In gesprek met Anke Heij. Zij vertelt over de keuze die ze heeft gemaakt om als HoorCoach te gaan werken. (foto, banner van Anke) Volledig transcript: Welkom bij de podcast 'Evenwicht, je leven'. De podcast over ons evenwicht in de breedste zin van het woord. En we gaan het nog steeds hebben over gehoorverlies. Dit is seizoen 7, aflevering 6: Van patiënt naar HoorCoach. P: Ik heb namelijk Anke Heij hier nog steeds bij me. Ze heeft al 2 afleveringen met mij samen gedaan. Ik interview haar en zij vertelt over haar proces en dit geval gaat het over het proces van patiënt naar HoorCoach. Dan, mijn eerste vraag aan jou nu is, Anke, de patiënt, voel jij je patiënt? - Ja, daar kan ik maar één kort antwoord opgeven: nee. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe zou een... wanneer ben je patiënt? Hoe voelt dat dan? Maar ik voel me los van dat mijn oren niet helemaal doen wat ik eigenlijk wel zou willen, voel ik me gewoon gezond. Ik ben deze zomer alleen op reis geweest, in Noorwegen. Ik kan van alles doen, dus... P: Je kan werken. - Ik kan werken, ik werk full time zelfs. Ja dus ik voel mij geen patiënt nee. Maar mijn oren doen het wel anders dan ik zou willen. P: Je was wel patiënt op het moment dat jij naar de kno-arts ging, net nadat jij hebt gehoord in...dat jij merkte in 2018: ik hoor het niet meer goed. Toen was je dus wel even die patiënt hè? Daar is een heel proces ...ehm... in gang gezet, daar hebben we het net in de afgelopen aflevering over gehad. Maar dan nu, ook naar het HoorCoach zijn, want ik noemde in de eerste aflevering met jou al dat jij mijn collega HoorCoach bent. Dus hoe ben jij HoorCoach geworden? Kijk, mijn eigen verhaal ken ik, maar hoe zit dat bij jou? - Nou niet op een achternamiddag. 't Is best een heel proces geweest. Dat is bij jou ook zo, weet ik toevallig. P: Haha! - Nou ik was professional in het werken met doven en slechthorenden, want ik heb 15 jaar als tolk gebarentaal gewerkt. En toen werd ik zelf plotseling slechthorend, patiënt, zo je wilt. Ik ging inderdaad de medische molen in. En ik verwonderde me eigenlijk al best snel, want ik ontdekte dat het audiologisch centrum z'n werk heel goed deed op dat waar het audiologisch centrum goed in is: gehoorverlies en hulpmiddelen. De kno-arts keek naar de medische oorzaak. De huisarts, nou het eerste aanspreekpunt was natuurlijk. De audicien, die mij hoortoestellen gaf met de boodschap deze zijn goed voor u. Zonder dat ik eigenlijk een idee had wat ik daarin kon vragen, maar de samenwerking onderling die miste. Dus ik stond daar, met heel veel vragen van: ja wat nu dan? Want ik krijg hoortoestellen met de vraag: is dit... bent u tevreden? Dit is het maximaal haalbare, dat was de boodschap, maar is dit wel het maximaal haalbare? P: Ja, hoe weet je dat? Hoe ga je dat meten, hoe? Haha! - Goede vraag. P: Je hebt geen vergelijkingsmateriaal dan. - Ja dat klopt, dus ik vroeg aan de audicien: kan het beter. Nee het kan niet beter zei hij. En dat nam ik dan maar aan, want voor mij een totaal nieuwe wereld. P: Dat is de professional. - De professional wél, maar als patiënt al die vragen de ik kon stellen en de dingen waar je thuis mee te maken kreeg, dat was voor mij nieuw. En ik wist wel dankzij mijn professional-zijn sneller waar ik terecht kon, dus ik heb heel veel wachttijden kunnen verkorten, dat was wel heel fijn. Met name, het audiologisch centrum had anders een hele lange wachttijd gehad. En ik had vooral heel veel vragen. En er was iemand die mij toen tipte van: er is een dame in Haarlem, Wendelina Timmerman heet ze van Hooridee, waar je misschien wat vragen zou kunnen stellen. Toen dacht ik: nou ja als niemand mijn vragen beantwoordt, want de kno-arts gaf niet echt antwoord op wat ik wilde weten van hoe je dat nou dat leven met gehoorverlies? Hoe minimaliseer je nou die impact? Dan ga ik naar Wendelina toe en dan ga ik haar vragen stellen. Dus ik ben een aantal keer naar Haarlem geweest en verschillende gesprekken met haar gehad. En ik besloot eigenlijk al heel snel, als dit is wat het is, want het was mij wel duidelijk dat mijn leven met gehoorverlies nooit meer een leven zonder gehoorverlies ging worden. P: Nee, want het zou niet verbeteren, dat was heel duidelijk hè? Er is gewoon iets stuk. - Er is iets stuk. P: Er is iets wat niet meer werkt. - Ja. P: Dat wist je heel duidelijk, ze zeiden, dat zou niet meer beter worden. - Nee, sterker nog, het zou waarschijnlijk slechter worden. Alleen al omdat ik ouder word en als je ouder wordt gaat je gehoor vaak achteruit ook. P: De natuurlijke ouderdom... - Ja, de natuurlijke ouderdom, verder wist ik het nog niet. Nu weet ik dat ook los daarvan er telkens weer stukjes plotsdoofheid bij komen, maar dat wist ik toen nog niet. Dus ik wist dat het slechter zou worden, alleen al omdat ik ouder zou worden. En ik weet nog dat ik toen door het bos liep en helemaal begon te tintelen, dat mijn lijf begon te tintelen en dat mij inviel: oké, maar dan ga ik supergoed worden in leven met gehoorverlies. Als dit is wat het is dan ga ik hier supergoed in worden en ga ik die impact minimaliseren, want dat ben ik aan mij verplicht en dat ben ik ook aan mijn omgeving verplicht, aan mijn partner, aan mijn familie, aan mijn vrienden. En Wendelina organiseerde toen een cursus 'coach gehoorverlies en werk' en ik ben ook professioneel coach. Ik heb volgens mij in 2012, 2013 mijn post-hbo diploma als life coach gehaald. Was ook geaccrediteerd door het tolkenregister, voor tolken gebarentaal als coach. En ...ehm... ik dacht nou ja dan ga ik coaching doen, maar puur voor mij zelf. Want ik wil supergoed worden in leven met gehoorverlies dus ik wil leren wat er te leren is. Nou, daar heb ik heel veel geleerd. En uiteindelijk werd ik gevraagd... door GGMD, dat is een organisatie die doven en slechthorenden helpt, om daar te solliciteren als gebaren-docent. Ik ben daar docent Nederlands met gebaren geworden. En ik kwam bij mensen thuis, ik hoorde allemaal verhalen over uitgevallen van werk, kreeg allemaal vragen gesteld van hoe doe jij dat als slechthorende? En daar ontdekte ik dat mensen heel veel niet wisten waarvan ik dacht dat dat algemeen bekend was. P: Ja, dat het logisch is dat het verteld wordt door kno-artsen, door audiologen, door audiciens. - Ja, door maatschappelijk werkers, door alle hulpverleners die daarom heen staan en ik heb mijn ogen uitgekeken in die periode. Dat ik dacht van: jij bent je werk kwijtgeraakt maar misschien had dat helemaal niet gehoeven. Want deze en die en die mogelijkheden heb jij niet ingezet. Zo waren er heel veel vragen. En op een gegeven moment ontdekte ik dat ik de kennis die ik voor mezelf had opgedaan -want ja, ik ben nogal van tot op de bodem, tot ónder de bodem, dus ik heb heel veel geleerd over gehoortechniek, hoe lees je nou een audiogram, hoe minimaliseer ik nou die impact in mijn dagelijks leven- en dat ik die ging doorgeven. Toen nog als gebaren-docent, maar het paste natuurlijk niet helemaal binnen mijn opdracht. P: Nee, ik zou zeggen, dat is niet de taak die je dan hebt. - Het was niet mijn taak en dan had ik natuurlijk weinig tijd voor, want mijn... ik moest mijn lesschema volgen. P: De vraag was er dus wel? - De vraag was er wel en ik probeerde dat binnen dat lesschema de ruimte te zoeken om die informatie te geven. En op een gegeven moment kreeg ik zo veel vragen, ook op een gegeven moment van iemand die zei maar mijn werkgever wil jou wel betalen. P: Oh, kijk ja? - Dat ik dacht van: ja maar hier moet ik wat mee! En daarnaast ben ik als mens ook iemand die uitdaging nodig heeft, dus mijn brein heeft het nodig om uitgedaagd te worden. En ik dacht: ja maar hier kan ik mijn ei in kwijt. En toen heb ik lang nagedacht van: wat ga ik nou doen? En toen dacht ik: oké, maar dan ga ik hier mijn werk van maken, dan ga ik hier mijn bedrijf van maken en uiteindelijk heb ik toen Kunst van het Mogelijke opgericht, coaching, training en advies bij gehoorverlies. En dat is denk ik, ja ongeveer 4 jaar na mijn plotselinge gehoorverlies dat ik mijn bedrijf opzette, toen nog heel klein. Omdat ik steeds weer die vragen kreeg. Uiteindelijk -blijkt nu- dat 70 % van mijn trajecten wordt betaald door zorgverzekeraars, ...ehm... ik zeg het verkeerd, door verzuimverzekeraars, door werkgevers. En ik kreeg opdrachtgevers. Een van de opdrachtgevers die ik heb is PlanPlan advies, fantastisch bedrijf die innovatieve hoorhulpmiddelen voor op de werkplekken levert. P: Ja daar heb ik heb ook over gehad in een podcast toen ik vertelde over mijn eigen hoorhulpmiddelen en toen heb ik het ook over PlanPlan gehad. Ja ja. - Ja ik was heel blij met ze. PlanPlan heb ik leren kennen omdat ik nieuwsgierig was, omdat ik altijd alles uitzoek. Zij hadden een soort werpmicrofoon en ik ontdekte dat ik met die werpmicrofoon kleine groepjes buiten op een open veld kon begeleiden. En zij bleken ook een mobiele koffer te hebben met 8 microfoons waardoor ik ineens weer groepen kon begeleiden, waarvan mij gezegd was door hoorzorg dat kun jij niet meer, want je kunt wel een groep begeleiden, maar je kunt de antwoorden niet verstaan, ja dan wordt het wel lastig toch? P: Ja. - En daarmee kon ik dat wel, want ik begeleid nu groepen tot 20 mensen, interactief. P: Met behulp van deze hoorhulpapparatuur? - Met behulp van deze middelen. En uiteindelijk bleek ik zoveel over techniek ontdekt te hebben dat ik de vraag kreeg: oh wil je niet voor ons komen werken? Dus ik doe nu regio Noord- en Oost-Nederland. De werkplekonderzoeken. P: Voor PlanPlan? - Voor PlanPlan, dus uiteindelijk ontstond een combinatie van veel weten over techniek, we hebben het in een van onze vorige gesprekken, vorige aflevering gehad over rouw en verl...
Gemaakt door: Paula Hijne Eerste aflevering: 01-10-2023
De podcast Evenwicht, je leven heeft in totaal 136 afleveringen
Maker: Paula Hijne Datum: 03-09-2024
Maker: Paula Hijne Datum: 18-09-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.