Wat een showstopper van seizoen 3! Adolescenten en games: opgroeien in een hybride leefwereld, bekeken vanuit een wetenschappelijk kader. Onze gast Bas van Nierop werkt als onderzoeker bij het lectoraat jeugd en is verbonden als hogeschooldocent en leerteamcoach aan de voltijdopleiding Ecologische Pedagogiek. Hij is in 2022 gestart met zijn promotieonderzoek naar gamen en adolescenten, gericht op de relatie tussen gamen, identiteitsontwikkeling en psychosociaal welzijn en de rol die (professionele) opvoeders hierin hebben. Ecologische Pedagogiek gaat in het kort over kernwaarden zoals meerstemmigheid (het belang om allerlei perspectieven mee te laten wegen in het nadenken over opvoeden met nadruk over ook stem geven aan kinderen en jongeren), het uitgaan van complexiteit (er zijn geen simpele oplossingen voor complexe vraagstukken) en het geven en nemen van verantwoordelijkheid en waar ligt die (wie is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor welk games jongeren spelen). De maatschappelijke discussie over gamen laat zien dat het een complex vraagstuk is en dat daar geen pasklare oplossingen voor zijn. We onderzoeken tijdens deze podcast eens niet naar wat goed en fout is aan gamen of wat de gevaren en de voordelen zijn. Maar juist vanuit de pedagogiek kijken we wat de belangrijkste ontwikkelingsfase is vanaf 12 jaar, de start van de middelbare school, tot aan begin 20 jaar. Dit is de identiteitsontwikkeling. Het ontdekken wie je bent en wie je wilt zijn. En wat blijkt? Er is nog niet zoveel bekend hoeveel invloed de gamecontext nu precies heeft in deze ontwikkeling. We hebben het over een identiteit in de offline wereld en in de online wereld. Stellen de vraag wanneer je een gamer bent. En wat is een hybride wereld? Het verschil tussen de beleving van ouders en hun kinderen komt aanbod, is er sprake van een generatiekloof? En kijken ouders wel kritisch naar zichzelf, hoeveel zijn ze zelf eigenlijk online. De interviews die Bas met jongeren houdt geeft inzichten. Wat heel interessant is aan identiteitsontwikkeling is het belang van exploreren, dat je kunt verkennen. De gamewereld is uitermate geschikt om ook te verkennen welke mogelijkheden er zijn, en dat kan heel letterlijk zijn zoals experimenteren met uiterlijke kenmerken alsook met karaktereigenschappen. Je kan experimenteren met bijvoorbeeld meer of minder op de voorgrond te treden. Verkennen hoe je jezelf kan uiten en hoe men daarop reageert. Het onderscheid tussen persoonlijke en sociale identiteit, tot welke groepen behoor jij of vergelijk jij jezelf en dat zegt heel veel over hoe je naar jezelf kijkt. Het is een machtig gesprek geworden als afsluiting van dit derde seizoen. De digitale leefwereld, de hybride leefwereld is zo onlosmakelijk verbonden met kinderen en ouders. Want ook ouders halen hun opvoedadviezen tegenwoordig ook van Instagram, ChatGPT of Google. Bas zijn onderzoek loopt tot medio 2026.
Gemaakt door: Ga Toch Gamen Eerste aflevering: 04-04-2022
De podcast Ga Toch Gamen heeft in totaal 40 afleveringen
Maker: Ga Toch Gamen Datum: 16-07-2024
Maker: Ga Toch Gamen Datum: 10-10-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.