Nadat Jaap Korteweg gevraagd werd om kadavers op te slaan ten tijden van de varkens pest in 1997 in zijn koelcellen, besloot hij ondanks zijn liefde voor vlees vegetariër te worden. Om het vlees van dieren te vervangen door plantaardig vlees, begon hij de Vegetarische Slager. Smaak zette hij op de eerste plaats, gericht op de vleesliefhebber. Inmiddels is zijn bedrijf verkocht aan Unilever en is hij druk bezig met zijn nieuwe project: Those Vegan Cowboys. Jaap's drijfveer is dieren uit het productieproces te halen, eerst bij vlees en nu ook bij kaas. Jaap is er van overtuigd dat steeds meer mensen met een knoop in hun maag rondlopen Met het consumeren van dieren uit de bio-industrie. Maar doordat we het niet zien, zijn we ons niet continu bewust van wat er op ons bord ligt. Jaap gelooft dat in de kern de meeste mensen liever geen dieren zou eten. Naast het welzijn van de dieren is duurzaamheid ook een belangrijke motivatie voor de bedrijven van Jaap. De huidige manier waarop we onze akkergronden gebruiken is inefficiënt en kost veel grond en energie. Terwijl als we de dieren uit het productieproces halen, kunnen we de akkergronden die we nu voor dierenvoeding gebruiken, inzetten om plantaardige voeding te maken voor de bevolking. Op die manier kunnen we volgens Jaap met een veel kleiner oppervlak meer mensen voeden en tegelijkertijd de druk op het milieu verminderen. Jaap blijft zich inzetten voor het vervangen van dierlijke producten door plantaardige alternatieven. Hij spreekt graag over het oude vlees van dieren en het nieuwe vlees en zuivel van planten. Door het welzijn van dieren en duurzaamheidsaspecten centraal te stellen, wil hij bijdragen aan een dier vrije voedselindustrie.Zodat we heerlijk kunnen eten zonder knoop in onze maag ?? Ecosofie.net – Vind makkelijk relevante afleveringen ?? Boek Marnix voor een lezing ?? Abonneer je op de maandelijkse nieuwsbrief ?? Steun Ecosofie met een donatie via Petje af ?? Jingles gecomponeerd door Podcast Creators ????? New Foresight versnelt transities luister ook naar andere podcasts van Marnix: ??? Goed Doen ??????? Inclusive Careers Volg Ecosofie op social media ?? LinkedIn ?? Twitter ?? Instagram
Gemaakt door: Marnix Kluiters / Topcast Media Eerste aflevering: 29-03-2022
De podcast Ecosofie: Duurzame gesprekken heeft in totaal 144 afleveringen
Maker: Marnix Kluiters / Topcast Media Datum: 03-04-2023
Maker: Marnix Kluiters / Topcast Media Datum: 14-04-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.