Wittgenstein betaalde grof geld aan componisten als Prokofjev en Ravel, de besten van zijn tijd, om voor hem concerten te schrijven. Karakteristiek is dat Paul eigenlijk nooit tevreden was met het eindresultaat. Berucht zijn de aanpassingen ...
In de podcast Het Verhaal van NPO Radio 4 en de NTR hoor je de verhalen achter de muziek, met elk seizoen een nieuwe componist of muziekstroming die centraal staat. Nieuw: De Nederlandse Bachvereniging bestaat 100 jaar. Als je nu 100 jaar geleden hebt bedacht dat je de Matthäus-Passion wilt uitvoeren zoals Bach (https://www.nporadio4.nl/componisten/e99952a5-46c4-49cc-9f79-224cd2765754/bach-johann-sebastian) het heeft bedoeld, en je musici hebben zich de laatste veertig jaar gespecialiseerd in de muziek van Bach, dan is er onderhand wel een definitieve, perfecte Matthäus-Passion, toch? Over die vraag gaat de het nieuwe seizoen in de podcast 'Het Verhaal'. 100 Jaar Matthäus In deze serie kom je meer te weten over de geschiedenis van de Nederlandse Bachvereniging en hoor je meer over die grote, niet te vermijden Matthäus-Passion en de Nederlandse uitvoeringstraditie.
Wittgenstein betaalde grof geld aan componisten als Prokofjev en Ravel, de besten van zijn tijd, om voor hem concerten te schrijven. Karakteristiek is dat Paul eigenlijk nooit tevreden was met het eindresultaat. Berucht zijn de aanpassingen ...
Een half jaar nadat Paul met een zeer eigenzinnig programma zijn eerste concert heeft gegeven in de Goldener Musiksaal in Wenen, breekt de eerste Wereldoorlog uit. Vier dagen nadat hij zich als tweede luitenant, in het protserige en kleurri ...
Een portret van het gezin Wittgenstein. Gedomineerd door de vader, Karl, die naar de buitenwereld goede sier maakte als mecenas van de kunst. Zijn eigen kinderen mochten hun passie niet volgen, ze moesten zijn zakenimperium overnemen. Paul ...
Het verhaal van Paul Wittgenstein, telg van een van de rijkste families van Oostenrijk, is fascinerend. Hij wilde maar een ding: pianist worden, maar aan het begin van de Eerste Wereldoorlog wordt zijn rechterarm kapotgeschoten in een confr ...
Hoe kan je een pianist met één hand zijn? Deze podcast gaat over twee pianisten die beiden middenin hun carrière hun rechterarm verliezen: Paul Wittgenstein zo’n honderd jaar geleden en Folke Nauta nu. Het is een verhaal waarin een familieg ...
Als bonusaflevering bij de vier nieuwe Hilversumse Muziekschatten spreekt Frans van Gurp conservatoren over hun collecties: Philomeen Lelieveldt (Haags Gemeentearchief - collectie Nederlands Muziek Instituut) en Jan Jaap Kassies (Muziekscha ...
Het Vioolconcert van Benedict Silberman werd in 1950 voor het eerst en voor het laatste uitgevoerd. Nu in Hilversumse Muziekschatten een nieuwe opname. Benedict Silberman wordt in 1901 in een muzikaal gezin in Helsinki geboren. In 1914 ve ...
Cor de Groot is misschien wel onze beste pianist ooit. In 1936 is hij met de vermaarde pianist Emil Gilels finalist in een internationaal pianoconcours in Wenen. Hij treedt op met de grote orkesten en dirigenten van zijn tijd. Zo is hij mee ...
Gedurende enkele seizoenen bracht NCRV begin jaren zestig op primetime een muziekprogramma op de buis: ´Muziek voor U´. De dirigent, componist en leraar Pi Scheffer presenteert het voor een live publiek. Vast onderdeel is een opdrachtcompos ...
Twee eigenzinnige generatiegenoten in Hilversumse Muziekschatten. Jurriaan Andriessen voelde zich bij de radio als een vis in het water. Zijn dubbeltalent als veelzijdig componist en jazzpianist maakte hem gewild bij de omroepen. Zo schree ...
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.