Patrick Hurenkamp is de medeoprichter van Bloomon. Bij Bloomon kun je een abonnement afsluiten voor het laten bezorgen van bloemen voor jezelf. Uniek is dat de bloemen direct afkomstig zijn van de kweker. Zo staan bloemen vier tot vijf dagen sneller bij jou op tafel, dan wanneer je ze had gekocht bij de supermarkt. Ook uniek is het proces dat aan ieder boeket vooraf gaat. Bloomon werkt met stylisten die maanden van tevoren moodboards maken om de juiste sfeer en kleuren te bepalen. Daarna wordt gekeken welke bloemen daarbij passen. Er is intensief contact met de kweker, zowel over de bloemen die gekweekt moeten worden en wanneer die voorradig moeten zijn, als over de feedback van de klant. Ondertussen is Patrick binnen Bloomon verantwoordelijk voor het verder uitbouwen van het merk. Al vanuit zijn jeugd is hij bekend met de bloemenindustrie en al jong wist hij dat hij wilde gaan ondernemen, maar ook dat hij eerst de juiste kennis en ervaring wilde opdoen. In DRIVE vertelt Patrick uitgebreid over zijn gerenommeerde werkgevers en hoe hij leerde om een helder businessmodel te ontwerpen, ook voor Bloomon. Hij benadrukt het belang van creativiteit in combinatie met het verzamelen en analyseren van data. En hij beschrijft het proces van het ontwerpen van hypotheses, en dan het testen om te zien of de verwachting inderdaad klopt met de werkelijkheid. Zo zijn er ook bij Bloomon ‘goede’ ideeën gesneuveld, wat een heleboel geld heeft opgeleverd. De combinatie van bloemen, ICT en ondernemen is uniek, omdat het uiteindelijk toch om een fysiek product gaat. Dat zorgt er ook voor dat klanten zich verbonden voelen met Bloomon, online contact met elkaar hebben, video’s kijken over bloemschikken en bijvoorbeeld informatie willen over de verschillende soorten bloemen in hun boeket. Door het gesprek heen geeft Patrick veel tips over goed ondernemen. Zo heeft Bloomon voor haar eerste tv-commercial vooral geleerd van medeondernemers en het creatieve proces grotendeels in eigen hand gehouden. Regelmatig komt Patrick erop terug dat het werken met mensen die beter zijn dan jijzelf en het binnenhalen van toptalent essentieel is je als je wilt groeien en als ondernemer de controle los wilt kunnen laten. En ook over het werken met investeerders en de groei van je onderneming geeft Patrick gerichte informatie. Veel plezier met het beluisteren van dit topgesprek met een topondernemer! Show notes 0:17: Wat is het leukste wat jij gedaan hebt deze week? 1e TV-commercial Bloomon 3:26: Hoe werkt zo’n traject van ‘ik wil op tv’? Wij werken met OKR: Objectives & Key Results … 4:52: Doel, content, zendtijd bij wie en waar (5 landen actief) en hoe wordt het team ingezet 6:10 Leren van mede-ondernemers (Coolblue bijv) 6:25 Dit proces grotendeels in eigen hand gehouden, vanwege … 7:25 Missie: focus op mensen die bloemen voor zichzelf kopen, daar blij van worden en daar investeren in goede kwaliteit 8:33 Kantoor heeft organische sfeer; schommels, dakterras met bloemen en planten, veel licht 9:14 Hoe meet je het effect van de TV-campagne? 10:20 A/B-test met meerdere spotjes 11:37 Klanten die de website verlaten zonder actie, hoe ga je daar mee om? 12:31 Het verhaal van Bloomon afstemmen op verschillende informatiekanalen 13:20 Kennis opgedaan bij Rocket Internet, wat is dit voor bedrijf? 15:33 Wat was jouw taak? 16:15 Tip: eerst veel leren bij andere bedrijven voordat je een eigen onderneming opstart 18:09 Internationaal gewerkt. Wat zijn key lessons die jij hebt meegenomen? 19:02 Hypotheses ontwerpen: wat verwachten we? Analyseer de data, ga terug naar de hypothese 21:43 Art - Science: doen waar je in gelooft, maar maak de vertaling naar data die je kunt meten 22:50 Betrek er mensen bij met andere ideeën 23:18 Voorbeeld van een hypothese? Bezorgmoment toevoegen 26:04 Ander voorbeeld wat we getest hebben: bloemen cadeau geven 28:19 Speciaal soorten boeketten. Uniek dat ze direct van de kweker komen en contact terug mogelijk naar de kweker 31:30 Klanten krijgen na 7 dagen vragenlijst ter review (data over productieproces en dienstverlening) 32:00 Kweker wordt betrokken bij wat er gekweekt gaat worden 33:40 Creatief team werkt met moodboards en thema’s, lopen paar maanden vooruit 36:01 Stylisten bepalen uiteindelijk de bos bloemen, maar je mag ‘m nog zelf schikken, kijk online voor tips 37:25 Workshops in Londen, Kopenhagen, Berlijn: connectie met je brand vergroot 38:56 Klanten zetten foto’s op Instagram en Facebook; klanten motiveren en informeren elkaar 40:00 Bloemen zijn een emotioneel product; geluksgevoel 40:56 Ondernemen en bloemen gaan terug naar je jeugd. Wanneer heb je besloten dat je ondernemer wilde worden? 42:27 Bloemen - IT- ondernemen. Ervoer de problemen vanaf de kweker en het plat slaan bij de retail, tot in 2014 start Bloomon 45:05 Wat is een business model? 47:00 Vele uitdagingen omdat het om fysieke producten gaat 48:30 Hoe zijn jullie begonnen? Testperiode? Gestart met 50 betalende klanten. Van creatie tot data. 51:30 Groep werd 100 personen en toen gingen we live. Er was een hypothese, business model, investeerders aangetrokken, … 53:30 Lessen die je nog moest leren? Hoe inspireerde je jezelf? 54:20 Zelf toptalenten binnenhalen 55:33 Best druk dat ondernemen, ja ...controle loslaten en overlaten aan mensen die het beter kunnen 57:08 Hoe kunnen ondernemers in Nederland beter hun bedrijf laten groeien? 59:22 Korte samenvatting
Gemaakt door: Taco Oosterkamp Eerste aflevering: 08-01-2020
De podcast DRIVE: Groeigeheimen van topondernemers heeft in totaal 40 afleveringen
Maker: Taco Oosterkamp Datum: 27-01-2017
Maker: Taco Oosterkamp Datum: 08-02-2017
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.