Eigenlijk komen alle relevante technische ontwikkelingen zoals ABS, Schijfremmen, Turbo, Kreukelzones, elektrische gaskleppen, etc, uit het begin van de 19e eeuw, veelal uit luchtvaart of leger, en hebben we die in de basis niet te danken aan de racerij. Maar er zijn wél technologieën volledig te danken aan de racerij. Een bepaald type band is te danken aan doorontwikkeling in de racerij vertelt Pim de Wit, Performance Engineer bij Mercedes-Benz Formula E team. Maar ook de dubbele bovenliggende nokkenas is ontwikkeld ten behoeve van een Peugeot racer, die de Grand Prix van Frankrijk in 1912 ermee won - technologie die inmiddels bij vrijwel alle autofabrikanten terug te vinden is. Het Kinetic Energy Recovery System, een systeem voor het terugwinnen van rem energie, wat speciaal voor de F1 is ontwikkeld, is terug te vinden in Ierse stadsbussen, en zorgt voor een reductie van CO2 uitstoot tot 30%. Ook de binnenspiegel lijken we aan de racerij te danken te hebben. Een Indy racer in 1911 zou geïnspireerd zijn geraakt door paardenkoetsen met spiegels. Kortom, om te zeggen dat we nu veilig kunnen rijden dankzij technologische vinding uit de racerij is wat overdreven, maar synergie met racerij heeft op sommige plekken zeker een bijdrage geleverd. Links. Autoraces hebben levens gered en het milieu beschermd Dit zijn wij. BNR Factgurus is een podcast van BNR, in samenwerking met Factgurus.nl. Luister naar Factgurus op je favoriete podcastplatform of via bnr.nl/factgurus. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 23-04-2023
De podcast FactGurus | BNR heeft in totaal 164 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 31-08-2021
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 14-09-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.