Vandaag het gesprek met Minou Schillings. Minou is een transformatie facilitator voor regeneratieve toekomsten. Ze ontwerpt ervaringen die uitnodigen tot het ontleren van oude manieren en wereldbeelden. Ze helpt individuen en gemeenschappen bij het inbeelden van radicaal andere toekomsten en het ontwikkelen van de capaciteiten die nodig zijn voor de transitie naar een bloeiende en leefbare wereld. Laten we beginnen… Wat ik zoal leerde van Minou: 00:00 intro 01:45 De mens moet regeneratief zijn om bij te dragen aan de toekomstigheid van het leven op aarde. 02:30 Regeneratief staat vast en toekomsten is heel breed. 03:25 Meer terug naar leven in een gemeenschap die samen bijdragen aan voedsel en de natuur. 04:30 Een nieuwe manier van educatie verkent die kinderen en volwassenen ontwikkelen. 05:15 Een beeld van wonen in de toekomst, een combinatie tussen Dune, Avatar en Pipi Langkous. 07:30 Waarom is een school nu zoals deze nu is? 09:20 Het doel van hyper optimalisatie, consumptie en productiviteit werkt misschien voor een klein deel van de maatschappij dat daar de vruchten van plukt. 10:30 Niet erkennen waarom de overstromingen nu zo vaak voorkomen is doodeng. 12:10 Waarom is samenleven en samen zo belangrijk voor Minou. Het gevaar van de meritocratie. 15:15 Meer mensen zouden dromer moeten zijn. 20:00 Hoe kunnen we ons gedrag veranderen terwijl we de pijn nog niet zelf ervaren. 23:00 We veranderen in zombies. 24:30 Zoeken naar de gedeelde verhalen voor compassie. 26:30 Het gedeelde verhaal zoeken voor een regenerative experience design. 29:35 Ze leeft het liefst in een wereld waar marketing als concept niet bestaat. 30:40 Marketing in de huidige vorm is een grote drijfveer van overconsumptie en overproductie. 31:25 De capaciteiten van marketeers kunnen enorm bijdragen aan regeneratieve toekomsten, maar niet meer vanuit competitie, tekort en verlangens. 39:15 De illusie van maakbaarheid en planbaarheid van de toekomst. 40:15 Loslaten en niet kunnen plannen is doodeng. 42:00 We maken de verhalen te groot. 44:00 Een korte uitleg over de geefeconomie. 45:05 Donatie gebaseerde winst. De echte kosten worden door berekend en achteraf bepaal je hoeveel extra je wil betalen voor de winst van de ondernemer. 50:15 Hoe kun je anders denken en de paden verkennen. 55:15 De oefening The bus within us. voor een betere besluitvorming. Meer over Minou Schillings: https://minouschillings.substack.com/ https://www.linkedin.com/in/minouschillings/ https://thegreensprint.com Andere bronnen: Goede uitleg over Regenerative https://www.mkbservicedesk.nl/duurzaam-ondernemen/duurzame-bedrijfsvoering/ondernemen-vanuit-een-regeneratieve-lens Dune, Avatar en Pipi Langkous 15-minute city From what is to what if Unleashing the power of imagination to create the future we want - Rob Hopkins Democratisch besluiten hoe we grondstoffen gaan gebruiken – Jolijn Hooghwinkel Initiatiefnemers Geefeconomie Petra Smolder en Robbert Vesseur Hospicing Modernity by Vanessa Machado de Oliveira Video van het gesprek met Minou Schillings https://youtu.be/F8voEPlQsHw Kijk hier https://youtu.be/F8voEPlQsHw
Gemaakt door: Erno Hannink Eerste aflevering: 17-04-2022
De podcast Decide for Impact podcast heeft in totaal 464 afleveringen
Maker: Erno Hannink Datum: 21-06-2024
Maker: Erno Hannink Datum: 05-07-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.