Een tijd geleden betrapte ik mezelf erop dat ik maar geen afspraak met mijn beste vriendin gepland kreeg. We zaten heen en weer te appen op zoek naar een datum. Voordat ik het wist, was ik 4 weken verder en hadden we nog geen geschikte dag gevonden om samen lekker te gaan eten. Mijn klanten klagen regelmatig over te weinig tijd. Te weinig tijd om eens niets te doen, te weinig tijd om met vrienden af te spreken, hun ouders te zien, leuke dingen met de kinderen te doen, of zelfs te weinig tijd om weer eens te voetballen. Ook klagen ze over te weinig tijd om taken goed te delegeren, meetings anders in te richten, na te denken over beleid of een strategisch plan op papier te zetten, te weinig tijd om een slecht functionerende medewerker aan te spreken, of tegen een gewaardeerde medewerker te zeggen hoe blij je met hem bent. Te weinig tijd? Niemand heeft echt te weinig tijd; het draait allemaal om hoe we met onze kostbare tijd omgaan. We weten dat tijd kostbaar is, dat we tijd niet kunnen kopen, en dat de tijd die voorbij is gegaan nooit meer terugkomt. En toch gaan we vaak slordig met onze tijd om. We zijn druk met van alles en nog wat, maar aan het eind van de dag vragen we ons vaak af waaraan we onze tijd hebben besteed. Stel jezelf de vraag: waar besteed ik mijn tijd aan en is dit echt belangrijk? Ik merk dat veel mensen zich op een dag laten leven. Hun tijd wordt gebruikt en soms zelfs verbruikt door ad hoc zaken, binnenlopers zoals een klant van mij ze noemt. Mensen die voor allerlei zaken bij hem naar binnen lopen en om advies vragen, zelfs voor zaken die ze zelf kunnen oplossen, voegt hij eraan toe. En daar komt het weer: door zogenaamd tijdgebrek gaat dit dag in dag uit door. Vaak zitten we zo sterk in de uitvoering en worden we geleefd door de dingen die op ons afkomen. En wat er op ons afkomt, krijgt automatisch prioriteit, zonder te checken of het belangrijk is voor jou! Best gek toch? Ik vergelijk het weleens met je huis. Laat je iedereen je huis inlopen als je deur openstaat? Laat je ze dingen meenemen zonder in te grijpen? Ik denk het niet. Dus waarom doen we dat wel met onze tijd? De stoïcijnen halen de dood erbij om ons te laten beseffen en stimuleren anders met onze tijd om te gaan. Het klinkt misschien luguber, maar het werkt. Het betekent dat we al onze dagen moeten organiseren alsof het de laatste is. Want het besef dat je doodgaat geeft waarde aan het leven. Dan realiseer je je meer dat elke dag uniek is. Dus ga er eens voor zitten, maak tijd vrij, en kijk deze week met welke activiteiten je doorgaat en met welke je gaat stoppen. Vraag jezelf af: voegt dat wat ik doe iets toe en is het de tijd waard? ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Dank je wel voor het luisteren! In deze podcast hebben we het over issues waar je als mens maar ook als ondernemer tegen aanloopt, dat weet ik uit eigen ervaring. Als mentor werk ik met ondernemers en zij herkennen de uitdagingen zoals het constante brandjes blussen, het gevoel hebben van 'waar ben ik mee bezig?', en een klagende partner thuis omdat je niet te genieten bent. Terwijl iedereen graag meer vanuit rust, vertrouwen en plezier wil leven en werken. Op een doordeweekse dag gewoon eens 'nee' zegt, zonder schuldgevoel, vertrouwen op de expertise van je medewerkers ipv de dingen zelf te doen, overzicht in je werk hebben ipv van hot naar her rennen, rustig blijven bij gedoe ipv je opwinden, een avond lekker ontspannen ipv op je laptop werken. Als mentor en psycholoog help ik je graag dit te bereiken. Neem contact met mij op zodat we kunnen verkennen hoe we jouw ondernemerschap en leven kunnen verbeteren. Zodat je je heerlijk kunt ontspannen, gevoel van richting weer terug hebt en geniet van de mensen om je heen. 1. Ik deel van alles op Linkedin. Zullen we ev
Gemaakt door: Fief Macrander Eerste aflevering: 13-11-2022
De podcast Fief's Podcast heeft in totaal 113 afleveringen
Maker: Fief Macrander Datum: 29-01-2024
Maker: Fief Macrander Datum: 08-02-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.