Episode Notes. In deze aflevering van Digitale Chaos gaat Christiaan in gesprek met Stephan Ummelen – spreker, auteur, adviseur en onderzoeker – over werk, betekenis en organisatiecultuur. Ze duiken in de spanning tussen visie en concreetheid, de rol van waarden in organisaties en de vraag hoe je zin ervaart in je werk. Belangrijkste thema’s uit de aflevering: - Abstractie ? vaagheid: Stephan legt uit dat “abstract” in feite de kern betekent, zoals in een wetenschappelijk abstract. De kunst is om die kern te vertalen naar herkenbare uitvoering. - Werk en betekenis: Stephan onderzoekt al 20 jaar de vraag wat werk betekenis geeft. Niet om antwoorden te geven, maar om de vraag te blijven stellen. - Schrikbarende cijfers: slechts 13% van medewerkers voelt zich actief betrokken bij hun werk; 40% vindt hun baan zelfs zinloos. - Van reclame naar betekenis: Stephan begon als bureau-eigenaar in de reclame, maar ontdekte dat de kernvraag “wie ben je en waar sta je voor?” vaak niet eerlijk werd beantwoord. Dat leidde tot zijn werk rond betekenis en waarden. - Waarde-gedreven werken: organisaties winnen pas extern als ze intern geloofwaardig zijn. Dat vraagt niet om top-down statements, maar om co-creatieve dialogen. - De bullshit-radar: hoe harder organisaties hun kernwaarden van de daken schreeuwen (of op muren projecteren), hoe groter de kans dat er een disconnect is. Stephan ontwikkelde een methodiek om dit te meten. - Praktijkvoorbeelden: van een Poolse medewerker die écht welkom werd geheten (waardoor ‘care’ betekenis kreeg) tot een corporate CEO die gelijkheid predikte, maar bovenaan een trap sprak. - Verhalen, symbolen en rituelen: drie sleutels om waarden levend te houden in een organisatie, zoals een weekstart openen met voorbeelden van cultuur in actie. - De toekomst van werk: zingevingsvragen verschuiven van religie naar werk. De vraag “wat geeft mij betekenis?” wordt steeds centraler in hoe mensen zich verbinden aan organisaties. <h4>Quote van de aflevering:</h4> > “Een antwoord pleegt moord op de vraag. Het gaat erom de vraag te blijven stellen: wanneer heb jij voor het laatst zin ervaren in je werk?” – Stephan Ummelen <h4>Bronnen en verwijzingen:</h4> - Stephan’s boek: Betekenis van bullshit - waardengedreven.nl – voor organisaties - waardencademie.nl – voor individuen - Evenement Marketeers van de Toekomst – 30 oktober, Prodentfabriek Amersfoort <h4>Call-to-action:</h4> Sluit je aan bij Marketeers van de Toekomst en ontdek samen met Stephan en andere sprekers hoe we marketing en werk betekenisvoller kunnen maken. Early bird tickets zijn beschikbaar via marketeersvandetoekomst.nl. Laat ons weten wat je van de aflevering vindt op LinkedIn of Instagram. Deze aflevering is mede mogelijk gemaakt door neWings, de community voor entrepreneurs door entrepreneurs waar ze geholpen worden vanaf de oprichting tot en met de verkoop van hun bedrijf. Wil jij weten wat jouw bedrijf waard is? Bekijk dan de website newings.agency voor een gratis waarde check. Christiaan Slierendrecht (1981) speelde tijdens zijn studietijd op competitief niveau poker, richtte verschillende bedrijven op en is ‘stuurman van de marketing revolutie’ binnen Team David, een beweging die streeft naar meer visionaire en transformatieve marketing. Hij deelt zijn ervaringen als ondernemer en marketeer en vatte 10 jaar lessen als online ondernemer samen in de Managementboek bestseller ‘Word eens volwassen!’
Gemaakt door: Christiaan Slierendrecht en Jasper Griepsma Eerste aflevering: 13-11-2022
De podcast Digitale Chaos heeft in totaal 124 afleveringen
Maker: Christiaan Slierendrecht en Jasper Griepsma Datum: 12-09-2025
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.