Dit is een herhaling van aflevering 10 met een update over het meest recente onderzoek naar dit onderwerp (Quinlan et al., 2022). Lezen heeft allerlei positieve effecten op de taalontwikkeling van kinderen. Meer recent zijn onderzoekers geïnteresseerd geraakt in mogelijke andere positieve effecten van lezen. In deze aflevering gaan we in op één zo’n mogelijk effect. Rolf en Anita proberen aan de hand van recente wetenschappelijke literatuur de vraag te beantwoorden of je van het lezen van literatuur socialer wordt. Meer over de signaaldetectietheorie vind je in Hoofdstuk 15 van het boek Drang naar Samenhang: De Psychologie van het Begrijpen. Bronnen Brysbaert, M., Sui, L., Dirix, N., & Hintz, F. (2020). Dutch Author Recognition Test. Journal of Cognition, 3(1), 6. DOI: http://doi.org/10.5334/joc.95 Kidd, D. C., Castano, E. (2013). Reading literary fiction improves theory of mind. Science, 342, 377–380. doi:10.1126/science.1239918 Van Kuijk, I., Verkoeijen, P., Dijkstra, K., Zwaan, R. A. (2018). The effect of reading a short passage of literary fiction on theory of mind: A replication of Kidd and Castano (2013). Collabra: Psychology, 4, 7. https://doi.org/10.1525/collabra.117 Lenhart, J., Dangel, J., & Richter, T. (2020). The relationship between lifetime book reading and empathy in adolescents: Examining transportability as a moderator. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. https://doi.org/10.1037/aca0000341 Mar, R. A., Oatley, K., Hirsh, J. dela Paz, J., & Peterson, J. B. (2006). Bookworms versus nerds: Exposure to fiction versus non-fiction, divergent associations with social ability,and the simulation of fictional social worlds. Journal of Research in Personality, 40, 694–712. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2005.08.002 Quinlan, J. A., Padgett, J. K., Khajehnassiri, A., & Mar, R. A. (2022, October 20). Does a Brief Exposure to Literary Fiction Improve Social Ability? Assessing the Evidential Value of Published Studies With a p-Curve. Journal of Experimental Psychology: General. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/xge0001302 Zwaan, R.A., Etz, A., Lucas, R.E., & Donnellan, M.B. (2018). Making replication mainstream. Behavioral and Brain Sciences, 41, E120. https://doi:10.1017/S0140525X17001972 Met speciale dank aan Lynn Eekhof voor een overzicht van recente literatuur over dit onderwerp. Muziek geschreven en gespeeld door Rolf Zwaan Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Gemaakt door: Rolf Zwaan & Anita Eerland Eerste aflevering: 17-04-2022
De podcast Drang naar samenhang heeft in totaal 121 afleveringen
Maker: Rolf Zwaan & Anita Eerland Datum: 19-12-2022
Maker: Rolf Zwaan & Anita Eerland Datum: 02-01-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.