Janneke heeft TryLikes met haar compagnon Steven ontwikkeld om de klantervaring in de offline wereld net zo meetbaar te maken als in de online wereld. TryLikes is toepasbaar in iedere organisatie waar je te maken hebt met klantcontact: restaurants, ziekenhuizen, winkels. In DRIVE vertelt Janneke dat ze eerder met Steven een bedrijf had, wat helaas toch geen succes werd. Hoe deal je daarmee? En wat leer je van zo’n dramatisch verhaal? Ze begonnen TryLikes zonder geld. De twee afspraken die ze met elkaar maakten was dat het direct geld op moest leveren en dat het simpel moest zijn. Dat geldt nog altijd voor de voorkant van hun oplossing. Het is zo simpel als een duimpje omhoog en een duimpje omlaag op een meetinstrument. Op de achtergrond is het veel complexer en is er veel meer mogelijk, maar bedrijven hebben al moeite genoeg om deze (soms real-time) data om te zetten in concrete acties. Janneke vertelt uitgebreid over het ontstaan van TryLikes, met het eerste geknutselde meetinstrument bij Piet Zoomers. Maar ook over een live demonstratie tijdens een gesprek bij McDonalds. Startup Bootcamp kwam op hun pad met een begeleidingstraject van een half jaar. Het doel werd om zoveel mogelijk naamsbekendheid te vergaren door Awards te winnen. Dat is alleen mogelijk door bij iedere pitch voor het gaatje te gaan en daarvoor moet je heel veel oefenen. Janneke vertelt over de unieke manier van voorbereiden door Steven! Steven en Janneke zijn een topteam met een uniek ‘simpel’ product. Dat TryLikes gaat groeien, dat staat vast. Leer van de tips van Janneke en niet vergeten: duimpje omhoog! Show notes 02:10 Grote tender voor customer experience 03:15 Voorbeeld bij McDonalds: concept okay, maar gaat bij ons niet werken 06:12 Voorbeeld over centrale inkoop 07:08 Heel tastbaar product, laat het zien 07:38 Afspraak met compagnon; vanaf moment één komt er omzet en laten we het lekker simpel houden aan de voorkant 08:28 Simplicity kan ook een keerzijde hebben, dan laat je zien dat het werkt 08:54 Meetpunt doet meer dan alleen het zichtbare duimpje omhoog, duimpje omlaag. Wij geloven in on-boarden ... 09:48 Het is een heel confronterend systeem. Winkel als voorbeeld … 11:21 Jullie hangen ook tv-schermen met scores in de kantine 11:38 Het is geen Big Brother is watching you systeem. Met de resultaten kun je wel veel aantonen 12:28 De metingen kunnen worden uitgebreid met andere factoren, zoals het weer, gedraaide muziek, … 13:23 TryLikes is opgestart vanuit de gedachte dat de offline wereld net zo meetbaar moet zijn als de online wereld 13:45 Het begint simpel maar jullie hebben een visie waar het nog heen kan de komende jaren … 14:30 Niet doorslaan in meten alleen. Gevoel en intuïtie zijn ook goed, maar je kunt wel voorspellen waar het naartoe kan gaan. 15:55 Hoe simpeler het aan de voorkant lijkt, hoe complexer aan de achterkant 16:15 Niet alle adviezen ter harte genomen 16:51 Integratie met werkrooster. Voorbeeld fastfood-keten met een top medewerker ... 19:13 Zie je ook nog verschillen tussen Nederland en buitenland als het op service aankomt? Voorbeeld met start meting in Amerika. 22:00 Als team weten waar je voor werkt: de klant tevreden maken 23:28 Directe terugkoppeling real-time, maar niet overal doen … 24:38 Hoe werkt een push notificatie? Algoritme in het systeem ontdekt een trend … 25:50 Samenwerking met compagnon Steven 27:28 De visie en ambitie is groot, maar door de snelle markt gaan we dat niet volledig uittekenen 28:25 Geld verdienen vanaf dag 0, welke levensles zit daarachter? Eerste product was kinderopvangsoftware … 33:19 Waarom is het niet gelukt? 35:00 TryLikes moest anders, er was geen geld, maar je moet ook door 36:34 Zien of men happy is of niet, maak eerst een baseline en ga dan de diepte in 37:54 Hardware maken is niet goedkoop, maar wel heel leuk 38:10 Synergie tussen online en offline, omnichannel heeft de toekomst 39:12 Getest dat tablets niet geschikt zijn voor ons doel 40:45 Zelf hardware bouwen door Steven. Janneke belde Piet Zoomers … 41:52 Goede tip; ga niet saleswise maar ‘wij zijn geïnteresseerd in hoe jullie goede service geven’ 42:24 We moeten het wel laten zien, dat bleek de kracht te zijn 43:48 En toen begon het te lopen op basis van een prototype 44:21 Geluk met een soort Willie Wortel compagnon, a la Tony Star. Hoe je voor een paar tientjes een soldeeroven van tienduizenden euro’s namaakt… 46:32 Aangehaakt bij Startup Bootcamp, hoe is dat gegaan? 48:00 Ben jij dan vooral klanten aan het werven? 48:25 Startup Bootcamp, moeten we dat wel doen? 49:52 Hoe werkt dat praktisch gezien, zo’n acceleratieprogramma voor startups? 51:28 Bijzondere manier om een pitch voor te bereiden, ga ervoor! 52:06 Hoe gaan we zorgen dat ons product bekender wordt? Awards winnen werd het doel 52:45 UK retail event, met een pitch competitie. Steven doet dat op een unieke manier ... 56:13 Resultaat van het winnen van deze awards ... 57:16 Waar heb je zelf het meest van geleerd als ondernemer? 59:23 Ik vind het niet nodig dat mensen ervoor betalen, dat komt wel. Dat is bullshit 59:59 Als TryLikes groots wordt, heb je dan nog tijd voor jezelf? 60:43 Heel hard werken om ergens te komen, maar ook af en toe een fles wijn opentrekken 61:06 Nog een laatste tip voor ondernemers die willen groeien? Ga voor lekker simpel, dat is de uitdaging!
Gemaakt door: Taco Oosterkamp Eerste aflevering: 08-01-2020
De podcast DRIVE: Groeigeheimen van topondernemers heeft in totaal 40 afleveringen
Maker: Taco Oosterkamp Datum: 08-02-2017
Maker: Taco Oosterkamp Datum: 23-02-2017
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.