Hoewel we regelmatig het logo van Volkswagen, het monopoliemannetje of C3PO uit StarWars zien, blijkt ons geheugen voor deze objecten niet al te best. Het grappige is dat wanneer we deze objecten verkeerd onthouden, we dat bijna allemaal op dezelfde manier doen. Dit wordt ook wel het visuele Mandela-effect genoemd. Wat zou dit effect kunnen verklaren? Aan de hand van recent psychologisch onderzoek proberen we deze vraag te beantwoorden.. Muziek: Rolf Zwaan Bron Prasad, D. & Bainbridge, W.A. (2022). The visual Mandela effect as evidence for shared and specific false memories across people. Psychological Science. https://doi.org/10.1177/09567976221108944 Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Gemaakt door: Rolf Zwaan & Anita Eerland Eerste aflevering: 17-04-2022
De podcast Drang naar samenhang heeft in totaal 121 afleveringen
Maker: Rolf Zwaan & Anita Eerland Datum: 16-10-2022
Maker: Rolf Zwaan & Anita Eerland Datum: 31-10-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.