'Ja onze treinen rijden volledig op wind energie, en daarmee co2 neutraal', zegt Sacha Göddeke, directeur duurzaamheid bij de NS. Die claim is tegen het licht gehouden door onafhankelijke voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. 'We hebben 2 dingen bekeken, wat er allemaal in de berekening van vervoer zit, en of het stroomgebruik daadwerkelijk groen is. Voor de berekening hebben we gekeken naar het jaarverslag, en daar is de NS heel transparant hoe ze gerekend hebben. Zaken als het rangeren van treinen, het verwarmen van gebouwen, en andere facilitaire zaken zijn niet meegerekend, maar het gaat ons om de vervoerskilometers, en die berekening is in orde', zegt Suzanne Hoogers, expert duurzaamheid van Milieu Centraal. Luister ook | FactGurus: Vaccinatiebewijs via de huisarts? De NS heeft 1,2 Terrawat uur (1.200.000.000 kilowatt uur) per jaar nodig. 'Dat is op jaarbasis zeker beschikbaar, maar op uurbasis niet altijd. Als het niet waait rijdt de trein wel.' Wanneer de NS op uurbasis meer vraag naar groene stroom heeft dan er beschikbaar is, gebruiken ze grijze stroom -die niet CO2 neutraal is- als vangnet. 'Onze ambitie is om zo snel mogelijk van dat vangnet af te kunnen, maar daarvoor is eerst innovatie nodig, want er is momenteel geen inzetbare oplossing voor de opslag van piekstroom', volgens Göddeke. Luister ook | Verspreidde Hugo de Jonge wel of geen fake news? De NS maakt gebruik van Garantie van Oorsprong Certificaten (GVO) voor de momenten dat er niet genoeg groene stroom op het net beschikbaar is. Toch maakt dat de claim van de NS niet meteen onwaar bevestigen Milieu Centraal, en klimaat Bureau HIER. 'Er is veel discussie over of GVO's groen zijn', zegt Gijs Termeer directeur van klimaat bureau HIER. 'Maar aan de situatie bij de NS ligt toch een bijzonder contract ten grondslag. De NS heeft mee geïnvesteerd, het gaat voor een groot deel om Nederlands windparken, aan de Nederlandse kust, dus ja, hoe netjes wil je het hebben.' Ook Suzanne Hoogers zegt: 'De stroom die ze gebruiken komt van nieuw gebouwde windparken, 50% van de stroom komt uit Nederland en 50% uit Scandinavië en België, ze hebben echt aanbod toegevoegd, dus hun stelling dat ze CO2 neutraal rijden is zeker geoorloofd.' Links Reizigers keren in hoog tempo terug in ov 100% windstroom bij NS Groene stroom checker 2020 CO2-uitstoot fiets, ov en auto Over Factgurus. Frank Leeman hoor je elke dinsdag vlak voor 09:00 uur. Luister live in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/factgurus, Apple Podcast en Spotify of de BNR App. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 23-04-2023
De podcast FactGurus | BNR heeft in totaal 164 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 01-06-2021
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 29-06-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.