Wie is Joren Wouters? Joren Wouters is een echte ondernemer. Sinds dat hij 16 was, had hij zijn eigen webdesignbedrijf, genaamd Reddle. Maar afgelopen jaar is ie een andere richting in geslagen: Chatbots. Sinds september heeft hij zijn eigen blog over chatbots, Chatimize (https://chatimize.com). Hierop vertelt ie over de waarde van chatbots, wat je ermee kan doen, welke chatbot software je moet gebruiken en nog veel meer. Naast ondernemer studeert hij ook nog gewoon. Hij heeft zijn bachelor Informatiekunde aan de Universiteit Utrecht inmiddels afgerond en is nu druk bezig met zijn master Business Informatics. Waarom zouden webshops een chatbot moeten gebruiken? Ten eerste kunnen webshops een chatbot gebruiken voor het automatiseren van de klantenservice. Dit is ook de meest gebruikte use case rondom chatbots. Een chatbot is goed in het beantwoorden van standaard vragen, die anders veel tijd in nemen van klantenservice personeel. Zo heeft de rest van de klantenservice meer tijd om te besteden aan vragen die bijvoorbeeld klant-specifiek zijn. Daarnaast kan een webshop een chatbot gebruiken om de omzet te verhogen. Een handige use case is om abandoned carts berichten te sturen. Dat werkt als volgt: 1. Iemand komt op je product pagina 2. Er komt een automatische pop-up met “Wil je 10% korting? Klik dan hier voor de coupon" 3. Zodra de gebruiker daarop klikt, wordt ie doorgestuurd naar de chatbot waar die de coupon dan krijgt 4. De gebruiker gaat terug naar de webshop en kan de coupon gebruiken Op het moment dat ergens in het proces van bestellen de gebruiker de webshop verlaat, kan er een automatisch abandoned cart bericht gestuurd. Hierdoor kan je de gebruiker terughalen en hopelijk doet ie de aankoop dan alsnog. En dan hoor ik je denken, “Dit kan toch ook met e-mail?” Ja, dat klopt. Maar het open percentage van een e-mail is ongeveer 20%, terwijl dat van een bericht in Facebook Messenger ongeveer 80% is. De kans dat ie het abandoned cart bericht dus opent, is veel groter. Is het al mogelijk om AI te gebruiken met chatbots? Ja, het is zeker al mogelijk om kunstmatige intelligentie (AI) te gebruiken met chatbots. Alleen je ziet ook veel chatbots nu die heel slecht zijn gemaakt, ook al hebben ze AI. Ik raad altijd aan om twee dingen te doen. Ten eerste, laat de chatbot zich voorstellen als chatbot. Zo weet de gebruiker meteen dat de chatbot niet alle vragen kan beantwoorden en heeft ie realistische verwachtingen. Ten tweede, verbind je chatbot met een livechat. Op het moment dat de chatbot geen antwoord weet op de vraag, kan de gebruiker doorverbonden worden met iemand van de klantenservice, zodat diegene antwoord kan geven op de vraag. Ook al gebruiken chatbots op dit moment AI, ze kunnen gewoon nog niet op alles een antwoord geven. En dat is niet erg, zolang je de juiste verwachtingen stelt. Wil je nog iets vertellen aan de luisteraars? Ja! Op dit moment zijn het lastige tijden in verband met het coronavirus. Scholen en universiteiten zijn gesloten, we kunnen niet meer naar restaurants/bars en we kunnen ook niet meer over straat zonder 1.5 meter afstand te houden. En dit heeft effect op veel bedrijven. De omzetten lopen terug, ze weten niet of ze werknemers nog kunnen betalen en weten zelfs niet of ze over een jaar nog bestaan. Daarom wil ik deze bedrijven helpen, de bedrijven die op dit moment in zwaar weer zitten. Lees verder op: https://ecommercecafe.nl/chatbots-gebruiken-tijdens-coronavirus/
Gemaakt door: Dries de Gelder Eerste aflevering: 26-11-2019
De podcast eCommerce Café - inspirerende gesprekken met eCommerce ondernemers heeft in totaal 110 afleveringen
Maker: Dries de Gelder Datum: 20-03-2020
Maker: Dries de Gelder Datum: 29-03-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.