Of het nou gaat over de Polo, de Golf of de Caddy, ze hebben sowieso één ding met elkaar gemeen: het zijn allemaal Volkswagens! In deze aflevering van Doorgelicht richten journalist Nina van den Dungen en analist Jim Tehupuring de schijnwerper op de Duitse autobouwer zodat jij als belegger kan bepalen wat een Volkswagen-aandeel nou écht waard is. Nina vertelt je alles over de geschiedenis van Volkswagen en Jim doet een fundamentele analyse. Het bedrijf Volkswagen AG, internationaal bekend als de Volkswagen Group, is een Duits bedrijf dat zich bezighoudt met de bouw van personenauto's en motoren. Jaarlijks produceert het bedrijf wereldwijd miljoenen auto's, waarvan een steeds groter aandeel elektrisch moet worden - maar dat blijkt nog een flinke uitdaging. Het idee voor een goedkope auto die toegankelijk was voor iedereen ontstond in 1922 bij de Oostenrijkse auto-ingenieur Ferdinand Porsche, maar in die tijd zagen de meeste autofabrikanten er geen brood in. Pas in 1934 raakte Nazi-leider en bondskanselier van Duitsland Adolf Hitler wél overtuigd van de plannen van Porsche. Zodoende ontstond er een besloten vennootschap en werd er een fabriek middenin Duitsland gebouwd waar jaarlijks 800.000 Volkswagens geproduceerd moesten worden. Maar tot grootschalige productie van het eerste model, de tegenwoordig bekende Volkswagen Kever, kwam het niet doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak. De Volkswagen-fabriek werd al snel ingezet voor de bouw van militaire voertuigen en raketonderdelen. Na de Tweede Wereldoorlog kwam de fabriek in handen van het Verenigd Koninkrijk. De Britten zorgden ervoor dat de productie van Volkswagens weer op gang kwam en een aantal jaar later werd het bedrijf overgedragen aan de Duitse staat. De jaren 50 luidden een enorme groeiperiode voor Volkswagen én Duitsland in, de Volkswagen Kever werd het symbool van de wederopbouw. Met het succes besloot de Duitse regering in 1960 om Volkswagen naar de beurs te brengen zodat het op eigen kracht verder kon gaan. 60 procent van de aandelen werden verhandelbaar, terwijl de staat 40 procent belang in handen hield om een vinger aan de pols te houden. In de jaren 70 kreeg Volkswagen het moeilijk doordat de concurrentie veiligere, zuinigere en betere auto's wist te bouwen. Het antwoord van Volkswagen op de auto's van de concurrentie was de Volkswagen Golf: een compacte auto voor de middenklasse die in 1974 voor het eerst op de weg te vinden was. De Golf werd al snel razend populair, behalve in de Verenigde Staten waar de concurrentie in de jaren 80 nog steeds hoogtij vierde. Volkswagen besloot daarop om flinke overnames te doen. Zo werd het Spaanse SEAT in 1990 volledig overgenomen en nam Volkswagen een jaar later een aanzienlijk belang in het Tsjechische Skoda, wat niet veel later ook volledig werd overgenomen. En aan het einde van de eeuw kwamen er drie luxemerken bij: Bentley, Lamborghini en Bugatti. Ook nam Volkswagen in 2012 een oude bekende over: Porsche. In 2015 onthulde de Amerikaanse emissiewaakhond dat miljoenen auto's van Volkswagen op grote schaal fraudeerden met emissietesten, waardoor de auto's een stuk meer uitstootten dan eigenlijk was toegestaan. In de jaren die volgden moest het bedrijf tientallen miljarden euro's aan schadevergoedingen, boetes en rechtszaken betalen. Bovendien lopen er ook vandaag de dag nog zaken tegen Volkswagen. Na het emissieschandaal besloot Volkswagen om een nieuwe weg in te slaan: alle automodellen moeten elektrisch worden. Zo moet bijvoorbeeld 80 procent van de verkochte auto's in Europa tegen 2030 elektrisch zijn. Maar of dat doel gehaald gaat worden is de vraag. Hoewel Volkswagen in het verleden de grootste autobouwer ter wereld was, is de concurrentie tegenwoordig een stuk drukkender en heeft Volkswagen een lichte achterstand opgelopen. De fundamentele analyse Voor Volkswagen bespreken we onder andere de omzet, de winst (per aandeel), de opertionele marges, het dividend(rendement), de kasstromen en de schulpdositie. Ook kijken verder dan de cijfers, we focussen bijvoorbeeld op de naamsbekendheid, de merkenportefeuille, de concurrentie (uit China) en een aantal invloedrijke politieke ontwikkelingen. De presentatoren Nina van den Dungen is journalist en presentatrice bij BNR Nieuwsradio. Als echte verhalenverteller vertelt ze je alles over ontstaansgeschiedenis van bedrijven. Jim Tehupuring is analist en vermogensbeheerder bij 1Vermogensbeheer. Met een flink dossier aan kennis en jarenlange ervaring in de financiële wereld, analyseert hij bedrijven in begrijpelijke taal. Over Doorgelicht In Doorgelicht richten Nina van den Dungen en Jim Tehupuring de schijnwerper op de bedrijven achter je favoriete aandelen zodat jij als belegger kan bepalen wat ze nou écht waard zijn. Disclaimer De inhoud van Doorgelicht is geen financieel advies. Beleg altijd op basis van je eigen overwegingen en onderzoek. Redactie en montage Niels Kooloos See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 09-09-2023
De podcast Doorgelicht | BNR heeft in totaal 66 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 23-05-2024
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 06-06-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.