Aflevering Hoe Ga Ik Om Met Meertalige Kinderen In Mijn Klas? (Seizoen 1, Aflevering 6)

Stem website va het jaar

· Aflevering van de podcast: Kletsheads [Nederlandse editie]

Er zijn steeds meer meertalige kinderen in Nederland. Volgens sommige inschattingen heeft zelfs een derde van alle basisschoolleeringen een meertalig achtergrond. Wat doe je als leerkracht als je meertalige kinderen in je klas hebt zitten? Bij aankomst op de basisschool kan het ene kind nauwelijks Nederlands, terwijl het andere niet te onderscheiden is van het kind dat thuis alleen Nederlands spreekt, en je hebt ook alles ertussenin. Je wilt dat alle kinderen in je klas zo snel en zo goed mogelijk Nederlands leren, maar wat doe je met die andere taal? Kun je hem beter gewoon negeren, want op school is de voertaal toch Nederlands? Volgens onze gast Frederike Groothoff hoeft dat niet. Door hun meertalige identiteit te herkennen help je deze kinderen op allerlei fronten. Dus de andere taal, of thuistaal, kun je gewoon inzetten in de klas. Maar hoe pak je dat aan? Frederike geeft allerlei tips en tricks om met de thuistalen van meertalige kinderen aan de slag te gaan in de klas, zonder dat je zelf al die talen moet spreken. We hebben het ook over hoe je hun anderstalige ouders erbij kunnen betrekken, en we bespreken ook wat je als ouder van een meertalig kind kunt doen om de taalontwikkeling van je kind in de schooltaal, het Nederlands, te ondersteunen.  Tijdens ons gesprek heeft Frederike verschillende websites genoemd waar je meer tips en concrete voorbeelden van lesactiviteiten kunt vinden. Hier zijn ze op een rijjtje: Meertaligheid in Beeld (animatie clips van de Radboud Universiteit) Het 3M project (Meer Kansen Met Meertaligheid) van Joana Duarte en collega’s in Friesland; je kunt meer over dit project lezen in dit artikel op NEMO kennislink.  Het Edina platform (EDucation of International Newly Arrived migrant pupiles)   De website van Frederike en haar collega’s, waar ook de handreiking voor leerkrachten te vinden is waar Frederike het in de aflevering over heeft.  Onze Kletshead van de week is Daria. Frederike Groothoff is ambulant taalondersteuner bij Onderwijsgroep Amstelland in Amstelveen. Daar begeleidt en helpt ze leerkrachten om hun vaardigheden te verbeteren op het gebied van meertalige leerlingen. Hiervoor heeft ze zeven jaar lang zelf voor de klas gestaan als leerkracht op Taalschool Utrecht, een school voor nieuwkomers. Alsof dat niet allemaal genoeg uitdaging was is Frederike ook net haar promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht aan het afronden over de woordenschatontwikkeling van nieuwkomers.

Stem website va het jaar
Kletsheads [Nederlandse editie]

Kletsheads [Nederlandse editie]

Gemaakt door: Kletsheads [Nederlandse editie] Eerste aflevering: 19-11-2019

De podcast Kletsheads [Nederlandse editie] heeft in totaal 24 afleveringen

Vorige aflevering

Zijn meertalige kinderen slimmer dan eentalige kinderen? (Seizoen 1, Aflevering 5)

Zijn meertalige kinderen slimmer dan eentalige kinderen? (Seizoen 1, Aflevering 5)

Maker: Kletsheads [Nederlandse editie] Datum: 21-11-2019

Volgende aflevering

Moet een kind beide talen spreken om meertalig te worden? (Seizoen 1, Aflevering 7)

Moet een kind beide talen spreken om meertalig te worden? (Seizoen 1, Aflevering 7)

Maker: Kletsheads [Nederlandse editie] Datum: 21-02-2020

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Hoe ga ik om met meertalige kinderen in mijn klas? (Seizoen 1, Aflevering 6)

Kletsheads [Nederlandse editie] · 19-12-2019

00:00 30:13