In gesprek met Joris Melkert, Luchtvaart deskundige aan de TU Delft wordt al snel duidelijk; de twee alternatieve kerosine opties die er zijn, bio kerosine en synthetische kerosine, zijn op chemisch niveau hetzelfde als gewone kerosine, en stoten allemaal evenveel CO2 uit. Daar zit dus niet de winst. Die winst zit hem in het productie proces. Naast CO2 uitstoot zijn er nog andere factoren. Is alternatieve kerosine nu duurzamer? Uiteindelijk is het een energie kwestie, als je het hele productie proces, alle energie, tot in de puntjes met groen opgewekte energie doet, dán kan een alternatieve kerosine best duurzaam zijn. Maar in de praktijk is dat op dit moment niet zo en duurt het nog jaren voordat dat zo is. Kortom, alternatieve kerosine kán in de toekomst best duurzaam zijn, maar vandaag de dag is het nog niet op een niveau dat je er duurzamer mee kan vliegen. Meer lezen. Duurzaam vliegen? Dat is misleiding Fact Sheet | The Growth in Greenhouse Gas Emissions from Commercial Aviation Will planes ever be sustainable? New study probes the science of eco-fuels Overheid in de fout met groenwassen duurzame kerosine Over FactGurus. Frank Leeman hoor je elke dinsdag vlak voor 09:00 uur. Luister live in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/factgurus, Apple Podcast en Spotify of de BNR App. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 23-04-2023
De podcast FactGurus | BNR heeft in totaal 164 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 29-06-2021
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 13-07-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.