Er mag dan wel ‘Philips’ op de verpakking staan, maar het lampje dat in de doos zit is toch echt van een ander bedrijf: Signify! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op het lichtbedrijf uit Eindhoven zodat jij als belegger kan bepalen wat een Signify-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Signify en Jim doet een fundamentele analyse. Het bedrijf Signify is wereldwijd marktleider in verlichting en lichtoplossingen. Hoewel het bedrijf formeel gezien pas sinds 2016 bestaat, was het daarvoor decennialang de lichtdivisie van Philips. Signify zet jaarlijks enkele miljarden euro’s om en draait honderden miljoenen euro's winst. Een grote uitdaging van het bedrijf is om de verkoopcijfers op pijl te houden, omdat de zuinige ledlampen wel héél lang meegaan. De eerste stappen naar de oprichting van Signify werden in 2015 gezet, tijdens de aandeelhoudersvergadering van Philips. Het ging toen niet goed met het Eindhoevense techconcern en daarom wilde topman Frans van Houten het bedrijf reorganiseren. Een onderdeel van de reorganisatie was de afsplitsing van Philips Lighting, dat in 2016 een beursgang maakte als zelfstandig bedrijf. Philips Lighting ging pas in 2018 Signify heten. Een onderdeel van de afspraak rondom de beursgang was namelijk dat de naam van het bedrijf veranderd moest worden zodra Philips geen meerderheidsbelang meer in de afsplitsing had. Hoewel de verkoopcijfers van Signify tegenvielen, deed het wel een aantal grote overnames. Waaronder die van het Hongkongse WiZ Connected in 2019 en die van Cooper Lighting Solutions in 2020. Hoewel Signify in 2022 een recordjaar draaide, blijft het nog steeds moeilijk voor het lichtbedrijf om weer op het niveau van voor de coronacrisis te komen. Ook is de schuld flink toegenomen en zijn er nog steeds reorganisaties en ontslagrondes gaande. Maar desondanks alle tegenslagen is het bedrijf nog nooit verlieslatend geweest. De fundamentele analyse Voor Signify bespreken we onder andere de omzet, de winst, de operationele marge, de vrije kasstroom, het dividend(rendement) en de schuldpositie. Ook kijken verder dan de cijfers, we focussen onder andere op de merkbekendheid, de markt voor slimme verlichting en de ESG-score van Signify. De presentatoren Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over de ontstaansgeschiedenis van bedrijven. Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal. Over Doorgelicht In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn. Disclaimer De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek. Redactie en montage Niels Kooloos See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 09-09-2023
De podcast Doorgelicht | BNR heeft in totaal 66 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 18-07-2024
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 01-08-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.