Het absolute dieptepunt zijn mijn leven, zo beschrijft Diederik Chevalier het faillissement van drukkerij Chevalier. Een familiebedrijf. Natuurlijk, iedereen zag dat de hoeveelheid drukwerk afnam. Maar glanzende auto’s horen in glanzende brochures. Dus die blijven. Totdat Chevalier in 2011 voor zijn verjaardag een iPad krijgt. Kort daarna zit hij bij Mazda, een belangrijke klant, om te praten over nieuwe brochures. Of hij wil meedenken over een online-campagne. In aflevering 3 van Een beter bedrijf begint bij de baas praat Tijn Elferink met Chevalier over hoe snel het opeens ging. Leveranciers wilden vooruit worden betaald of leverden niet meer. “We stonden voor een vraag”, zegt Chevalier. “Gaan we het pensioen van mijn vader in het bedrijf stoppen?” Zo gaat dat in familiebedrijven, je gaat door tot het bittere eind. “Maar wij dachten: we kunnen beter casino in en alles op rood zetten.” Edward Stolze is eigenaar van creative agency Being There. Hoe breng je slecht nieuws? En is nieuws dat zó slecht is nog wel goed te brengen? Stolze zet de do’s en dont’s op een rij. Ook bespreekt hij pijnlijke voorbeelden van ondernemers die het niet handig aanpakten. Daarbij spaart hij zichzelf niet. “Ik had ooit bedacht: het is beter om van iedereen loonsverlaging van tien procent te geven, dan een paar mensen te moeten ontslaan. Het leek ons geniaal.” Chevalier ging weer ondernemen hij had een idee dat uitermate succesvol zou blijken. En toch: “Voordat ik mijn eerste werknemer durfde aan te nemen, heb ik nachten wakkergelegen.” Chevalier deelt de gouden tip voor ondernemers, iets dat elke ondernemer zou moeten doen. “Het kost niks en zonder had ik niet eens een advocaat kunnen betalen. Want je krijg dus geen uitlering, veel ondernemers realiseren zich dat niet.” Gasten -Diederik Chevalier nam drukkerij Chevalier over. Nadat de vraag naar drukwerk nagenoeg verdween, moest Chevalier de deuren van het familiebedrijf definitief sluiten. Nu is hij eigenaar van socialmediabureau Somention: www.somention.com -Edward Stolze groeide op in een ondernemersfamilie in het Westland. Hij is eigenaar van creative agency Being There. www.there.nl Host: Tijn Elferink is gezondheidsjournalist en werkt voor onder andere AD, NU.nl en BNR Nieuwsradio. Ook is hij veelgevraagd spreker op gebied van de gezonde werkvloer en gezond gedrag. Hij was directeur bij een zorgverzekeraar en stond aan de wieg van het Vitaalste Bedrijf van Nederland, de prijs voor werkgevers die het meest investeren in duurzame inzetbaarheid. Tijn schreef boeken over onder andere gezondheidsmythes en mantelzorg. Zijn missie is: mensen helpen om duurzaam gezondere keuzes te maken. Thuis en op het werk. www.tijnelferink.nl See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 26-11-2023
De podcast Een beter bedrijf begint bij de baas | BNR heeft in totaal 7 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 02-11-2023
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 16-11-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.