Vandaag spreken we met Dirk Van Damme, voormalig hoofd van het centrum voor onderwijsonderzoek en innovatie bij de OESO, over de dynamiek tussen onderwijs organiseren vanuit wetenschappelijk of beleidstechnisch perspectief. De rode draad doorheen de aflevering is de balans tussen het individu, hoe onderwijs idealiter georganiseerd moet worden in een samenleving en hoe dit al dan niet tot stand komt door middel van beleidsvoering. Is het doel nog steeds louter kennisoverdracht, of moeten we meer inzetten op vaardigheden zoals kritisch denken? Moet onderwijs strikt zijn of juist speels? Een balans is essentieel: te veel structuur kan creativiteit onderdrukken, terwijl te veel vrijheid doelen kan vertroebelen. Ook het competitiever maken van scholen blijkt een item van belang. We eindigen met te spreken over de staat van onderwijs in Vlaanderen. Enjoy! PS. Koop ons boek, de dialoog-paradox; https://www.standaardboekhandel.be/p/de-dialoog-paradox-9789464750935 DISCOURS vzw https://www.discours.be PODCAST Apple Podcasts: https://podcasts.apple.com/be/podcast/discours-met-de-boys/id1552090974 Spotify: https://open.spotify.com/show/1hC2t2YYCE3l7BOB12yjIr Youtube: https://www.youtube.com/@discours SOCIALS Twitter: https://x.com/DiscoursDialoog Instagram: http://instagram.com/discoursdialoog Facebook: https://www.facebook.com/DiscoursDialoog TikTok: https://www.tiktok.com/@discoursdialoog
Gemaakt door: De Boys Eerste aflevering: 05-06-2022
De podcast Discours Met De Boys heeft in totaal 180 afleveringen
Maker: De Boys Datum: 27-11-2024
Maker: De Boys Datum: 11-12-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.