‘Je hoeft niet vegetarisch te zijn om bij ons te komen werken’ ?We spreken met Karin Lowik, directeur marketing bij Vivera. Ondersteuning krijgen we van Carst Grootelaar. Vivera is een van de eersten die met vleesvervangers is begonnen. “We waren de keurslager. Er was ook behoefte aan alternatieven. Het vlees liep op een gegeven moment terug. We hebben dat toen verkocht. De focus ging toen op plantaardig. De basis van onze producten zijn soja, eiwitten en vezels. Smaak wordt er aan toegevoegd”. Stellingen ?? ‘Alle medewerkers die hier werken, zijn veganistisch of vegan’. ?? ‘Plantaardig eten zal binnen tien jaar de standaard zijn in de Nederlandse voedselindustrie’ ?? ‘Ik eet elke dag Vivera’ Karin is zelf vegetarisch. Kinderdroom: ‘ik heb technische bedrijfskunde gestudeerd in Enschede’. Ze is bij Unilever begonnen. Ze heeft daar veel geleerd en is vervolgens een eigen onderneming gestart. Karen heeft bij Royal Smilde gewerkt, nadat ze daar haar eigen bedrijf aan had verkocht. Na een lezing van Kees Klomp over betekenisvol ondernemen wist Karin wat ze te doen had. ‘Ik moet mij inzetten voor het transitie van het voedselsysteem. Toen kwam Vivera op mijn pad. Veel dingen loop je tegenaan..de marktconcentratie, het verdienmodel van boeren wat onder druk staat, de opwarming van de aarde…Verder zie je dat de perceptie nog altijd is, dat ‘anders’ eten duur is. Dat moet je veranderen. De consument moet zijn gedrag veranderen willen we wat aan deze uitdagingen gaan doen. Daar wil ik een bijdrage aan leveren!’. Citaten ? ‘Proeven is geloven’ ? ‘Onze focus ligt op de supermarkt, daar moet de verandering plaatsvinden’ ? ‘Prijs, smaak en gezondheid zijn de zaken die bepalend zijn voor keuzes voor consumenten’ ? ‘Het goede voorbeeld geven als leider vind ik belangrijk’ Sinds juni 2023 is Vivera B-Corp gecertificeerd, daarna zijn zee aan de slag gegaan met de CO2 voetafdruk van het bedrijf. Er wordt ook gestuurd op duurzaamheidsdoelstellingen. ‘We hebben gehakt in het zakje geïntroduceerd om plastic te besparen. Je ziet vervolgens dat dit product niet loopt. De rotaties zijn vervolgens te laag in de supermarkt. De consument zegt in onderzoeken dat ze wel duurzaam willen doen, maar als puntje bij paaltje komt, dan is het toch ingewikkeld’. Nieuwsgierig naar het verhaal van Karin? Luister dan naar onze podcast!
Gemaakt door: Willem-Jan Velderman & Tom Morssink Eerste aflevering: 14-08-2022
De podcast Het Keukentafelgesprek heeft in totaal 70 afleveringen
Maker: Willem-Jan Velderman & Tom Morssink Datum: 22-11-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.