Er was eens een interim Recruiter die haarzelf continue afvroeg of ze wel goed bezig was met employer branding..... Je voelt het wellicht al aan, maar die recruiter was ik. In mijn tijd als interim recruiter heb ik gewerkt voor grote en kleine bedrijven maar altijd met een MKB karakter. En dat betekende dus dat over het algemeen het budget voor recruitment aan mij als interimmer werd besteed. En nu was het niet zo dat ik de hoofdprijs vroeg dat ze daardoor geen budget meer hadden, verre van. Maar het budget wat ze hadden werd dus bij de bedrijven uitbesteed aan de inhuur van mij. De opdrachten die ik deed was qua insteek altijd het invullen van vacatures (dus maw operationeel recruitment). Maar omdat bijvoorbeeld de techniek en de horeca schaarse markten zijn was het dus ook lastig om personeel te vinden. Ok, de horeca is nu in de corona periode natuurlijk helemaal niet schaars maar pre-corona was het lastig en zeker in amsterdam was het nijpend. Anyhow... in mijn periode als interimmer was het altijd weer een uitdaging hoe ik de vacatures ging invullen met goed personeel. En in die tijd ging ik ook vaak naar Recruitment events. En daar ging het natuurlijk altijd over employer branding en recruitment marketing. Zo vaak zat ik op een event en dan ging het weer over een propositie en een strategie... en ik zeg je eerlijk ik snapte echt helemaal niets van dat. Ik dacht altijd daar zal je wel een strateeg voor moeten zijn of dat zal wel alleen een Recruitment marketeer kunnen. Ik weet ook nog heel goed dat ik een keer bij een workshop op zo’n event was en het ging om het maken van de EVP. Dus de employer value proposition. En voor de mensen die het niet kennen – in jip en janneke taal zijn dat de waardes of de kernwaardes van je bedrijf. Dus de dame had helemaal stap voor stap uitgewerkt wat we moesten doen, althans zo leek het. En in die workshop gingen we dat dus ook doen. Bij stap 1 begon het dus meteen over bepaal je propositie en eer ze bij stap 4 was, was ik nog aan het googlen van propositie nu echt betekende. Google leverde toen ook geen goed antwoord op dus ik was lost. En toen we in praktijk met een klein groepje moesten oefenen bleek ik echt niet de enige. Er kwam een soort opluchting van, oh gelukkig – ik ben niet dom. En dat ben ik ook echt niet, ik weet dat dondersgoed – maar ik werd er zo onzeker van. En dit is slechts 1 voorbeeld, ik kan er nog minimaal 5 opnoemen. Ik ging terug op de werkvloer dus lekker verder met mijn eigen weg, maar zo vaak bleef ik mij afvragen doe ik het nu wel goed. En is dit nu employer branding en recruitment marketing. Dit kan het toch niet zijn? Het zou toch meer moeten omvatten als ze het over allemaal proposities, strategieën en theorieën hebben. Maar wat blijkt, ik was wel echt op de goede weg! Ik hoor, nog steeds, vaak recruiters om mij heen die exact hetzelfde hebben. Ze willen zo graag aan de slag met employer branding en recruitment marketing, zijn wellicht ook al bezig, maar weten niet of ze het juiste doen of op de goede weg bezig zijn. Wellicht herken jij dit ook wel? Het is in ieder geval de reden dat ik een jaar geleden werkimago ben opgestart. Juist omdat ik recruiters zoals jij wil helpen. Dus herken jij het gevoel dat je met EB en RM aan de slag wilt? Of ben je er al mee bezig, maar twijfel je ook of je goed bezig bent of wil je een verdiepingsslag maken maar weet je niet hoe? Ik help je heel graag want ik heb zelf dus ook de struggles ervaren. Stuur mij gerust meteen een berichtje op linkedin of instagram of stuur een mailtje naar kim@werkimago.nl. Wil je meer zien en horen van Kim? Volg mij dan op Instagram via @werkimago (www.instagram.com/werkimago).
Gemaakt door: Werkimago Eerste aflevering: 23-10-2022
De podcast De Werkimago Podcast heeft in totaal 129 afleveringen
Maker: Werkimago Datum: 29-10-2020
Maker: Werkimago Datum: 12-11-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.