Met het schaamrood op mijn kaken denk ik terug aan een van mijn eerste klanten, die zich heel erg druk maakte over een controlebezoek aan het ziekenhuis. Ik begreep helemaal niet waar ze zich druk over maakte, dus ik zei nogal bot dat dat ook helemaal niet nodig was. Mijn oordeel kon ik toen nog moeilijk verbloemen - echt erg. Maar je kunt je oordeel ook veel subtieler uiten. In de soort vragen die je stelt. In een verkleinwoordje dat je gebruikt. In de toon van je stem, je blik, je houding. Als je ergens overheen praat, of je schouders erover ophaalt. In bijna alle gevallen is je oordeel niet nodig, misleidend of niet helpend voor het proces van je klant. Vaak hebben we het helemaal niet door dat we dat oordeel hebben of voelen. Duik er eens in! En kijk dan ook wat jouw oordeel misschien zegt over je klant. Of over zijn proces. Want het kan best zijn dat het nuttig is voor hem of haar om te weten wat jij denkt of vindt of voelt. Is dat zo, zeg het dan duidelijk. Niet omfloerst. Met respect. Uit liefde.
Gemaakt door: Janet van Dijk Eerste aflevering: 21-08-2022
De podcast Janet van Dijk heeft in totaal 204 afleveringen
Maker: Janet van Dijk Datum: 21-07-2021
Maker: Janet van Dijk Datum: 23-07-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.