Vandaag komen we alweer met de 9de en laatste aflevering van de podcast-serie ‘Minder uren, betere lessen?’. In deze aflevering staan we stil bij de vraag wat de voorgaande 8 gesprekken hebben opgeleverd t.a.v. het vraagstuk van ontwikkeltijd voor leraren: wat zijn belangrijke inzichten en ideeën, wat verraste en wat zette aan tot nadenken? Startpunt in de reeks was het gevoel dat het noodzakelijk is om meer ontwikkeltijd voor leraren te creëren. Dat is op zich geen nieuw idee, al langer wordt dit ook door de Tweede Kamer, de vakbonden en bestuurders gezegd. Maar iedereen hikt aan tegen de vraag: hoe dan? Want echt tijd voor leraren creëren leidt haast onvermijdelijk tot ook minder onderwijstijd voor leerlingen. Daarover is tijdens de voorgaande gesprekken veel gezegd: over de spanning die dit oproept, de condities die hiervoor nodig zijn, en ook de nuancering die hierbij nodig is. We kijken niet alleen terug, maar ook vooruit: Wat kunnen we met alle inzichten die de verschillende afleveringen hebben opgeleverd? Wat zouden leraren, schoolleiders en -besturen hier mee moeten en wat zouden beleidsmakers als vervolgstappen moeten zetten? Deze reeks wordt mogelijk gemaakt door het Centre of Expertise Urban Education van de HvA en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek NRO. Wil je meer weten of met ons in gesprek over de reeks of over de aflevering? Kijk op hva.nl/minderurenbeterelessen
Gemaakt door: Hogeschool van Amsterdam Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast Hogeschool van Amsterdam heeft in totaal 43 afleveringen
Maker: Hogeschool van Amsterdam Datum: 26-04-2023
Maker: Hogeschool van Amsterdam Datum: 29-06-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.