Veel media stelden naar aanleiding van een onlangs verschenen rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) dat we beter kunnen stoppen met ict in het onderwijs, omdat dat niets zou opleveren. Onterecht, zegt Alfons ten Brummelhuis (strategisch adviseur onderzoek Kennisnet) in deze editie van de Kennisnet Podcast. Goed, gericht en gedoseerd Ten Brummelhuis is al vijftien jaar actief met onderzoek naar effectief gebruik van ict in het onderwijs. In het vraaggesprek met Michael van Wetering en Frans Schouwenburg (strategisch adviseurs Kennisnet) brengt hij nuance aan in de berichtgeving naar aanleiding van het OESO-onderzoek naar de opbrengsten van ict in het onderwijs. "De winst van het gebruik van ict zit in goed, gericht en gedoseerd gebruik. Gebruik je geen ict, dan heb je geen rendement. Gebruik je ict overmatig, dan kan het rendement zelfs minder zijn dan wanneer je géén ict inzet", legt Ten Brummelhuis uit. Media richtten zich volgens hem in hun berichtgeving alleen op de extremen van niets doen met ict en overmatig ict-gebruik. Zij missen daarmee de essentie, stelt hij. Van Wetering en Schouwenburg bespreken in de podcast met Ten Brummelhuis de meest recente inzichten rond leren met ict. Wanneer levert de inzet van ict wel rendement op, en wanneer niet? Het uitgebreide verhaal hierover verscheen al in de Vier in Balansmonitor. Aandacht voor toetsing Ten Brummelhuis vraagt verder aandacht voor wat we weten over toetsing. Vooral waar een toets een stap is naar leren, kan veel verwacht worden van programma's die zich hierop richten. Bijvoorbeeld programma's die de leerling feedback geven, of een hint van een oplossing. Hij kijkt ook verder, naar waar onderzoek naar onderwijs en ict zich in de komende jaren op zal en moet gaan richten. Reacties en feedback op de podcast zijn van harte welkom @kennisnet of met een waardering in iTunes. Bedankt!
Gemaakt door: Stichting Kennisnet Eerste aflevering: 19-11-2019
De podcast Kennisnet-podcast heeft in totaal 162 afleveringen
Maker: Stichting Kennisnet Datum: 27-09-2015
Maker: Stichting Kennisnet Datum: 14-10-2015
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.