuiswerken. Het is vaak rennen en vliegen. Veel tijd voor reflectie en een goed gesprek is er niet. Hoe houd je dan zicht op je leerlingen (en je personeel)? Hoe blijf je werken aan en reflecteren op het didactisch handelen? Zicht houden op leerlingen (OP2) en didactisch handelen (OP3) zijn kernstandaarden die, ook zónder deze crisis, vaak al ingewikkeld genoeg zijn. Hoe kun je OP2 en OP3 op peil houden of versterken? Wat zijn de risico's? En waar moeten dus scherp op zijn? Maar ook: welke lichtpuntjes zijn er juist nu? Hoe draagt de ervaring die we nu opdoen bij aan ontwikkeling van OP2 en OP3? Hierover gaan we in gesprek met Dorien Sluijter, Leren verbeteren-adviseur, en Marleen Delcour, stafmedewerker kwaliteitszorg op het Scala College in Alphen aan den Rijn en voorzitter van het Landelijk netwerk kwaliteitszorgmedewerkers VO. Leren verbeteren ondersteunt scholen in het voortgezet onderwijs bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Dit project wordt uitgevoerd door onderwijsadviesbureau B&T in opdracht van het ministerie van OCW. Voor de shownotes bezoek: www.projectlerenverbeteren.nl/podcasts
Gemaakt door: Leren verbeteren Eerste aflevering: 28-08-2022
De podcast Leren verbeteren podcasts heeft in totaal 14 afleveringen
Maker: Leren verbeteren Datum: 01-11-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.