Vandaag het gesprek met Manon de Caluwé. Manon is expert op het gebied van samenwerken en netwerken en verliefd op dat vakgebied. Naast auteur en docent is ze ook partner en adviseur bij Common Eye. Manon heeft een beroepsdeformatie op het gebied van communicatie en dat komt omdat ze is opgeleid als communicatieadviseur. Ze maakt zich zorgen over maatschappelijke vragen, zoals klimaat, polarisatie en toenemend aantal kinderen in de jeugdzorg. Laten we beginnen… Wat ik zoal leerde van Manon: 00:00 intro 01:55 Dit heeft winnen van de OOA boekenprijs haar gebracht. 03:45 Een boek is het beste medium om haar kennis aan te scherpen en te delen, voor Manon. 06:50 Enkele voordelen van het werken met grote netwerken en samenwerkingen. 8:55 Een tafel is niet effectief, een opgave netwerk wel, als die bestaat uit vitale subsystemen en dit gelijkgericht doen met de anderen. 10:25 Steeds meer kinderen hebben jeugdzorg nodig en we weten niet goed hoe dit komt. De onmacht hier is groot op dit moment en daardoor raakt het mij. 13:20 Als er veel verhalen zijn rondom een vraagstuk zijn, dan zijn er ook veel bubbels. 14:55 Een reis van 10-15 jaar waarin al die verschillende verhalen meer verbonden raken. 16:55 De kinderen van nu groeien met on-demand, waardoor ze wat ongeduldig en wat minder reflectief zijn. 20:25 Iedereen krijgt een klapje van de molen mee van hoe die is opgegroeid. 22:15 Influencer zijn, is een beroep. 24:25 Het morele dilemma van de dure consultant. 26:15 Doordat adviseurs in deze netwerken net iets meer op de tribune staan kunnen ze meer zien en zien verbindingen die te leggen zijn. 28:45 Op zoek naar sterke organisaties, daarvoor is het nodig dat ze zelf de kennis ontwikkelen en vasthouden en niet afhankelijk worden van consultants. 29:05 Tap de kennis van de dure consultant af en neem het over. 29:25 De adviseur heeft de morele plicht om die kennis te delen. 30:00 De overheid heeft de plicht om zelf ook sterk te blijven. 32:40 De ingrediënten van de methodische werkwijze voor netwerken en samenwerken. 34:50 Ondernemers en bedrijven zijn zelf sociale spelers in de samenleving. 39:25 De regulerende kant voor de overheid en bedrijven duidelijk maken dat ze eventueel een afstand creëren en hoe ze dat kunnen ontsluiten. Meer over Manon de Caluwé: https://www.linkedin.com/in/manondecaluwe/ https://commoneye.nl/nl/mensen/manon-de-caluwe/ Boek: Samenwerken aan maatschappelijke opgaven - Manon de Caluwé met Edwin Kaats (Ooa-Sioo Boek van het jaar 2024) Andere bronnen: Het zijn tricky tijden – Jitske Kramer De Consultancy Industrie #boekencast afl 93 - Mariana Mazzucato Video van het gesprek met Manon de Caluwé https://youtu.be/KUCnmLWUOO8 Kijk hier https://youtu.be/KUCnmLWUOO8
Gemaakt door: Erno Hannink Eerste aflevering: 17-04-2022
De podcast Decide for Impact podcast heeft in totaal 469 afleveringen
Maker: Erno Hannink Datum: 18-11-2024
Maker: Erno Hannink Datum: 28-11-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.