We hebben hoge verwachtingen van leraren als het gaat om de kwaliteit van hun lessen, maar er is nauwelijks tijd om goede lessen voor te bereiden. Kernvraag van de podcastreeks 'Minder uren, betere lessen?' is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen. In deze zesde aflevering is er door host Erik Ex en lector Marco Snoek gekozen om een ander perspectief aan het licht te brengen. In de vorige afleveringen is er telkens in gesprek gegaan met en over leraren en wat zij nodig hadden. Het ging daarbij ook vaak over wat van belang is voor leerlingen, zonder nog leerlingen zelf aan het woord te laten. In deze aflevering wordt daarover ook met hen in gesprek gegaan. Kernvraag is hoe leerlingen aankijken tegen onderwijstijd, hoe effectief zij de onderwijstijd op dit moment ervaren, en of zij het wenselijk vinden om minder lestijd te hebben. Hun beelden worden aangevuld met resultaten uit het langlopende internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children waarin onder andere geconstateerd wordt dat de schooldruk die jongeren ervaren de afgelopen 20 jaar verdrievoudigd is. Dat roept o.a. de vraag op in hoeverre het verminderen van het aantal lesuren kan leiden tot een verlaging of een verhoging van de ervaren schooldruk. Rond deze vragen gaan we in gesprek met Roukaya el Hassani, oudleerling van het Lumion College en student aan de lerarenopleiding Pedagogiek en Biologie van de HvA, Katerina Kourchine, leerling aan het Zuiderlicht College en de Nederlandse Ballet Academie en Margreet de Looze, Universiteit Utrecht en betrokken bij het langlopende internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children. Deze reeks wordt mogelijk gemaakt door het Centre of Expertise Urban Education van de HvA en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek NRO. Wil je meer weten of met ons in gesprek over de reeks of over de aflevering? Kijk op hva.nl/minderurenbeterelessen
Gemaakt door: Hogeschool van Amsterdam Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast Hogeschool van Amsterdam heeft in totaal 43 afleveringen
Maker: Hogeschool van Amsterdam Datum: 24-01-2023
Maker: Hogeschool van Amsterdam Datum: 07-03-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.